Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill generasjon 3


Mathias

Anbefalte innlegg

@flipperwald Muligens ovnen har er på gammel firmware, anbefaler i så fall at du gjør dette først: 

 

1: Last ned mill appen 

2: Prøv å koble opp, men før den lar deg koble opp så vil den fortelle deg at ny firmware er tilgjenlige, kjør denne gjennom. 
3: Når det er gjort kan du sette ovnen i AP modus og se om det går bedre da 

@flipperwald Sånt skal det se ut, jeg testet på en konveksjons ovn men...så for en panel ovn vil det stå panel og ikke Conv. 

 

Bilde: https://ln5.sync.com/dl/8cace72f0/rguv5gue-4jd5j9mr-nwq9q79p-3yz95u9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Mill Gen 3 ovner en drøy uke nå og synes det ser bra ut! Har laget integrasjon med lokalt REST API og kan også kjøre krypert https. WiFi virker stabilt så langt. Har også laget styring basert på strømpris (felles kode som jeg også bruker på Z-Wave termostater). Det jeg savner mest fra API så langt er å kunne hente ut forbrukte kWh. Ser bare ut til at det er forbruk i Watt i øyblikket som er tilgjengelig. Kan selvfølgelig polle denne med korte intervall for å estimere forbrukte kWh, men hadde vært bedre om ovnen hadde gjort dette.

 

Her er eksempel på script jeg bruker for styring av temperatur og for å sikre at effektforbruket totalt i huset holder seg under en grense jeg setter:

 

{
  "name": "Test",
  
  "items": [

      {
        "timerTrigger": {
          "waitTime": "00:02:00"
        },
        "actions": [

          {
            "electricLoadRegister": {
              "electricLoadName": "PanelHeaterLivingRoomWest",
              "priority": 1,
              "maxPowerConsumption": 1050, // in Watts
              "turnOffCommand": {
                "deviceGroupId": "Heating",
                "deviceId": "401",
                "capabilityId": "ThermostatSetpoint",
                "commandId": "SetSetpointValue",
                "parameters": [ "Normal", "TurnOff" ]
              }
            }
          },

          {
            "electricLoadTurnOn": {
              "electricLoadName": "PanelHeaterLivingRoomWest",
              "turnOnAction": {
                "setThermostatSetpoint": {
                  "priceAdjust": true,
                  "deviceGroupId": "Heating",
                  "deviceId": "401",
                  "setpointName": "Normal",
                  "setpointValue": "Medium"
                }
              }
            }
          }

        ]
      }

    ]
}

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å hente ut forbruk fra Mill lokal REST API skal komme:

 

Function that will allow you to get the power consumption in kWh was expected to be released in September 2022, but was delayed because of other priorities. It will be released in Q2 2023 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å hente ut forbruk fra Mill lokal REST API skal komme:

 

Function that will allow you to get the power consumption in kWh was expected to be released in September 2022, but was delayed because of other priorities. It will be released in Q2 2023 

 

Er det noen som har testet rapportert strømforbruk fra Mill Gen 3 ovnene?

 

Jeg får nesten hele tiden avvik mellom hva som rapporteres fra ovnene og hva min strømmåler rapporterer:

 

image.thumb.png.ade32bfe26f268b42994b5248708fb21.png

Som dere ser så er effekten rapportert fra AMS-måleren vesentlig lavere enn summen av ovnene. Dette skjer nesten hele tiden. Noen som har sett nærmere på dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som vet om man kan styre Mill-ovner både via cloud (gen2) og lokalt (gen3) fra samme home assistant Mill-integrasjon? Samtidig altså. Det ser for meg ut som jeg må velge ENTEN cloud ELLER lokal tilkobling i Mill-integrasjonen.

Saken er at jeg har noen eldre Mill gen2 ovner som jeg styrer via Home Assistant i Mill-integrasjonen. Siden de er gen2 går de via cloud. Jeg styrte også en Gen3 ovn på samme måte, helt til Mill fåkka til serveren sin og alle Gen3 ramlet ut av lufta. Jeg kan selvfølgelig resette den og få den opp igjen i cloud. Men da vil jeg jo styre denne unødvendig via cloud.
Og... jeg oppdaget at den fremdeles er koblet opp til WIFIen min , og det lokale API'et virker tilsynelatende fint. (curl http://<IP>/control-status svarer.)
Så om det var noen måte å få home assistant til å snakke direkte med denne er jeg jo egentlig i en bedre state enn før , den er KUN lokal og Mill har ingen tilgang til å gjøre noe som helst med den. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (På 2.2.2023 den 21.01):

Er det noen som vet om man kan styre Mill-ovner både via cloud (gen2) og lokalt (gen3) fra samme home assistant Mill-integrasjon? Samtidig altså. Det ser for meg ut som jeg må velge ENTEN cloud ELLER lokal tilkobling i Mill-integrasjonen.

