Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-dim XML config


Anbefalte innlegg

Jeg tror vi tenker på to forskjellige ting :) Jeg tenker på oppsett av Central Scene Activation, som vil si at jeg kan aktivere scener ved å trykke raskt 3, 4 eller 5 ganger på dimmeren.

 

Det står dokumentasjon her: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/device-specific/ men Z-Dim er ikke lagt til her enda. Noen som vet om jeg kan bruke tilsvarende oppsett som for Z-Push Button 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 18.12.2019 den 7.43, Jonathan skrev:

Jeg tror vi tenker på to forskjellige ting :) Jeg tenker på oppsett av Central Scene Activation, som vil si at jeg kan aktivere scener ved å trykke raskt 3, 4 eller 5 ganger på dimmeren.

 

Det står dokumentasjon her: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/device-specific/ men Z-Dim er ikke lagt til her enda. Noen som vet om jeg kan bruke tilsvarende oppsett som for Z-Push Button 2?

 

Jeg forsøkte dette nå @Jonathan på min splitter nye Z-dim men får ingen events inn på `zwave.scene_activated`.

Får kun inn disse i loggene (med samme Scene ID uavhengig av 2, 3, 4 eller 5 trykk): 

Info, Node007, Received Central Scene set from node 7: scene id=1 in 7920 seconds. Sending event notification.
Warning, Node007, No ValueID created for Scene 1

Jeg gjorde bare noen antakelser og la følgende inn i zwcfg-fila;

<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="0">
        <Instance index="1" />
        <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0">
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Key Pressed 2 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Key Pressed 3 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Key Pressed 4 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Key Pressed 5 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
</CommandClass>

Hadde vært interessant å vite hvordan man henter de verdiene man trenger her ?Eller om det er lettest å be Thermo-Floor om en spec.

Endret av dahlmo
Fikset syntaksfeil i XML (gjorde ingen utslag)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, dahlmo said:

 

Jeg forsøkte dette nå @Jonathan på min splitter nye Z-dim men får ingen events inn på `zwave.scene_activated`.

Får kun inn disse i loggene (med samme Scene ID uavhengig av 2, 3, 4 eller 5 trykk): 


Info, Node007, Received Central Scene set from node 7: scene id=1 in 7920 seconds. Sending event notification.
Warning, Node007, No ValueID created for Scene 1

Jeg gjorde bare noen antakelser og la følgende inn i zwcfg-fila;


<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="0">
        <Instance index="1" />
        <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0">
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Key Pressed 2 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Key Pressed 3 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Key Pressed 4 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Key Pressed 5 times" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
</CommandClass>

Hadde vært interessant å vite hvordan man henter de verdiene man trenger her ?Eller om det er lettest å be Thermo-Floor om en spec.

 

 

Har akkurat montert en Z-dim selv og slet med det samme.

Fikk det til å fungere ved å endre "COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" for noden. La inn følgene:

 

<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="0">
  <Instance index="1" />
  <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
  <Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Button 1" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
  <Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Button 2" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
</CommandClass>

Jeg tror riktignok at bare første Button 1 er nødvendig. Da alle scener trigger på samme scene_id men med forskjellige scene_data så vidt jeg ser. Husk at HA må være av når du endrer zwcfg.

 

Eksempel på automasjon som fungerer for meg:

- alias: Z-dim scene double click
  id: zdim_double_click
  trigger:
    platform: event
    event_type: zwave.scene_activated
    event_data:
      entity_id: zwave.thermofloor_as_heatit_z_dim
      scene_id: 1
      scene_data: 7860
  action:
    - service: notify.martin
      data:
        message: "Double click"
    - service: light.toggle
      entity_id: light.soverom

- alias: Z-dim scene tripple click
  id: zdim_tripple_click
  trigger:
    platform: event
    event_type: zwave.scene_activated
    event_data:
      entity_id: zwave.thermofloor_as_heatit_z_dim
      scene_id: 1
      scene_data: 7920
  action:
    - service: notify.martin
      data:
        message: "Tripple click"
    - service: light.toggle
      entity_id: light.wled_bed

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til selv for bare noen timer siden @MartinHL! Fikk ikke sagt fra før jeg måtte ut og handle før jeg ble satt i karantene...
Men jeg fikk det til med en litt annen config, som helt sikkert ikke er helt korrekt. 

Du har nok rett i at det kun er nødvendig med én scene, for jeg ser Z-dim kun sender én scene.

 

Dette er konfigurasjonen jeg la inn i zwcfg-fila ?men slik du sier kan nok det meste under "Scene 1" fjernes ja.

<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="5" innif="true" scenecount="0">
    <Instance index="1" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="1" label="Scene 1" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="3" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="2" label="Scene 2" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="3" label="Scene 3" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="4" label="Scene 4" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
    <Value type="int" genre="system" instance="1" index="5" label="Other" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
</CommandClass>

Selv bruker jeg Node RED til automasjonene. Legger ved en tabell som mapper samtlige av trykk-variantene (ikke verifisert 100%) i tilfelle andre får glede av det;

2x trykk: Scene number: 1, Scene data: 7860

3x trykk: Scene number: 1, Scene data: 7920

4x trykk: Scene number: 1, Scene data: 7980
5x trykk: Scene number: 1, Scene data: 8040

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått renskrevet konfigurasjonen litt. Sånn ser relevant del av zwcfg-filen min ut nå (og det fungerer som smurt).

<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="0">
        <Instance index="1" />
        <Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
        <Value type="int" genre="system" instance="1" index="1" label="Scene 1" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="3" />
</CommandClass>

Husk å stoppe HA før filen endres så den ikke blir overskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Takk til alle som har bidratt for å få disse til å fungere så smooth i Home Assistant!

 

Er det noen andre som har problemer med å sette parameter 9 til 0 (power metering)? Jeg får ikke satt parameteret (Parameter 9 set failed) uansett om jeg gjør det via menyen i Z-Wave JS eller forsøker å sette parameter manuelt. Hvor starter man å feilsøke? Jeg har kontaktet Thermofloor og etterspurt en firmware som respekterer dette parameteret.

Endret av Aviatorpaal
Added info to troubleshooting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parameter 9 er power report interval, altså hvor ofte data skal bli tvunget å bli sendt. Satt den til 6000 (jeg var den på 600) og det funket. Ergo oppdatering ish hver 4. dag. 
 

edit: 0 virker ikke nei

Endret av Kim123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.