Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko smart tilkoblet home assistant


Erikau

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bygger nytt hus og er nå i planleggingsfasen for det nye smarthuset mitt. Har fått en prøvepakke på de nye Elko produktene pga. jeg er elektriker og synes de virker veldig bra, dimmerene blir oppdaget og kan styres fint via Elko og google home appen, men klarer ikke å koble dem til HA. Jeg er ikke så kjent med HA enda, men har lastet det ned og prøvd å sette meg inn i det. Finner andre enheter i HA, men Elko systemet dukker ikke opp, finner heller ikke Elko i listen over kompatible produkter på nettsiden til HA.

Finner ingen informasjon på nett pga. produktene er såpass nye og lite brukt, er det noen med erfaring med systemet her? Er det et alternativ å koble Elko enhetene til en Conbee, eller er det mye styr?

 

Grunnen til jeg ønsker Elko er at jeg ønsker en tradisjonell dimmer, ikke puck i veggboks. Er også skeptisk til merker jeg ikke har kjennskap til, så ifølge min research passer det systemet

meg bra. Er det evt. en annen dimmer med hjul som er god å bruke?

 

Mvh

Erik 

Endret av Erikau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert koblet de til Elko sin hub, da? Den er i så fall ikke støttet i HA.

Deconz sammen med conbee får (og har) støtte for en del Elko. ZHA, som er HA sin innebygde zigbee, kjenner jeg ikke til, men det går også an å undersøke litt.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Ja, har koblet til elko sin gateway, men håpte den ville bli oppdaget siden jeg klarte å koble til dimmere til Google home via elko gateway. 

 

Må nok bare kjøpe meg en conbee og utforske, men vil det være lettere og bedre med noen andre dimmere? 

 

Mvh

Erik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

HA og Conbee funker også, men "device databasen" er ikke helt oppdatert til tider (HA integrasjonen bestemmer hvilken versjon som er med, slik jeg har forstått det.)

 

Har en Elko bryter jeg har kranglet mye med i HA, og føler jeg er nært men er på Zigbee2Mqtt nivå og custom "Herdsman" config for å finne ut av det. Føler det er mye Zigbee jeg ennå har til gode å lære. Innmaten i Elko bryterne er fra Schneider, men med egne varianter ser det ut som.

 

Er ikke fan av Elko sitt smart-system, og eneste grunnen til at jeg gidder er fordi alt annet jeg har er Elko Plus, og det hadde vært greit å spe på med noe som ser likt ut. Elkos egen hub er helt uaktuelt.

 

NB! Sjekk kontaktene fra Connecte om du vil ha smarte Zigbee kontakter som ligner på Elko sine: https://www.connecte.no/stikkontakt-flush (fungerer som Zigbee rutere også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
evest skrev (På 26.12.2021 den 0.25):

HA og Conbee funker også, men "device databasen" er ikke helt oppdatert til tider (HA integrasjonen bestemmer hvilken versjon som er med, slik jeg har forstått det.)

 

Har en Elko bryter jeg har kranglet mye med i HA, og føler jeg er nært men er på Zigbee2Mqtt nivå og custom "Herdsman" config for å finne ut av det. Føler det er mye Zigbee jeg ennå har til gode å lære. Innmaten i Elko bryterne er fra Schneider, men med egne varianter ser det ut som.

 

Er ikke fan av Elko sitt smart-system, og eneste grunnen til at jeg gidder er fordi alt annet jeg har er Elko Plus, og det hadde vært greit å spe på med noe som ser likt ut. Elkos egen hub er helt uaktuelt.

 

NB! Sjekk kontaktene fra Connecte om du vil ha smarte Zigbee kontakter som ligner på Elko sine: https://www.connecte.no/stikkontakt-flush (fungerer som Zigbee rutere også.)

 

@evest Hvordan er erfaringene dine med Elko smart bryteren(e) nå et par måneder senere? Du nevner at du har kranglet mye for å få den til å fungere; vil du utdype litt hva du har gjort?

Jeg installerte nylig en håndfull Elko 316GLED selv og har joinet de mot Zigbee2MQTT. Fungerte greit out of the box, men hvis jeg endret lysstyrke ved å skru fysisk på dimmeren ble ikke dette rapportert til kontrolleren. Løste seg greit ved å legge til "LevelCtrl: currentLevel" under "Reporting" i Z2M. Nå rapporterer den endringer i dimming, men oppfører seg fortsatt noe ustabilt om jeg gjør ting "for fort", f.eks. dimmer opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt denne: https://elkosmart.elko.no/produkter/smartbryter-sort, og det ble lettere å få den inn når jeg byttet til nyere Z2M (de første forsøkene var jeg på den gamle "branchen" av Z2M - det hjalp ikke for å si det sånn 🙂 )

 

Det er naboen sin bryter, så jeg bare tester den. Den gjenkjennes som:

Manufacturer: Schneider Electric

Model: 550D6001

Den sender kommandoer som: off_top, brightness_move_down_top, brightness_stop_top osv. så man burde kunne bruke denne til det man ønsker. Jeg har derimot ikke satt den i full drift (skal tilbake til naboen).

 

Er ikke noe batteristatus e.l. Kun basics (kommandoene). Noen med mer peiling på Z2M klarer kanskje å få mer ut av denne, men jeg tenker at Elko kunne like godt latt være å skrive Zigbee på pakken - det er egen hub som gjelder.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.