Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bryter - forskjellen på antall kanaler?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Når det gjelder slike brytere

 

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-1-kanal-bryter-k4/4512713/Product.html?Event=searchlist

 

Hva er i praksis forskjellen på de som har 1, 2 eller 4 kanaler?

(Ja skjønner at den med 4 har flere brytere og kan styre flere ting, men det finnes f.eks 1-kanalers med både 2 og 4 trykk-brytere, og motsatt 4-trykknapper men 1 eller 2 kanaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall.

 

Her er en bryter med 4 trykk.knapper og 1 kanal:

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-1-kanal-bryter-k4/4512713/Product.html?Event=searchlist

Her er en helt lik bryter, men med 2 kanaler:

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-2-kanaler-bryter-k4/4512720/Product.html?Path=2220164&Event=pathlist

 

Hva er den praktiske forskjellen på disse? - Hva kan den med 2 kanaler gjøre som ikke den med 1 kanal ikke kan, og hvordan merker jeg eventuelt dette i praksis(backend)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kjetilkl skrev:

Hva er den praktiske forskjellen på disse? - Hva kan den med 2 kanaler gjøre som ikke den med 1 kanal ikke kan, og hvordan merker jeg eventuelt dette i praksis(backend)?

De er ikke like. Det er kun formfaktoren som er lik. :)

 

Jeg vet ikke om ordet "kanal" er riktig, men slik jeg tolker det kan den med 4 knapper og 1 kanal styre kun en enhet (eller flere enheter men da får alle de samme kommandoene). De to nederste knappene er dim opp/ned.

 

Den med 4 knapper og 2 kanaler kan styre to ulike enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Moskus said:

De er ikke like. Det er kun formfaktoren som er lik. :)

 

Jeg vet ikke om ordet "kanal" er riktig, men slik jeg tolker det kan den med 4 knapper og 1 kanal styre kun en enhet (eller flere enheter men da får alle de samme kommandoene). De to nederste knappene er dim opp/ned.

 

Den med 4 knapper og 2 kanaler kan styre to ulike enheter.

 

Ok, hmm - så hvordan velger man da hvilken enhet som skal styres på den med 2 kanaler? :P

 

Edit: Glem det! Jeg ser nå at de faktisk ikke er helt like xD - Min feil. - Har nok vært litt kjapp her.

 

Men da er det altså slik at brytere kan styre 1 enhet (eller gruppe/scene) pr kanal den har.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.