Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt system


Starkström

Anbefalte innlegg

Hej!

 

Kul med ett forum där man kan diskutera möjligheter med likasinnade! =) Jag heter Eric och bor i Trondheim. Jag tänkte beskriva mitt system hur det ser ut idag. Planen är att göra allt röststyrt med Amazon Echo, Samsung Smarthub/Somfy Tahoma (eller motsvarande och IFTTT(Har beställt en Echo från Usa som jag sitter och väntar på):

 

Philips Hue:

* 25 st Gu10 

* 12 st E27

* 1 st Led strip v1

* 1 st Led strip v2

* 6 st Tap (av och på knapp) 

 

Sonos:

* 5 st Sonos 1

* 1 st Sonos Amp

* 1 st Sono Connect 

 

Verisure:

* 1 st Yale doorman v2

* 1 st Smartlock Box

* 2 st Smart plug

 

Ring:

* 1 st Ring Doorbell

* 1 st Ring Chime

 

Netatmo:

* 1 st Netatmo Welcome

* 5 st Netatmo WeatherStation (en där jag bor och resten på andra lokationer)

 

Velux:

* 1 st Velux mörkläggningsgardin med elektrisk motor och fjärrkontroll 

 

Sen har jag såklart dessa saker  som jag gärna skulle vilja kunna styra också:

 

TV: Samsung UE 65HU7505

Hjemmekinoreceiver: Nad T748v2

Dator: Mac mini och Macbook Air

Skärm: Lg 34 um95

Kaffemaskin: Delonghi MagnificaS

 

Problemet verkar vara att alla dessa smarta gadgets pratar olika språk och är inte kompatibla med varandra. 

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag skulle kunna röststyra dessa saker på bästa sätt!

 

Mina tankar är som följande:

 

https://oav.net/dotclear/index.php?post/2014/03/07/How-to-interface-a-Velux-Solar-powered-roller-shutter-and-ZWave-Domotic-box...

Detta kan vara ett alternativ till velux rullgardinen. Eller om jag köper Tahoma boxen på:

https://www.somfy.no/ så ingår den som en verifierad kompatibel produkt. tanken är att ha 3 st rullgardiner efter vart och att evo ha en pergola på terassen.

 

Den största nöten verkar vara Yale Doorman som vad man kan läsa sig till ej erbjuder stöd för Z-wave. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630009&page=3 Där IDlock.no verkar vara ett alternativ som kan fungera (lite osugen på att byta lås för 4.ooo dock)

 

I tillägg under jag om det är någon som har programmerat en IFTTT så att Netatmon mäter temperaturen i rummet och skickar en signal om temperaturen överstiger x grader vilket i sin tur triggar en smart plug som stänger av elementet. Sedan samma fast omvänt för att sätta på elementet. Blir ju en fattigmans termostat? =)

 

Väl mött!

 

/ Eric Ström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV og forsterker kan du styre med en Harmony hub. PC/Mac kan du styre med WOL. Bruker selv det og en plugin til HS som skrur av og på skjerm og pcer.

 

Styrer min Yale Doorman via en plugin til Homeseer, fungerer tilfredsstillende men skulle gjerne hatt Z-Wave lås.

 

Bruker selv "fattigmannstermostat" på en varmovn på kontoret, fungerer greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg av OpenHAB, Kan anbefales grunnet dens mange "bindings" kan styre TV og Forsterker, kan også benytte seg av Harmony hub for styring av IR enheter. openhab har også en innebygd talestyrings funksjon som er relativt bra, men kan også bruke tredjeparts systmemer til talestyring. Jeg bruker også Tasker(android) for automatisk styring basert på hendelser på telefonen min.

 

Liste over støttede teknologier i OpenHAB

 

IFTTT støttes også slik at verdier fra Netamo og liknende kan brukes.

 

Personlig foretrekker jeg at mest mulig utstyr snakker Z-wave, bare fordi det ser ut til å være en av de mer stabile teknologiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Starkström said:

Problemet verkar vara att alla dessa smarta gadgets pratar olika språk och är inte kompatibla med varandra. 

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag skulle kunna röststyra dessa saker på bästa sätt!

Du trenger en sentral som kan håndtere alle dingsene dine uten at du må bry deg om hvilket språk de snakker. Jeg (og flere her) bruker HomeSeer, som håndterer veldig mye forskjellige utstyr, og lar deg integrere det sammen uten problemer. Det er fine plugins til både Hue og Netatmo, og med en RFXtrx433 (og tilhørende plugin) kan du styre Somfy RTS direkte (og det fungerer knallgodt). RFXCOM støtter også ganske mange andre protokoller for rullegardiner, jeg (og igjen, en del andre her) bruker Rollertrol-motorer (de fåes nå fra m.nu både i Z-wave bundle https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin-fran-ikeajyskkirshgardina-zwave-p-2332.html og 433 Mhz Bundle https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin-fran-ikeajyskkirshgardina-tellstickrfxtrxfjarrkontroll-p-2317.html )

 

8 hours ago, Starkström said:

Den största nöten verkar vara Yale Doorman som vad man kan läsa sig till ej erbjuder stöd för Z-wave. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630009&page=3 Där IDlock.no verkar vara ett alternativ som kan fungera (lite osugen på att byta lås för 4.ooo dock)

 

Ja. Yale Doorman har solgt seg selv til Verisure. Det er tragisk og trist, for det kunne fungerte glimrende.

