GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har testet varmestyring i Tibber, dag/nattsenking og away mode, og synes den ser ut til Ä vÊre ganske smart. Fra fÞr har jeg satt opp en del annen automasjon i Homey.

For meg ser det ut til at jeg mÄ holde varmestyring utenfor mitt eget system siden jeg ikke kan lese status pÄ det Tibber gjÞr. I Tibber sin API har de ikke stÞtte for Ä lese/sette away og de sier at de heller ikke har planer om Ä implementere det.

Er det andre som bruker Tibber varmestyring sammen med egen automasjon? Hvordan gjÞr dere dette? Lar dere det bare kjÞre i parallell eller har dere funnet en god mÄte Ä samkjÞre dette?

Skrevet
10 minutter siden, kristioi skrev:

Hvordan gjĂžr dere dette?

GjĂžr det selv. Ser ikke at Tibber skal kunne gjĂžre en bedre jobb enn det jeg selv gjĂžr.

Skrevet
1 minute ago, Moskus said:

GjĂžr det selv. Ser ikke at Tibber skal kunne gjĂžre en bedre jobb enn det jeg selv gjĂžr.

Ok. Tar du da ogsÄ hensyn til strÞmpris og vÊrvarsel slik at du varierer setpunktet innenfor de ulike fasene? Ser ut til at Tibber prÞver Ä gjÞre dette ganske smart.

Finnes det noen ferdige algoritmer som kan ta inn parametere utover vanlig nattsenking og bortemodus?

Skrevet
1 time siden, kristioi skrev:

Tar du da ogsÄ hensyn til strÞmpris og vÊrvarsel slik at du varierer setpunktet innenfor de ulike fasene?

Jeg har lurt pÄ det, men jeg tror helt Êrlig det sannsynligvis ikke har for mye Ä si hvis man likevel bruker borte-senking og natt-senking. Jeg styrer imidlertid av-skruingen av borte-modus etter timepris, og tror jeg kanskje det er mulig Ä spare noen Þre pÄ det...

1 time siden, kristioi skrev:

Ser ut til at Tibber prĂžver Ă„ gjĂžre dette ganske smart.

Ja, stikkordet er vel "prÞver", men vi vet jo ikke hvor godt dette egentlig fungerer i praksis. Jeg har, i mitt skeptiske sinn, lurt pÄ om dette er Ärsaken til at de ikke eksponerer dette i APIet. ;) 

Skrevet

For min del ville det vÊrt helt uaktuelt Ä la en sÄ viktig del av huset bli styrt av en algoritme en ikke kjenner til og som en tjeneste av et firma.

Faktisk synes jeg dette er sÄ viktig at jeg har ikke lagt alle eggene i egen kurv heller og lar Home Assistant ha kontroll pÄ det alene. Jeg kan nÄr som helst bruke NobÞ sin app og styre ovnene manuelt hvis automatikken feiler (og jeg ikke er hjemme). Ser for meg hvordan det skulle bli hvis vi er borte fra huset en uke midt pÄ vinteren og du vet at huset fort kunne bli bikkjekaldt fÞr du kommer hjem pga en feil i automatikken. Da er det greit Ä ha en reservelÞsning.

Skrevet
18 hours ago, Moskus said:

Jeg har lurt pÄ det, men jeg tror helt Êrlig det sannsynligvis ikke har for mye Ä si hvis man likevel bruker borte-senking og natt-senking. Jeg styrer imidlertid av-skruingen av borte-modus etter timepris, og tror jeg kanskje det er mulig Ä spare noen Þre pÄ det...

Interessant. Hvordan gjÞr du det i praksis, du vil vel ha varmen pÄ igjen til du kommer hjem? Jeg tenker det kan vÊre mulig Ä lage noen enkle algoritmer for Ä unngÄ oppvarming i perioder med hÞy pris. Ser jo at Tibber har prisprognose fremover i tid, og ofte er det noen kortere perioder der strÞmprisen Þker veldig (f.eks. morgen og ettermiddag). Virker gÞy Ä kunne fÄ til noe med dette.

17 hours ago, stigvi said:

For min del ville det vÊrt helt uaktuelt Ä la en sÄ viktig del av huset bli styrt av en algoritme en ikke kjenner til og som en tjeneste av et firma.

Faktisk synes jeg dette er sÄ viktig at jeg har ikke lagt alle eggene i egen kurv heller og lar Home Assistant ha kontroll pÄ det alene. Jeg kan nÄr som helst bruke NobÞ sin app og styre ovnene manuelt hvis automatikken feiler (og jeg ikke er hjemme). Ser for meg hvordan det skulle bli hvis vi er borte fra huset en uke midt pÄ vinteren og du vet at huset fort kunne bli bikkjekaldt fÞr du kommer hjem pga en feil i automatikken. Da er det greit Ä ha en reservelÞsning.

Enig i at det kan vĂŠre greit med reserve, men er ikke overhengende bekymra for at Tibber skal lage en algoritme som er skadelig for meg. Logger jo hvordan den oppfĂžrer seg over tid og det verste som kan skje er at det ikke virker.

Skrevet
7 minutter siden, kristioi skrev:

Hvordan gjÞr du det i praksis, du vil vel ha varmen pÄ igjen til du kommer hjem?

Ja, selvfÞlgelig. Ikke bare skal varmen pÄ til jeg kommer hjem, men det skal vÊre behagelig varmt. ;)

Holder pÄ med et script for lastfordeling som tar hensyn til timepris, men det er ikke det som har hÞyest fokus sÄ jeg har ikke noe som er ferdig nok til Ä deles.

8 minutter siden, kristioi skrev:

Ser jo at Tibber har prisprognose fremover i tid, og ofte er det noen kortere perioder der strĂžmprisen Ăžker veldig (f.eks. morgen og ettermiddag)

Ja, det er dette jeg bruker. 

Skrevet (endret)
44 minutter siden, kristioi skrev:

Jeg tenker det kan vÊre mulig Ä lage noen enkle algoritmer for Ä unngÄ oppvarming i perioder med hÞy pris

Men hvordan du tar dette og implementerer i ditt system har jeg ingen anelse om. Men det er kanskje noen tips Ă„ hente.

Det jeg har gjort med hensyn til pris er at jeg Þker sannsynligheten for at jeg vil bruke strÞm til oppvarming nÄr strÞmmen er billig og reduserer sannsynligheten nÄr strÞmmen er dyr.

(0,5 er nĂžytralt. >0,5 Ăžker sannsynligheten og <0,5 reduserer den)

- entity_id: sensor.pricelevel
          prob_given_true: 0.6
          platform: 'state'
          to_state: 'CHEAP'
          prob_given_true: 0.66
          to_state: 'VERY_CHEAP'
          prob_given_true: 0.4
          to_state: 'EXPENSIVE'
          prob_given_true: 0.3
          to_state: 'VERY_EXPENSIVE'

En annen "betingelse" er at jeg Þker sannsynligheten for at jeg vil ha oppvarming nÄr vi har besÞk. Og dette vil f.eks. motvirke sannsynligheten for at jeg ikke Þnsker oppvarming hvis strÞmmen er dyr.

Endret av stigvi
  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.