Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre varmtvannsbereder, dårlig ide?


Anbefalte innlegg

Benyttet tidligere denne på hytta, 3Kw bereder : http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-3500-2

Kunne ikke kjenne noen varme. Den lå inne i en veggboks i betongmur i kjelleren.

Har fungert perfekt og skulle være ganske ufarlig.

 

Endret nå i høst til en LCMR 1000 som styrer en kontaktor.

Hadde el-tilsyn.

Hadde ingen innvendinger men anbefalte å gå via kontaktor.

Dette er i område noe utsatt for tordenvær og da er det en fordel å bryte alle ledere.

Kontaktoren har 3+1 kontakter. 
Da er det plass til å bryte begge strømledere + jord, og også tilbakerapportering vha Nexa: http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare

....

Har tilsvarende for vannpumpe.

El-tilsyn anbefalte absolutt å bryte jordledningen på denne når den ikke er i bruk.

Han sa egentlig at jordledningen burde fjernes, den har ingen hensikt, pumpa ligger jo i vann.

Men... lovverket sier noe annet.

Sa tom. at jeg burde koble fra jordledningen til pumpa, men ikke han, han har ikke lov!

Vi ble enige om at det var best med kontaktor selv om han mente det var unødig.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, arneolav skrev:

Endret nå i høst til en LCMR 1000 som styrer en kontaktor.

Hadde el-tilsyn.

Hadde ingen innvendinger men anbefalte å gå via kontaktor.

 

Hvordan fungerer dette? Spør fordi jeg er nysgjerrig... Har du kontaktor på kursen I sikringsskapet? Hvordan måler du effekt når LCMR 1000 vel takler kun 1000 watt? Anbefalte el-folka kontakter som alternativ til å dra ut kontakten?

Endret av Hilmar
Ordbokbugz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hilmar skrev:

Hvordan fungerer dette? Spør fordi jeg er nysgjerrig... Har du kontaktor på kursen I sikringsskapet? Hvordan måler du effekt når LCMR 1000 vel takler kun 1000 watt? Anbefalte el-folka kontakter som alternativ til å dra ut kontakten?

 

Det er her snakk om en 3Kw bereder.

Den krever fast tilkobling.

Derfor finnes intet støpsel som kan dras ut.

Kontaktoren ble anbefalt, antar, fordi den lille WMR3500 ser litt "puslet" ut for såpass effekt, men den er godkjent og fungerte ok.

 

Kontaktoren kunne med fordel sitte i sikringsskap men der er ikke plass.

Den sitter derfor i en boks sammen med LCMR1000 og en kontroll lampe. (Digitalt er vel og bra, men analogt lys, ...det forstår alle!)

LCMR 1000 styrer kun kontaktoren og trekker < 1 watt.

Kontaktoren som tar belastningen.

 

Jeg logger kun husets totale effektforbruk.

Logger temperaturen i berederen hver 5 minutt.

Har grafikk på begge (og "alt annet")

På grafen er det lett å se når den kobler inn og ut. (med inntil 5 min diff).

(Effektforbruket til en bereder kan man enkelt måle (og evt logge)  over kablene inn til bereder.)

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arneolav skrev:

 

Det er her snakk om en 3Kw bereder.

Den krever fast tilkobling.

Derfor finnes intet støpsel som kan dras ut.

Kontaktoren ble anbefalt, antar, fordi den lille WMR3500 ser litt "puslet" ut for såpass effekt, men den er godkjent og fungerte ok.

 

Kontaktoren kunne med fordel sitte i sikringsskap men der er ikke plass.

Den sitter derfor i en boks sammen med LCMR1000 og en kontroll lampe. (Digitalt er vel og bra, men analogt lys, ...det forstår alle!)

LCMR 1000 styrer kun kontaktoren og trekker < 1 watt.

Kontaktoren som tar belastningen.

 

Jeg logger kun husets totale effektforbruk.

Logger temperaturen i berederen hver 5 minutt.

Har grafikk på begge (og "alt annet")

På grafen er det lett å se når den kobler inn og ut. (med inntil 5 min diff).

(Effektforbruket til en bereder kan man enkelt måle (og evt logge)  over kablene inn til bereder.)

 

Ok, takk for utfyllende svar! Trodde du brukte nexa-releet til å måle effekt, og fikk det ikke til å gå opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
arneolav skrev (På 23.11.2016 den 15.56):

Benyttet tidligere denne på hytta, 3Kw bereder : http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/wmr-3500-2

Kunne ikke kjenne noen varme. Den lå inne i en veggboks i betongmur i kjelleren.

Har fungert perfekt og skulle være ganske ufarlig.

 

Endret nå i høst til en LCMR 1000 som styrer en kontaktor.

Hadde el-tilsyn.

Hadde ingen innvendinger men anbefalte å gå via kontaktor.

Dette er i område noe utsatt for tordenvær og da er det en fordel å bryte alle ledere.

Kontaktoren har 3+1 kontakter. 
Da er det plass til å bryte begge strømledere + jord, og også tilbakerapportering vha Nexa: http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare

....

Har tilsvarende for vannpumpe.

El-tilsyn anbefalte absolutt å bryte jordledningen på denne når den ikke er i bruk.

Han sa egentlig at jordledningen burde fjernes, den har ingen hensikt, pumpa ligger jo i vann.

Men... lovverket sier noe annet.

Sa tom. at jeg burde koble fra jordledningen til pumpa, men ikke han, han har ikke lov!

Vi ble enige om at det var best med kontaktor selv om han mente det var unødig.

 

Var det denne WMR-3500 som tok kvelden? Vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
arneolav skrev (49 minutter siden):

Det var den det er lenket til. Aner ikke hvorfor, ganske lenge siden.

Skjønner, ble en Heatit Z-relay istedet. Har fått alt å funke sammen med min Telldus Znet lite v2 etter litt triksing og fisking med konfigurasjonen. To temp sensorer virker rapportere riktig, lekkasjesensor slår ut på vann dog virker selve strømmåleren være helt ute å kjøre. Har sett det her på forumet også, så hadde vell ikke forfentet at dette eksemplar plutselig skulle rapporter korrekt. Nå er jeg all sett for å legge om VVB-forbrukt til kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.