Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit z-dim og fibaro switch overstyre events


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Jeg har laget noen events for styring av lys.

Men når jeg justerer heatitdimmeren manuelt, så går den tilbake til events verdi når eks bevegelsesensor blir aktivert. Det er jo forsåvidt sånn det funker, men jeg vil gjerne at manuel dimming skal overstyre eventer,

Som jeg forstår så må jeg lage en "virtuel device" ?

Jeg har laget en her for å kontrollere en fibaro switch.

 

image.thumb.png.e61111d66238bb0e6e4bf962e080fcee.png

 

Ser den riktig ut, eller er jeg helt på vilspor? Jeg får slått lyset av/på når jeg nå trykker på virtual device on/off. Linket til switch på feature som vist nedenfor.

 image.png.02abdf15316a1b3d7693c621cbf14d46.png

 

Hvordan kontroleres virtual device i events, må jo på et vis cancelere det eksisterende når den fysiske bryteren blir aktivert?

 

Eller er det en enklere måte å gjøre dette på? Mulig jeg er helt på vilspor :)

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Slabbedask skrev:

Hvordan kontroleres virtual device i events, må jo på et vis cancelere det eksisterende når den fysiske bryteren blir aktivert?

Du kan bruke "scenes" til dette. Fibaro-dimmerne støtter det, men det er mulig du må aktivere det.
 

Da er det bare å sette opp et event som trigger på f.eks. scene-device satt til "S1 Click", og som action skrur du på den virtuelle devicen din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det et rom (spiskammers) med en Multisensor 6 og en Heatit Z-Dim

 

 

Laget en virtual device som skal erstatte bevegelse for multisensor 6.

Linket multisensor 6 bevegelse med virtuel device, som vist nedenfor.

image.png.4fb61b1066da1da100a3d2b74984e0a4.png

 

image.thumb.png.b90c03a8fd3a12538515ad292b9477c3.png

 

 

Her er event for lys spiskammers, og det funker bra med en virtuel device som erstatter multisensor 6.

Den andre er en dørsensor, når jeg tester ved åpen dør så skal ikke den ha noen innvirkning. 

 

image.thumb.png.b4d1adba8e69a2ebcb193c167ded44ce.png

 

 

 

Her er hvor jeg prøver å få det mauelle hjulet til å override eventet ovenfor.

Jeg prøver å slå av den virtuelle devicen ved at det manuelle hjulet blir trykket eller vridd på.

Dette virker som sagt ikke, jeg er litt usikker på om det går p bruke switch any value. Jeg prøvde også central sene any value.

Uansett så vil vel virtual device slå seg på igjen i dette senarioret undet når multisensor 6 blir aktivert igjen.

Noen forslag? hvordan jeg skal gå fram for å få til dette?

 

image.thumb.png.94171775a3b92f221d86dc8196abc248.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Du kan bruke "scenes" til dette. Fibaro-dimmerne støtter det, men det er mulig du må aktivere det.
 

Da er det bare å sette opp et event som trigger på f.eks. scene-device satt til "S1 Click", og som action skrur du på den virtuelle devicen din.

Vil det si at det er nok å gi bryteren en impulls så blir den virtuelle devicen aktivert? Jeg har noen fibaro switcher 2 det er aktuelt på. Men dimmerne mine er Heatit Z-dim, kan det virke på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slabbedask skrev:

Vil det si at det er nok å gi bryteren en impulls så blir den virtuelle devicen aktivert?

Ja, det er det som skjer.

 

3 timer siden, Slabbedask skrev:

Men dimmerne mine er Heatit Z-dim, kan det virke på dem?

Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det. Jeg tror ikke Z-Dim sender scene-kommandoer, men jeg har ingen så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et oppsett jeg har, som ikke funker:

 

Bevegelsesensor (virtuel device) eller dørsensor (dør 10) 

                               AND

Auto Lys OFF

 

Skal trigge lyset i det grønne feltet.

 

Men det gjør det om Auto Lys er i ON også.

 

Med Auto Lys control OFF tenkte jeg bevegelses eventet skulle få kjøre,

og ON stopp det. 

image.thumb.png.852d68ba6f3cf02e79c3af1206b0e62f.png

 

 

And IF detaljer

image.thumb.png.a22f87429ba51403482b9701b98d4dd6.png

 

Skjermbide som viser Control er satt til ON, samt lyset er på.

Om jeg usterer ned lysstyrken med hjulet på bryteren, går det automatisk tilbake til den lysstyken eventet med bevegelsesdetectoren ønsker.

image.thumb.png.419f43df8b1e3ba86bd6a8153b84a7aa.png

 

image.thumb.png.2fc858c924b53b5477ea9eceb3d32001.png

 

Så jeg skjønner ikke hvorfor eventet blir kjørt når Autolys virtual device er ON?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AND IF og OR IF i Homeseer bør ikke stackes for mye. De følger ikke de normale boolske reglene. Jeg bruker aldri mer enn en OR/AND når jeg lager eventer siden logikken bak ikke alltid stemmer.

Splitt det opp i virtuelle devicer.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til å virke når jeg la inn en and if på begge, forsto det slik at at når en legger til en if another så blir det på en måte en ny trigger.

Men når jeg dobbeltrykker dimmer og autolys blir deaktivert. Så slår lyset seg av etter en tid, sikkert tiden jeg bruker i eventet autolys. 

 

image.thumb.png.ce5909dabb22ee3ea99a0e474cf3e643.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slabbedask skrev:

Fikk det til å virke når jeg la inn en and if på begge, forsto det slik at at når en legger til en if another så blir det på en måte en ny trigger.

Når du legger til OR IF så er det en ny trigger.

Hvis du bare har AND IF, så er det en betingelse.

 

Hvis du har OR IF, så kan det være greit å sjekke at begge triggerne har samme betingelser. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til å virke så å si slik jeg vil nå.

Prøvde uten remove delayed først, da dette event er uten bevegelsesensor, men det gikk ikke. Henger vel igjen fea kjøring av auto lys event da på en måte.

 

Nå må jeg dobbeltrykke på dimmeren for å gå ut av auto lys, og trippeltrykke for å gå inn i autolys igjen, Eller vente i dette tilfellet 5 min.

Litt amatør med så mye trykking, men det skal vel ikke brukes hver dag :D

Så viss noen har en bedre løsning for Heatit Z-Dim så hadde det vært greit :)

 

Hva er egentlig vitsen i devicen switch hos Z-Dim, hva kan den brukes til?

Lyset styres jo av og på uavhengig avom den er på eller av?

 

image.thumb.png.6e1aacf892305cfff7eeee06b6f7bbee.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at switchen kødder det til, hvis den er på under kjøring av auto lys av. Slukker ikke lyser etter (i dette tilfellet) 5 min. Går tilbake til auto lys ved aktivering av bevegelsesensor, med da kan man jo allerede ha forlatt rommet.

Vanskelig å vite om switch er av eller på, kan kun se det i homeseer devices.

Kan sikkert legge til 5 min forsinkelse og switch av, men da blir det plutselig mørkt i rommet hvis noen er der inne, helt til bevegelsesenor blir aktivert.

Noen tips?

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.