Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme og Homey


AndersO

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, ThomasBK skrev:

Skulle det være noe i veien for dette?

Ikke annet enn at releet i den (og tilsvarende slike enheter) har begrenset levetid. Men det er ikke sikkert z-water har gjort noe heller for å øke levetiden.

Hvis du slår av/på hvert 5. minutt så har du ca 100.000 operasjoner pr år. En aktuator er en induktiv last av verste sort (generer gnist over kontakten når en slår av) og jeg ville ikke veddet på at de holder i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2021 den 14.44, ThomasBK skrev:

Skulle det være noe i veien for dette?

Høres ut som en dyr måte å gjøre det på. Om det er teknisk mulig tror jeg du må høre med de som har installert varmen hos deg.

 

På 5.3.2021 den 14.44, ThomasBK skrev:

(siden z-water likevel kutter minst 2 kurser via Home Seer)...?

Hva mener du her...?

 

På 5.3.2021 den 15.02, stigvi skrev:

Hvis du slår av/på hvert 5. minutt

Vannbåren varme er vel normalt ikke i nærheten av dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dyr måte å gjøre det på. Om det er teknisk mulig tror jeg du må høre med de som har installert varmen hos deg.

På 7.3.2021 den 16.28, Moskus skrev:

Høres ut som en dyr måte å gjøre det på. Om det er teknisk mulig tror jeg du må høre med de som har installert varmen hos deg.

Jeg kan sikkert høre med rørleggerfirmaet som installerte det, men jeg tror kanskje ikke de er eksperter på akkurat den el-biten.
Og derfor jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke slike "plug-in-mottakere" for å styre strøm av/på som igjen slipper varmvann ut til gulvene ettersom strøm = av eller på.
Er det noen betenkeligheter med at en plug-in-mottaker gir strøm 230V direkte til en 230V aktuator...? Er det f.eks noen sikkerhetssystem som f.eks WATTS har tenkt på (det trådløse systemet jeg bruker idag - som også forresten er 433,92 basert), eller Z-water har innebygd som "passer bedre på aktuatorene" enn hva vanlige plug-in-mottakere gjør...?
Dyrt er det jo ikke, sammenliknet med en z-water. Z-water koster ca 2500;- + frakt.
- NEXA sine plug-in-mottakere har jeg en drøss av, så det ville ikke kostet noe spesielt. Men jeg vil helst ikke bruke 433,92 selv om Home Seer styrer flest slike komponenter i huset vårt via RFXCOM. Dessuten kan ikke f.eks NEXA-komponenter stå nærmere hverandre enn 50cm og da begynner det å bli plassmangel på vaskerommet hvor fordelingen på vannbåren varmesystemet står. Da er vel både Z-wave og Zigbee bedre, da Home Seer får kontroll på om (i dette tilfellet) varmegolvet er PÅ eller AV...
- 10x Philips HUE Smart Plug ca 2600;- inkl frakt. Dermed et billigere alternativ enn Z-water, og man kjøper bare så mange man trenger.
- 10x LEDVANCE SMART+ SMARTPLUGG ZIGBEE ca 1700;- inkl frakt. Dermed et billigere alternativ enn Z-water, og man kjøper bare så mange man trenger - MEN usikker på kompatibiliteten med Philips HUE + Home Seer 4.
- Hvordan er det med IKEA sine smartplugger? Fungerer de med Philips HUE - stabilt nok til en så viktig oppgave...? 10x Trådfri Adapter (IKEA) ca 1750;-

På 7.3.2021 den 16.28, Moskus skrev:

Hva mener du her...?

Z-water + Home Seer har gitt færre kurser enn alle 10 utgangene, stemmer ikke det?
Jeg har forstått det slik at Z-water ikke klarer å skille utgang 1 og 9 og det samme med 2 og 10 - stemmer ikke dette? Eller det er kanskje Home Seer som ikke klarer å skille på disse to og to utgangene...?
Eksempel: https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/temperaturkontroll/heatit-z-water-styreenhet-p51059?gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5eVz9p6ow1uW1s0ZWBgr6VINC2gBPb1DTSiYIQ7VEZIlBre0chaBRoaAuCuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

På 7.3.2021 den 16.28, Moskus skrev:

Vannbåren varme er vel normalt ikke i nærheten av dette...?

Jeg har absolutt ikke tenkt å la Home Seer slå av og på hvert 5. minutt. Det blir jo hvordan man programmerer og ikke minst hvor lenge aktuatoren skal være PÅ etter oppnådd temperatur, som blir avgjørende for hvor ofte den slås av og på i løpet av en dag. Slik jeg ser det for meg, og det vil jo bli på samme måte som Z-water også, det blir jo ingen forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ThomasBK skrev:

Z-water + Home Seer har gitt færre kurser enn alle 10 utgangene, stemmer ikke det?

Det har skjedd noe sies det, men jeg har ikke fulgt med og ikke testet det selv.

 

Men nå forstår jeg hva du mener. :)

Jeg tenkte ikke på "kurs" som det samme som "utgang".

 

10 timer siden, ThomasBK skrev:

Er det noen betenkeligheter med at en plug-in-mottaker gir strøm 230V direkte til en 230V aktuator...? Er det f.eks noen sikkerhetssystem som f.eks WATTS har tenkt på (det trådløse systemet jeg bruker idag - som også forresten er 433,92 basert), eller Z-water har innebygd som "passer bedre på aktuatorene" enn hva vanlige plug-in-mottakere gjør...?

Pass. Jeg har ikke peiling. De systemene jeg har vært borti har hatt 24V, så problemstillingen har vært helt uaktuelt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.