Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmestyring basert på utetemperatur?


Bjonness

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvordan løser dere styring av temperatur? Med tanke på nattsenking, og på dagtid.

Det jeg lurer på da, er jo om hvis det er si 10 grader ute, så trenger den ikke å starte å varme så mye tidligere, mens er det -10 grader ute, så må varmes settes på tidligere om det skal være varmt kl 16 f.eks. 

Hvordan har dere løst dette? Eller har dere hoppet bukk over dette og gjort det på en enklere måte?

Ser at SDJ-VSTAT kan gjøre dette, men da må jeg ha en et rele og en temperatursensor, slik at den fungerer som en virtuell termostat? Jeg bruker bare heating mode: eco og heat nå på en radiator termostat, så den regulerer temperaturen selv. Endrer bare settpunktet med eco/heating mode. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst det med at jeg har et felt der jeg kan skrive inn hvor mange grader i timen temperaturen stiger når ovnene står på fullt. Nå er det 0,7 grader. Og så har jeg andre felt der jeg skriver inn diverse klokkeslett. Så beregner systemet når tid varmen må slås på for at det skal bli varmt nok til rett tid. Dette gjelder panelovner.

På gulv har jeg bare oppvarmingstid i minutter for der er forskjellen på varme og kalde dager helt ubetydelig.

Dette har vist seg å fungere svært bra for meg og 0,7grader virker på dager som er kalde, grå og sure og på dager med solinnstråling. Tidspunktet ovnene skal slås på, beregnes hver gang en temperatursensor rapporterer temperatur. Så jeg bryr meg ikke om utetemperaturen, kun temperatur inne i huset.

(ser jeg kan finne kortere tekster å bruke ......)
image.png.0af1cb97e0323e2cebde98eb524a7756.png
 

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette ser ikke dumt ut. 

Tenkte i utgangspunktet å gjøre det på en litt annen måte, men virket bedre slik du har løst det! 

Takk for hjelpen, tror jeg burde klare meg herifra. 

 

Sikler mer og mer på ui til HA, bruker HS hjemme nå, veldig bra på mye utenom ui og plugins/addon. Der er det desverre dårlig, får vurdere en kombinasjon kanskje etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 21.57, Bjonness skrev:

Ser at SDJ-VSTAT kan gjøre dette, men da må jeg ha en et rele og en temperatursensor, slik at den fungerer som en virtuell termostat? Jeg bruker bare heating mode: eco og heat nå på en radiator termostat, så den regulerer temperaturen selv. Endrer bare settpunktet med eco/heating mode. 


Jeg bruker SDJ-VSTAT. Har satt eco til 5 grader og heat til 27 grader på selve termostaten. Så endrer i praksis SDJ-VSTAT mellom eco og heat. :) Har dette på 5 rom, funker veldig bra! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:


Jeg bruker SDJ-VSTAT. Har satt eco til 5 grader og heat til 27 grader på selve termostaten. Så endrer i praksis SDJ-VSTAT mellom eco og heat. :) Har dette på 5 rom, funker veldig bra! :) 

Ja, det fungerer nok, men ønsker ikke å være avhengig av at homeseer fungerer. 

Ønsker da å bruke eco og heat som de er tiltenkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bjonness skrev:

Ja, det fungerer nok, men ønsker ikke å være avhengig av at homeseer fungerer. 

Ønsker da å bruke eco og heat som de er tiltenkt


Ok, da kan du vel bare sette samme setpoint i VSTAT eco/heat som den fysiske termostaten? Da kan VSTAT håndtere å bare endre til heat på riktig tidspunkt?

 

Men, det er vel en såpass enkel funksjon i VSTAT å tilpasse oppvarming til utetemperatur at hvis det er det eneste du ønsker så kan du bruke et script til det. 
 

Hvordan veksler du mellom eco/heat nå, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:


Ok, da kan du vel bare sette samme setpoint i VSTAT eco/heat som den fysiske termostaten? Da kan VSTAT håndtere å bare endre til heat på riktig tidspunkt?

 

Men, det er vel en såpass enkel funksjon i VSTAT å tilpasse oppvarming til utetemperatur at hvis det er det eneste du ønsker så kan du bruke et script til det. 
 

Hvordan veksler du mellom eco/heat nå, forresten?

Akkurat nå bare med et event til gitte tider, men tenkte å prøve mot innetemperatur/utetemperatur så det er ferdig oppvarmet til gitt tid. 

Er helt i startgropa med varmestyring, har kun en termostat (radiator) foreløpig, men funker den bra så blir det fort flere :D 

Tror det er enklere å løse dette ala @stigvi viste, men med events i HS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:


Så du sier du vil gjøre deg avhengig av at HomeSeer fungerer...? ;) 

Tja, må jo gjøre meg avhenigig av HS på en eller annen måte, og man ikke bare programmerer faste tider i en termostat med ukesprogram. 

 

Det jeg bare ikke ønsker er å komme til f.eks 5 grader siden hs har skrudd den av, for deretter at det har skjedd noe med hs. 

Står den på eco på si 15 grader, så ja, det er litt småkjøling, men ingen krise. Bare å gå bort å stille på temperaturen litt opp for deretter å finne ut hva som har skjedd med hs. 

Ønsker egt bare at termostaten regulerer seg selv, men HS øker varmen litt på morgen og ettermiddagen bare :) 

 

Det er vel grunnen til at jeg aldri kommer til å bruke plugg mellom panelovn og stikk f.eks for å styre temperatur, men heller bruker nobø på hytta. Da du bare forandrer temperaturen på termostaten som regulerer selv. 

Har for mange dårlige erfaringer med plugg på stikk med HomeControl på hytta, det ble byttet i Nobø etter 2 år pga det fungerte jævlig dårlig, og dårlig kundeservice. 

Ikke spesielt morro når RPI de bruker som hub krasjer og hytta er iskald (hadde heldigvis noen flere dumme panelovner så det ikke fryste), og de brukte år og dag på å sende ny. Når de først sendte ny hub så kom den aldri fram etc, tok vel noen måneder før ny hub var på plass... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.