Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tidsstyring av lys


Flab

Anbefalte innlegg

Er ute etter en enkel måte å tidsstyre lys på. Ser at clas ohlson har noen brytere med tidsstyring på men jeg tenker i utgangspunktet mer på noe "smart". 

 

Grunnen til det er at jeg fra før av har satt opp et cctv system med Blue Iris som software som jeg da tenker å koble opp mot samme system, evt sammen med noen magnetbrytere i dører/vinduer osv. Har ingen planer foreløpig om at lysene skal ha noe direkte med resten av systemet å gjøre men i fremtiden kan det jo hende jeg vil aktivere lys ved bevegelse/andre alarmer eller lignende. 

 

Tips? Har en Windows PC som kjører Blue Iris som kan fungere som en hub for alt hvis det ikke tar for mye ressurser (blue iris bruker allerede litt). 

 

Trenger ikke dimmefunksjon og det er allerede lysbrytere der så da kan jeg enten bytte de ut evt eller koble noe bak. Er for det meste snakk om armatur i et stort lokale så de må tåle noen watt. 

Endret av Flab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utallige systemer å velge i, og selv ville jeg valgt en mest mulig åpen programvare. Åpen i den forstand at det lar seg videreutvikle/lage integrasjoner osv uten for mye om og men. Home Assistant og Homeseer er to åpenbare valg i mitt hode, men du kan jo starte mye enklere enn som så med f.eks. bare NodeRED. Fordelen med de to første variantene er at det er ekstremt store muligheter for utvidelse, og det blir isåfall ikke begrensningen med det første. Begge kan kjøres på RaspberryPi, så det trenger ikke å kreve store ressurser.

 

Når det kommer til hvilket relé du skal velge, har Aeotec et Heavy Duty relé som tåler opp til 40A. Tror nok det er ekstremt overkill, men jeg har ingen formening om hva du skal styre. Du har også Fibaro Relay 2, som tåler rundt 1,5kW (5A?).

 

For å kontrollere et sånt ZWave relé med en av programvarene trenger du en ZWave USB, f.eks. Aeotec Z-Stick.

 

Så regner jeg med det kommer mange andre gode tips her også :D Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. 

 

Tenker dere da at det beste er å sette et fjernstyrt rele (f.eks z-wave) bak bryteren og la bryteren stå som den er i dag? 

 

Trenger isåfall rele egen strøm for å drifte seg selv? Så at Aqara har en lysbryter der (https://www.aqara.com/en/smart_light_switch_no_neutral.html) der man kan drifte den med batteri, noen idé om det kan være en løsning for meg her eller finnes det smartere måter å gjøre det på? Med denne så bytter jeg ut hele bryteren slik jeg har forstått det. 

 

Jeg vil anta at hver bryter må tåle ca 1500w, som vil være en blanding av vanlige pærer og lysstoffrør. Jeg skal se nærmere på dette for å få nøyaktige tall så fort jeg har mulighet men tror det ligger ca der. 

Endret av Flab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Flab skrev:

Tenker dere da at det beste er å sette et fjernstyrt rele (f.eks z-wave) bak bryteren og la bryteren stå som den er i dag? 

Godt mulig. Det hadde jeg gjort. :) 

Men det må man jo vurdere selv.

 

1 time siden, Flab skrev:

Trenger isåfall rele egen strøm for å drifte seg selv?

Ja, men det er jo ikke et problem i en eksisterende bryter. Der er det jo strøm fra før...?

 

1 time siden, Flab skrev:

Så at Aqara har en lysbryter der (https://www.aqara.com/en/smart_light_switch_no_neutral.html) der man kan drifte den med batteri, noen idé om det kan være en løsning for meg her eller finnes det smartere måter å gjøre det på? Med denne så bytter jeg ut hele bryteren slik jeg har forstått det.

Aqara-brytere som har batteri er mer som en fjernkontroll. Den kan ikke bryte noe. Og den som ikke er det kan det diskuteres om er greit å installere, det er ikke sikkert du får elektrikeren til å montere den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Moskus skrev:

Godt mulig. Det hadde jeg gjort. :) 

Men det må man jo vurdere selv.

 

Ja, men det er jo ikke et problem i en eksisterende bryter. Der er det jo strøm fra før...?

 

Aqara-brytere som har batteri er mer som en fjernkontroll. Den kan ikke bryte noe. Og den som ikke er det kan det diskuteres om er greit å installere, det er ikke sikkert du får elektrikeren til å montere den.

