Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bygge videre på nexa.


Haukeboe

Spørsmål

Hei. 
Jeg har en del av Nexa sine komponenter i huset mitt, koblet opp mot fjernkontroll. I all hovedsak belysning, både ute og inne. 

jeg har pr i dag kun 433mhz ingen z-wave, men ønsker ikke å utelukke z-wave. 

 

jeg ønsker å bygge ut dette systemet til en appbasert løsning. Jeg er gjennomsnitt i dataferdigheter, men grønn på resten. 
 

jeg har vurdert både telldus tellstick, og nexa bridge, men gått bort fra disse 2 etter å ha lest litt om dem på nett. 
 

jeg ønsker å kunne styre lys (på/av samt dim) inne og på av ute. 
 

jeg ønsker å kunne styre utelyset slik at det følger sol oppgang og solnedgang (hvis mulig) slik at lyset går på 1t før solen går ned og av 1t etter sol oppgang feks. 
 


 

på sikt ønsker jeg å kunne bygge ut med temp sensorer.  Varmekabel kontroll etc. 
 

noen forslag til hva og hvor jeg burde starte? 
 

har lest litt på rfxcom, men lurer da på om man må ha app i tilegg? 
 

andre gode løsninger? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
På 3.12.2019 den 5.44, Haukeboe skrev:

 

jeg har vurdert både telldus tellstick, og nexa bridge, men gått bort fra disse 2 etter å ha lest litt om dem på nett.

 

Jeg er nybegynner selv, så ta alt jeg sier med en klype salt, men hvis det er fjernstyring av huset via app du ønsker så fungerer Telldus utmerket til dette. Jeg har selv hatt det en stund både hjemme og på hytten og det har vært en enkel og pålitelig løsning. Telldus har også en tellstick som støtter både 433Mhz og zwave. Denne løsningen har flere fordeler som billige komponenter og superenkel installasjon. Kjempelett å stille inn f.eks. Julelys som slår seg på når solen går ned direkte i appen.

 

Når det er sagt har jeg selv akkurat bestemt meg for å gå over til HomeSeer. Hovedgrunnen til det er at jeg har tenkt å utvide med stadig mer z-wave, så da trengte jeg uansett en ny kontrollenhet. Dessuten har jeg lyst til å integrere mer enn bare lys og varme etterhvert. Og ikke minst har jeg planer om å gå over fra fjernstyring til automatisering og da har jeg forstått det som at Telldus etterhvert kan bli litt begrensende. Men dette har så langt vært en temmelig bratt lærekurve med mye å sette seg inn i, så det kommer mye an på hvor motivert du er til «nerding».

 

Så fra en nybegynner til en annen - dette er mine «erfaringer» så langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 3.12.2019 den 5.44, Haukeboe skrev:

jeg har vurdert både telldus tellstick, og nexa bridge, men gått bort fra disse 2 etter å ha lest litt om dem på nett.

Telldus klarer fint de tingene du nevner og en Tellstick v2 har både 433MHz og Z-Wave.

 

Problemet ligger vel litt mer i at ting har lett for å balle på seg og etterhvert så ender du kanskje opp i en situasjon der Tellstick ikke klarer å gjøre jobben... Men Telldus kan jo være en god start, koster jo ikke stort mer enn RFXCom (som du må ha til f.eks. HomeSeer for å kjøre 433)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.