Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee på HA


Øyvind

Anbefalte innlegg

Kjører deCONZ og Conbee USB.  Oppsettet er kronisk ustabilt.   USBen går lett fra å fungere fint til å plutselig bli utilgjengelig, for så å dukke opp igjen senere. 
Det er hipp som happ om jeg kommer inn i Phoscon eller om jeg får feilmeldingen 502 Bad Gateway.

Noen ganger fungerer det å restarte NUCen, andre ganger ikke.

Hva brukes for Zigbee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har opplevd dette selv, og det var fordi jeg hadde ConBee plassert i nærheten av et aksesspunkt som hadde 2,4GHz-kanal for nære Zigbee sin kanal. Byttet kanal på 2,4GHz, og det gikk veldig mye bedre. Sjekk dette ut først! Kan også være at Home Assistant-dingsen din kjører på en ugunstig 2,4GHz-kanal i forhold til Zigbee. Begge kan byttes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, baronKanon skrev:

Hei

 

Har opplevd dette selv, og det var fordi jeg hadde ConBee plassert i nærheten av et aksesspunkt som hadde 2,4GHz-kanal for nære Zigbee sin kanal. Byttet kanal på 2,4GHz, og det gikk veldig mye bedre. Sjekk dette ut først! Kan også være at Home Assistant-dingsen din kjører på en ugunstig 2,4GHz-kanal i forhold til Zigbee. Begge kan byttes.

Samme her. Satte inn en usb forlenger på ConBee, samt endret zigbee kanal via phoscon web. Ikke noe problem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, espen4001 said:

Samme her. Satte inn en usb forlenger på ConBee, samt endret zigbee kanal via phoscon web. Ikke noe problem etterpå.

 

 

Har brukt USB-forlenger hele tida, men å endre kanaler har jeg ikke forsøkt før nå.   Får håpe det gjorde susen :)
Takk for tipsene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta kanaler uten at det ga nevneverdige resultater.   To av mine HUE bevegelsessensorer greier den ikke å finne.

Bytta fra deCONZ til ZHA.   I fare for å jinxe dette tør jeg nesten ikke si for mye, men so far so good.  Vanvittig fornøyd faktisk  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre. Var på nippet til å bytte fra deconz til zha jeg også i fjor høst. Men det er ikke gjort i en fei med 160 enheter med tilsammen 240 entiteter. Men et par versjoner senere på deconz så stabiliserte det seg igjen samtidig med at jeg fjernet noen ikea pærer. Ikke godt å si hva som gjorde susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.