Når du setter opp Mill-integrasjonen så får du valget mellom lokal eller cloud. Det er bare å gjenta denne prosessen så mange ganger du ønsker og velge cloud (da får du alle enhetene tilknyttet kontoen din) + lokal for de enhetene du ønsker.

 

I ditt tilfelle vil du vel da få gen 3 ovnene fra lokalt og cloud (om du ikke har fjernet gen 3 ovnene fra kontoen din). Du kan i så fall bare ignorere eller skjule de som dukker opp i cloud integrasjonen som offline enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
On 11/11/2022 at 22:49, servercookie said:

@Xvani Vi har en par utviklere som jobber med Matter og håper å ha det klart mot slutten av 2022. Det kommer en firmware oppdatering til alle gen3 enheter som inkluderer wifi socket, det stemmer at Matter er offline. Sertifisering tar litt tid men ikke lenge til nå

Noen oppdateringer her? Hadde vært flott å få dyttet over på Matter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdaget at det var en ny Mill-integrasjon i Tibber, og nå er visst den nye IoT-plattformen oppe og går!

Funker bare med generasjon 2 og 3

Legger ved noen screenshots Mill sin iOS app

IMG_4242.PNG

IMG_4246.PNG

IMG_4245.PNG

IMG_4244.PNG

IMG_4243.PNG

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, eisa01 said:

Oppdaget at det var en ny Mill-integrasjon i Tibber, og nå er visst den nye IoT-plattformen oppe og går!

Funker bare med generasjon 2 og 3

 

 

 

Forhåpentligvis påvirker dette ikke lokalt API på noen måte (?)

Nå har alt fungert dønn stablit på et tosiftret antall ovner på to lokasjoner siden i fjor høst med hjemmelaget integrasjon mot Homeseer vha lokalt API. Alltid litt skeptisk ved store grunnleggende endringer i et system .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, JxxxIxxx said:

 

Forhåpentligvis påvirker dette ikke lokalt API på noen måte (?)

Nå har alt fungert dønn stablit på et tosiftret antall ovner på to lokasjoner siden i fjor høst med hjemmelaget integrasjon mot Homeseer vha lokalt API. Alltid litt skeptisk ved store grunnleggende endringer i et system .....

Tror jeg misforstod kanskje litt, ser nå at det var snakk om Tibber og ikke Mill sin App? Eller er skjermbildene over fra Mill sin app? (Det ser ut som bildene viser iOS versjonen i så fall?)

I Mill sin app hos meg (Android) er det ingen beskjeder om noen oppdateringer. Men jeg bruker ikke Tibber da, har det noe med det å gjøre? Eller så ruller de ikke ut til alle samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi har gjort migreringen tilgjengelig for en liten antall brukere(hovedsakelig IOS brukere), dette gjør vi for å luke unna bugs eller problemer som kan oppstå når kontoer/enheter  flyttes over til ny platform. Mot slutten av July 2023 så vil gjøre migreringen tilgjengelig for alle våre brukere som da også inkluderer Android brukere. 

 

De uoffisielle integrasjonene som ikke lenger fungerer (Home Assistant/Homey etc )skal vi prøve å lage selv når alle brukere er migrert. For de som er interessert så er det nye API'et klart og dere kan lese mer om den her: http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/

 

Som dere ser så har vi gjort alle funksjoner tilgjengelige, det vil komme bedre dokumentasjon etterhvert. Akkurat nå er vi i full sving med å sørge for at migreringen skjer så problem fritt som mulig. 

 

Av integrasjoner så kommer Matter i år, produktene må gjennom sertifisering som tar litt tid . Matter vil bli tilgjengelig for alle gen3 produkter.  Kort tid etter Matter lansering så vil vi komme med Homey and Home Assistant integrasjon. 

 

Ønsker dere alle en flott ferie så langt, om noen har problemer med migreringen så ta kontakt med support så vil vi hjelpe dere fortløpende. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at vi får en periode hvor de gamle Home Assistant-integrasjonene ikke fungerer og de nye ikke er på plass? Altså en periode hvor vi MÅ bruke Mill-appen for å styre ovnene våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, servercookie said:

Hei,

 

Vi har gjort migreringen tilgjengelig for en liten antall brukere(hovedsakelig IOS brukere), dette gjør vi for å luke unna bugs eller problemer som kan oppstå når kontoer/enheter  flyttes over til ny platform. Mot slutten av July 2023 så vil gjøre migreringen tilgjengelig for alle våre brukere som da også inkluderer Android brukere. 

