Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vedlikeholdsarbeid i starten på min ferie


stigvi

Anbefalte innlegg

Det er jo typisk. På mandag starter 2 ukers ferie og nå nettopp kom det melding fra energiverket som skal gjøre vedlikeholdsarbeid på tirsdag mellom 0900 og 1500 og at strømmen må tas. 

Normalt er ikke det et stort problem, men jeg har hatt tilfelle der en automatsikring slår ut når strømmen kommer tilbake. Jeg har splittet denne kursen i to og fordelt den på to sikringer, men Murphys lov gjelder jo.

Så jeg antar at det som skjer er at sikringen slår ut, ups'en til Home Assistant går tom og jeg kommer hjem til kaldt hus. Sannsynligvis ikke veldig kaldt i august, bortsett fra kaldt vann, da.

Men vi kan jo ha et uhøytidlig veddemål her. Vil jeg på tirsdag kveld ha eller ikke ha kontakt med Home Assistant fordi kursen dette står på er strømløs?

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med dette er at jeg har tatt en sjekk av systemet og ser at jeg trenger å endre. Det nytter f.eks ikke at Home Assistant tar en kontrollert nedstenging når det er 5% igjen på batteriet. Hva om strømmen kommer tilbake etter dette, men før ups'en er helt tom? Da starter ikke HA opp igjen. Så det endres til at den går til ups er helt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Det nytter f.eks ikke at Home Assistant tar en kontrollert nedstenging når det er 5% igjen på batteriet. Hva om strømmen kommer tilbake etter dette, men før ups'en er helt tom? Da starter ikke HA opp igjen. Så det endres til at den går til ups er helt tom.


Dette har jeg lurt på også. Dette må da UPS-produsentene ha tenkt på og laget en løsning for?

 

EDIT:

Kan man ikke velge at UPSen også skal slå seg av f.eks 1 min etter den når 5%? Da vil pcen rekke å slå seg av og UPSen vil bryte strømmen til pcen etterpå. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Kan man ikke velge at UPSen også skal slå seg av f.eks 1 min etter den når 5%? Da vil pcen rekke å slå seg av og UPSen vil bryte strømmen til pcen etterpå.

Det finnes noen gode teknikker for Linux der en stopper det meste, monterer lagring i lesemodus, sender beskjed om at ups skal slå seg av hvis strømmen fortsatt er borte og selv tar en omstart. Er strømmen fortsatt borte så blir alt avslått. Er strømmen nettopp kommet tilbake så starter maskin på nytt.

Men dette er vanskelig å få til på en rpi4 med hassos, vil jeg tro.

Min ups holder liv i min rpi i nesten 4 timer. Og det går egentlig greit å ta strømmen brått til den hvis det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, xibriz skrev:

Hva med å bare strekke en midlertidig skjøteledning for å unngå problemer?

Godt poeng. Det kan jeg gjøre. Skal først sjekke at å splitte kursen i to hjalp. Det har jeg faktisk ikke gjort og bare tenkt at jeg like greit kan vente til neste strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.