 

 

 

De bryterene jeg har er enpolet så det vil si at det kun er en fase som er der. Slik jeg har forstått det kan man bruke den Aqara bryteren med kun en fase. Men jeg bør kanskje undersøke litt mer før jeg bestiller 5-6 stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Flab skrev:

De bryterene jeg har er enpolet så det vil si at det kun er en fase som er der. Slik jeg har forstått det kan man bruke den Aqara bryteren med kun en fase

De aller fleste brytere er en-polet, dvs. de bryter kun en av polene. Det er kun på våtrom og utendørs man har behov for topolet brudd.

 

Hvor gammelt hus har du?

Har du sett inn i veggboksen?

 

Fibaro Switch bryter også bare en av lederne, men kan ikke settes i serie med lasten (det kan imidlertid Dimmer 2 gjøre):

image.png

 

 

25 minutter siden, Flab skrev:

Men jeg bør kanskje undersøke litt mer før jeg bestiller 5-6 stk. 

Det er nok en god plan, ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Moskus skrev:

De aller fleste brytere er en-polet, dvs. de bryter kun en av polene. Det er kun på våtrom og utendørs man har behov for topolet brudd.

 

Hvor gammelt hus har du?

Har du sett inn i veggboksen?

 

Fibaro Switch bryter også bare en av lederne, men kan ikke settes i serie med lasten (det kan imidlertid Dimmer 2 gjøre):

image.png

 

 

Det er nok en god plan, ja. :) 

 

Ja jeg vil helst ha noe som kan settes i serie med lasten sånn at jeg slipper å trekke frem flere kabler, men det er heller ingen krise hvis jeg absolutt må det, da dette er i et tavlerom har jeg god tilgang på kurser jeg kan hente driftsstrøm fra. 

 

Alle mine brytere som jeg skal styre er enpolet. 

 

Jeg har lest litt i gamle tråder nå og ser at mange av disse smartbryterene ikke fungerer så bra med lysstoffrør. Kanskje jeg burde gå for en annen løsning der jeg f.eks setter inn et smartrelé som igjen styrer et vanlig relé som fungerer som en bryter? Eller er det noen her som har fått til en god løsning med smartstyring av lysstoffrør? 

Endret av Flab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:

Men den takler neppe en blanding av glødepærer og lysstoffrør på tilsammen 1500W

Helt riktig.

 

2 timer siden, Flab skrev:

Alle mine brytere som jeg skal styre er enpolet. 

Og med det mener du at du kun har to ledninger i koblingsboksen? For normalt er alle brytere enpolete. ;) 

 

2 timer siden, Flab skrev:

Ja jeg vil helst ha noe som kan settes i serie med lasten sånn at jeg slipper å trekke frem flere kabler, men det er heller ingen krise hvis jeg absolutt må det, da dette er i et tavlerom har jeg god tilgang på kurser jeg kan hente driftsstrøm fra. 

Jeg hadde trukket nytt i så fall. :)

 

2 timer siden, Flab skrev:

Jeg har lest litt i gamle tråder nå og ser at mange av disse smartbryterene ikke fungerer så bra med lysstoffrør. Kanskje jeg burde gå for en annen løsning der jeg f.eks setter inn et smartrelé som igjen styrer et vanlig relé som fungerer som en bryter? Eller er det noen her som har fått til en god løsning med smartstyring av lysstoffrør? 

Lysstoffrør gir en ganske stor belastning som som "vanlige smarte reléer" ikke er så glad i. Men du kan bruke et eksternt relé og la det smarte reléet kun styre det eksterne releet.

 

Alternativt er det vel nå det er OK å se om kanskje de gamle lysstoffrørene kan byttes ut med LED-"rør". Er ekstremt fornøyd med arbeidslysene i garasjen, som i praksis er LED-striper i armaturer. Fungerer supert med en Fibaro Switch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om ganske mange armatur, så i første omgang tror jeg at jeg skal gå for en løsning der jeg har et smartrele som igjen styrer de andre relene. Skal søke litt selv men har du noen forslag her? Helst i et oppsett sånn at 1 stk smartrele styrer 5-6 vanlige rele. Alle skal enten være av eller på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Flab skrev:

Skal søke litt selv men har du noen forslag her? Helst i et oppsett sånn at 1 stk smartrele styrer 5-6 vanlige rele.

Jeg hadde bare beskrevet det slik for elektrikeren min, så hadde han fikset det. Du kan koble alle reléene mot samme smarte relé uten problemer, men hvilket annet relé du må ha vet jeg ikke (jeg er ikke fagmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.