 

De uoffisielle integrasjonene som ikke lenger fungerer (Home Assistant/Homey etc )skal vi prøve å lage selv når alle brukere er migrert. For de som er interessert så er det nye API'et klart og dere kan lese mer om den her: http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/

 

Som dere ser så har vi gjort alle funksjoner tilgjengelige, det vil komme bedre dokumentasjon etterhvert. Akkurat nå er vi i full sving med å sørge for at migreringen skjer så problem fritt som mulig. 

 

Av integrasjoner så kommer Matter i år, produktene må gjennom sertifisering som tar litt tid . Matter vil bli tilgjengelig for alle gen3 produkter.  Kort tid etter Matter lansering så vil vi komme med Homey and Home Assistant integrasjon. 

 

Ønsker dere alle en flott ferie så langt, om noen har problemer med migreringen så ta kontakt med support så vil vi hjelpe dere fortløpende. 

 

Beklager min grunnleggende uvitenhet her. Jeg oppfatter det slik at dette er et cloud-basert API og ikke et lokalt API?

Vil dette på noen måte påvirke det eksisterende lokale REST APIet for Gen3 som jeg baserer min egen "integrasjon" med Homeseer på?

https://github.com/Mill-International-AS/Generation_3_REST_API

Av forskjellige grunner er det viktig for meg (spesielt i det ene "huset") at jeg har en API som fungerer uten å være avhengig av å gå utenfor mitt lokale netverk. for hver eneste liten kommunikasjon med ovnene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JxxxIxxx Hei, 

 

Lokal rest API vil fungere som normal, her skjer det ingen endringer. Så integrasjon med Homeseer blir ikke påvirket. 

 

 

@Venin Hvis du er en av de få som har fått oppdateringen som starter migreringen så vil gamle Home Assistant-integrasjoner slutte å fungere. Så detvil være en periode der du ikke kan styre ovnene via home assistant lenger, da må du enten bruker Mill appen eller en annen løsning som bruker lokal rest API. Som fesk Homeseer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, JxxxIxxx said:

Tror jeg misforstod kanskje litt, ser nå at det var snakk om Tibber og ikke Mill sin App? Eller er skjermbildene over fra Mill sin app? (Det ser ut som bildene viser iOS versjonen i så fall?)

Screenshotsene var fra Mill sin iOS app

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/07/2023 at 09:27, servercookie said:

Lokal rest API vil fungere som normal, her skjer det ingen endringer. Så integrasjon med Homeseer blir ikke påvirket. 

 

@servercookie

 

Har det ikke vært gjort noen endringer i lokalt REST API siden firmware 0x220727? Jeg savner blant annet mulighet for å hente ut strømforbruk for en periode.

 

Finnes det en oversikt over firmware versjonene med release notes?

 

Hvor kan firmware lastes ned fra manuelt?

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, OlavT said:

 

@servercookie

 

Har det ikke vært gjort noen endringer i lokalt REST API siden firmware 0x220727? Jeg savner blant annet mulighet for å hente ut strømforbruk for en periode.

 

Finnes det en oversikt over firmware versjonene med release notes?

 

Hvor kan firmware lastes ned fra manuelt?

 

Mine ovner ser ut til å ha versjon 0x230516, så det ser ut som en nyere versjon enn den som er dokumentert i github-linken ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mill wifi socket gen3 som jeg styrer fra et annet sted (har kun wifi hvor pluggen er) og har derfor ikke tilgang til lokal api. Har søkt om tilgang til open api for en stund siden, men dessverre lite svar derfra. Skulle gjerne ha gjort en spørring om strømtrekket (watt) en gang iblant. Er dette noe som er mulig eller som blir mulig i fremtiden?  

 

servercookie skrev (På 6.7.2023 den 9.27):

@Venin Hvis du er en av de få som har fått oppdateringen som starter migreringen så vil gamle Home Assistant-integrasjoner slutte å fungere. Så detvil være en periode der du ikke kan styre ovnene via home assistant lenger, da må du enten bruker Mill appen eller en annen løsning som bruker lokal rest API. Som fesk Homeseer 

 

Når vet man når dette skjer? Er det mange andre API endringer? Er det nok å bytte api url/endpoint? Litt krise ;O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JxxxIxxx said:

 

Mine ovner ser ut til å ha versjon 0x230516, så det ser ut som en nyere versjon enn den som er dokumentert i github-linken ovenfor.

 

Ja, jeg har også nyeste firmware. Men, det har ikke skjedd noen ting på Github-siden for lokalt API på lenge. Derfor mine spørsmål.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.