Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Aeotec Multisensor 6


iceball

Anbefalte innlegg

Har 7 Aeotec Multisensor 6 (oppdatert til firmware 1.07) og ikke holdt på så alt for lenge med HS3, men har et stort problem med at sensorene ikke vil trigge motion på nytt før det har gått typisk ca. 20 minutter. Default PIR tid (parameter 3) er enten standard 240 sekunder eller satt lavere, uten at det har noe å si. Alle sensorer bortsett fra 1 er lagt inn som non-secure (delvis tilfeldig). Har også testet med en i kveld å eksludere og inkludere på nytt både som secure og non-secure, uten at det ga forskjell.

 

5 av enhetene går via USB, mens 2 på batteri. Fra Z-wave > Node information så ser jeg at for de to på batteri så er det lagt inn polling ca hvert 21 minutt for alle childe devices bortsett fra CC: Sensor Binary (bevegelse) som er disable, de på USB er alt disable. Alle skal være assosiert mot HomeSeer gruppe 1 automatisk. 

Kjører siste beta av z-wave plugin og .300 versjon av HS3. Forsøkte å nedgradere plugin til siste stabile, men da fikk jeg problemer med å inkludere de to siste Qubino flush dimmerne, så gikk tilbake til siste beta. Ser det ligger en beta 1.08 firmware ute hos Aeotec.

 

Noen med tips? Antar det er mange som bruker disse med god erfaring. De fungerte som de skulle før FW oppgradering med FutureHome. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, iceball skrev:

De fungerte som de skulle før FW oppgradering med FutureHome. 

Oppgraderte du Multisensoren eller FutureHome? Og forstår vi det slik at de ikke fungerte etter nevnte oppdatering?

 

Jeg tror jeg har PIR tid på 2 eller 3 sekunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgraderte du Multisensoren eller FutureHome? Og forstår vi det slik at de ikke fungerte etter nevnte oppdatering?
 
Jeg tror jeg har PIR tid på 2 eller 3 sekunder...

I forbindelse med at jeg koblet de fra Futurehome, så oppgraderte jeg firmware før jeg inkluderte i Homeseer.
Mente jeg hadde lest at du brukte default PIR tid, altså 240 sekunder..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, iceball skrev:

Mente jeg hadde lest at du brukte default PIR tid, altså 240 sekunder..?

Ja, det er også mulig, jeg husker ikke.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke stilt på noe for Multisensor, nei, men den sender jo nye bevegelsesstrigger uansett. Jeg trigger ingenting på "No Motion", kun på "Motion" så dermed er det (nesten) uinteressant hvor lenge den står på "Motion".

 

Jeg skal sjekke parameter 3.

 

 

4 minutter siden, iceball skrev:

så oppgraderte jeg firmware før jeg inkluderte i Homeseer.

Hvor fikk du .hex-filen fra? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trigger ingenting på "No Motion", kun på "Motion" så dermed er det (nesten) uinteressant hvor lenge den står på "Motion".
 
Jeg skal sjekke parameter 3.

Ja, det er riktig, men mine vil som sagt ikke vil trigge "motion" på nytt før ca 20 minutter og da sender de først "no motion" til HS.
Takk, sjekk gjerne om du får sjekket parameter 8. Og hvilken firmware du har på sensorene? [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min parameter 3 er satt til 10 sekunder. (Den innstillingen er også i klartekst hos meg (Motion timeout (seconds): (Current Value = 10 seconds)).

 

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

men mine vil som sagt ikke vil trigge "motion" på nytt før ca 20 minutter

Bruker du da "set to" eller "changed to" som trigger?

 

Og i så fall; har du sjekket at "Do not update device last change time if device value does not change" IKKE er huket av under Device Properties for "Motion" devicen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Hvor fikk du .hex-filen fra? :) 

Dessverre ingen .hex fil, men et program man må kjøre som bare går med z-stick, tror jeg. Link

 

17 minutter siden, Moskus skrev:

Bruker du da "set to" eller "changed to" som trigger?

Hadde testet med begge deler uten hell, men nå ser det ut som 10 sekunder på parameter 3 gjorde susen på en her. Hadde ikke prøvd med mindre enn 60 sekunder før.

 

Hvilken trigger bør brukes når??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, iceball skrev:

Dessverre ingen .hex fil, men et program man må kjøre som bare går med z-stick, tror jeg. Link

Sukk... må slutte å kjøpe Aeon Labs produkter... :( 

 

4 minutter siden, iceball skrev:

Hvilken trigger bør brukes når?1f60a.png

Det kommer en del av dette i HS-skolen del 7.

 

Hvis du bruker "changed to ON" må enheten ha hatt en annen status først (f.eks. OFF eller DIM). Hvis du bruker "set to ON" kan enheten være på fra før. I praksis bruker jeg stort sett bar "set to", med mindre jeg har en god grunn til å sjekke statusen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Sukk... må slutte å kjøpe Aeon Labs produkter... :( 

Sant, men hvilke produsenter er det faktisk som har sluppet .hex fil?

 

Er det noe grunn til at det ligger inne polling på sensorene mine som går på batteri (ikke på bevegelse eller home security)? Ligger det ikke inne at sensoren sender dette uansett etter gitte intervaller (3600 sek - default).

 

Gleder oss til mer skole allerede!

Så fort jeg har fått sensorene og eventene til å fungere som de skal så kommer det en oppskrift på nettradio til chromecast (plex > tune in radio > chromecast > HS) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iceball skrev:

Sant, men hvilke produsenter er det faktisk som har sluppet .hex fil?

Godt poeng. OTA-oppgradering av Z-wave Plus produkter er en god tanke av Sigma, men så var det gjennomføringen ja...

 

2 minutter siden, iceball skrev:

Er det noe grunn til at det ligger inne polling på sensorene mine som går på batteri (ikke på bevegelse eller home security)? Ligger det ikke inne at sensoren sender dette uansett etter gitte intervaller (3600 sek - default).

Jo, i utgangspunktet. For de fleste nyere noder kan du i fjerne polling med god samvittighet.

 

2 minutter siden, iceball skrev:

så kommer det en oppskrift på nettradio til chromecast (plex > tune in radio > chromecast > HS) 1f601.png

Ooooh! Spennende! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, iceball said:

Joda, har skrevet det emoji6.png Det har fungert automatisk ved inkludering.

Ups. Tenkte jeg skulle hjelpe rask før jeg løp på jobb. Beklager.

 

2 hours ago, Moskus said:

Sukk... må slutte å kjøpe Aeon Labs produkter... :(

Det har du sagt en stund... Jeg har tenkt det samme, men de nye produktene deres ser så fine ut på papiret -- dog er det alltid et eller annet.

 

2 hours ago, iceball said:

Hadde testet med begge deler uten hell, men nå ser det ut som 10 sekunder på parameter 3 gjorde susen på en her. Hadde ikke prøvd med mindre enn 60 sekunder før.

Funker det med 10 sekunder på parameter 3? Problemet løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.