Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HA og Deconz. Dimmere blir ‘Unavailable’


Chovre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har Home Assistant med Conbee 2 og Phoscon. Har en kombinasjon av ELKO og Namron dimmere, samt IKEA og Philips lyspærer. Med jevne mellomrom blir en dimmer eller lyspære ‘Unavailable’ og den eneste måten jeg klarer å gjenopprette normal status er å koble fra strømmen (i mitt tilfelle tar jeg sikringen). 

 

Er det noen som har andre metoder for å gjenopprette normal status på disse? Jeg har forsøkt å resette disse i deCONZ verktøyet men uten hell.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deConz er i v2.0.9 nå, men jeg tviler på at det vil hjelpe å oppgradere dersom de enhetene du sliter med nå, er enheter du har hatt en stund og som normalt fungerer for det meste.

Du skriver at du "kobler fra strømmen" ved å ta sikringen? Er ikke det litt drastisk? Det burde ikke være nødvendig å ta sikringen for å få "tatt strømmen" fra en lyspære?

Dimmeren kan vel saktens muligens være litt mer vrien - dersom den er innbygd og det er en elektriker som har gjort jobben for deg (m.a.o at du selv ikke er en "hobby-elektriker" av den typen de fleste av oss nok er).  Det blir jo litt unødvendig tungvint (og dyrt) og måtte ringe elektrikeren hver gang man trenger å resette en dings 😜  (beklager @ZoRaC, jeg kunne ikke dy meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ELKO Smart dimmer som er montert av meg og det er lettere å ta sikringen enn å koble den fra strømmen. Alternativt må jeg resette den og søke den opp og legge den til igjen. For lyspærene (IKEA) så kan jeg bare skru de ut og inn, så er de tilbake. Men de oppleves ganske ustabile.

 

Men da er det altså ingen mulighet til å få de inn i nettverket igjen via deConz? En resetting eller noe der?

 

Hvordan får jeg oppgradert til v.2.0.9? Kjører HA på Raspberry pi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flere ELKO NB468 316GLED RF dimmere og IKEA pærer, men de har aldri vært problematiske.

Jeg ser av deConz kartet ditt at du har "mye greier". Kan det være slik at de pærene/dimmerene du har problemer med står langt vekk fra nærmeste annen ZigBee router? Eller at de befinner seg i et område med mye 2.4GHz støy (WiFi / Bluetooth etc. ). Hvilken kanal kjører du din ZigBee radio på?
Du kjører antagelig hass.io på din Pi ?  Og da er vel deConz et add-on til HA ?  I så fall kan jeg dessverre ikke forklare deg hvordan du oppgradere da jeg selv kjører deConz i en docker container på en Linux server.
Men det finnes helt sikkert andre her som kan bidra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye greier på deConz. Alle IKEA lyspærene er enheter som kobles sammen. Det er vel litt av konseptet med Zigbee, at alle enheter bruker hverandre som signalbro? I dag bruker jeg kanal 15. Har du en anbefaling til andre kanaler som er lenger unna andre «støykilder»?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å stjele tråden din: Jeg har også masse ELKO dimmere på min deConz. Alle, bortsett fra en, fungerer 100%. Den ene som ikke fungerer har Server Mask 0x2c00. Alle de andre, som fungerer, har Server Mask 0x000. Vi snakker totalt snaut 20 enheter. Så vidt jeg ser (litt dårlig oppløsing på skjermdumpen din) har også din problemenhet 0x2c00. Dette har jeg INGEN greie på. Jeg bare leter etter ting som er annerledes. Kan det være at du og jeg sliter med samme årsak til våre feil? Og kan evt Server Mask endres ved hjelp av deConz? Jeg har ikke skjønt hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Capri skrev:

Uten å stjele tråden din

Her er alle innspill velkomne.
Ingen spørsmål er "dumme", og alle forslag mottas med takk.  

(Det vi ikke liker, er skråsikre besserwissere med nedlatende holdninger)

Kan vi klare å finne ut av hva Server Mask 0x2c00 betyr (og hvordan det kan endres)?

Forøvrig er kanal 15 helt greit. Selv har jeg min satt opp til kanal 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester å bytte kanal for å se om det hjelper. Skal også teste å fjerne IKEA Trådfri HUB’en. Den brukes kun til rullgardinen, men den kan jeg flytte over til deConz. Har også noen IKEA Extendere som jeg skal ta bort.

 

@Capri - Jeg har samme Server Mask på alle enhetene, så det er ikke avviket hos meg. Godt å høre at flere har samme utfordring 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.