IDlock.no er foreløpig det beste alternativet, selv om Z-wave-integreringen ikke er helt "der" enda... (Om dørlåsen koster 2.800 eller 4.000 har du glemt neste år! :D).

 

7 hours ago, GeneralVirus said:

Bruker selv "fattigmannstermostat" på en varmovn på kontoret, fungerer greit.

Jeg bruker utelukkende det. Det kommer snart et relativt avansert script ("VirtualThermostat.vb" ;)) til enklere styring av temperatur. Mulig at det blir en plugin på sikt.

 

21 minutes ago, Lazarus said:

Jeg benytter meg av OpenHAB, Kan anbefales grunnet dens mange "bindings"

Mitt største ankepunkt mot OpenHAB er at man ikke kan bruke dørlåser med det, fordi den delen av protokollen er lisensiert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

 

Mitt største ankepunkt mot OpenHAB er at man ikke kan bruke dørlåser med det, fordi den delen av protokollen er lisensiert.

Stemmer, Er desverre et av flere negative sider ved OpenHAB... meeen så er det gratis da ;-)

Har for såvidt et hjemmelaget system for dørlåsen som jeg jobber med. så akkurat det savner jeg ikke så mye. Men OpenHAB er definitivt et system for de med mye tid og en interesse for programering... krever mye for å gjøre lite, men du kan gjøre stort sett alt du vil, så lenge du tar deg tid til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter en Vera Plus hjemme, men siden jeg er så fornøyd med mulighetene OpenHAB gir så kjører jeg ett plugin som heter mios openhab binding, så Vera Plus tar seg av alt z-wave, så styrer openhab forsterkere og alt annet rart. Blir selvfølgelig dobbel opp på en måte men har fungert veldig bra. Anbefaler alle å prøve Project Rotini til Android som brukersnitt mot Openhab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för bra svar! En Harmony Hub verkar ju vara det jag behöver! 

 

Hur styr du Yale Doormanen rent praktiskt? själv styr jag det från min telefon (verisure appen) Har varit inne och kollat på Homeseer och det verkar ju vara väldigt massivt. Finns mycket som funkar där, men frågan blir ju vilken lösning som är bäst till mitt behov? Jag styr ju allt med telefonen idag vilket funkar väldigt smidigt. (ej velux gardinen som jag ej har någon hub för än) Förutom att man måste använda olika appar för varje produkt. Kom på för någon vecka sedan att jag skulle vilja styra allt med röstkommandon istället. Testade först Siri och smartkit, men inte nöjd. Kom då fram till att Amazone Echo skulle vara en bättre lösning =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Starkström skrev:

Tack för bra svar! En Harmony Hub verkar ju vara det jag behöver! 

Jepp. Jo før, jo heller! :)

 

5 timer siden, Starkström skrev:

Förutom att man måste använda olika appar för varje produkt.

Det er et problem, i min verden. Alt skal kunne styres fra samme system. Det man mangler, må man fikse, for å åpne flere apper er helt uaktuelt i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30 april 2016 klokken 19.56, Moskus skrev:

Jepp. Jo før, jo heller! :)

 

Det er et problem, i min verden. Alt skal kunne styres fra samme system. Det man mangler, må man fikse, for å åpne flere apper er helt uaktuelt i min verden.

HEHE jag gillar hur du tänker! =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Den 28. april 2016 klokken 1.52, Starkström skrev:

 

 

https://oav.net/dotclear/index.php?post/2014/03/07/How-to-interface-a-Velux-Solar-powered-roller-shutter-and-ZWave-Domotic-box...

Detta kan vara ett alternativ till velux rullgardinen. Eller om jag köper Tahoma boxen på:

https://www.somfy.no/ så ingår den som en verifierad kompatibel produkt. tanken är att ha 3 st rullgardiner efter vart och att evo ha en pergola på terassen.

 

 

Eg har forska litt på Z-wavestyring av Velux, men har litt oppussing igjen før dei motoriserte gardinene monteres. Usikker på kva Veluxvindu du har, men for meg er det aktuelt mot Integra (inkludert motor). Det beste er slik eg ser det å investere i ein Velux KLF-050. Denne er ikkje på lager hos Velux, men bestilles inn til forhandlere, evnt gjer eit søk på google, finst i ulike nettbutikkar. I tillegg treng du ein "rullegardinmodul" frå Fibaro eller Qubino. Sjå illustrasjon i vedlagt bilde.

Velux_zwave.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.