Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feil ved optimize Z-Wave network


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første gang på forumet her og første post. Jeg har lett, men det er mulig jeg har oversett noe om dette tidligere, så jeg prøver å poste.

 

Jeg har startet veldig enkelt med HomeSeer 3 Pro, jeg har satt opp en Shuttle PC med UZB1 og har nå lagt inn 1 Fibaro motion sensor og 4 Fibaro Wall Plugs. Jeg satte opp alle 4 wall plugs rett ved siden av PC'en som kjører HS3, og alle kom rett opp. Jeg hadde litt mer problemer med motion sensor, men den er også korrekt inne nå. Etter at de var satt opp tok jeg de ut og satte de inn der jeg skulle bruke dem rundt i huset, og testet av/på som fungerte tilsynelatende helt OK.

 

Første problem, jeg har Unknown på status på alle bortsett fra en som viser "On" korrekt. Se vedlegg, Capture2.jpg.

 

Capture2.JPG

 

Andre problem, når jeg prøver Optimize network (Full optimize) så feiler alle sammen med melding "Done. The optimization was not executed as the node cannot be reached". Når jeg bruker On/Off gjennom web GUI så fungerer av og på som det skal. Se Capture.jpg.

 

Capture.JPG

 

Er det noen som har noen gode tips til meg? Og er det noen som bruker Fibaro motion sensor så tar jeg gjerne imot ethvert tips dere har for å tilpasse disse, både med tanke på hvilke devices som brukes (jeg slettet 3 unknown devicer og sitter fremdeles igjen med 9 til, men usikker på hva jeg skal bruke for motion detection (tenker "Sensor Binary Reserved") og usikker på om jeg skal fjerne den som heter "General Purpose Alarm" for å slippe Alarm status.

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg personlig liker å inkludere enhetene der de skal være, men det er ikke alltid praktisk hvis du har et lite Z-wave-nettverk.

Hvor langt unna ligger er disse enhetene?

 

Jeg hadde begynt med "manuell" optimalisering, dvs. optimalisert node for node. Begynn med den nærmeste, finn Root, gå til Z-wave. Velg "Optimize" og deretter "Full Optimize" (hvis den første er vellykket). Så beveger du deg videre til den nest nærmeste. Og så videre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for tilbakemelding. Jeg måtte en tur til Oslo så jeg fikk ikke testet dette før nå. Her er resultatet av den nærmeste noden, den er ca 4 meter fra controlleren.

 

Capture3.JPG

 

Dette er en fresh install med nyeste HomeSeer 3 rett fra deres download, så det bør være ganske greit. Noen andre tips?

 

Her er log fra aktuell tid, det er ingen problemer med å sende kommandoer til kontakten, men det gir uansett feilmelding også i loggen.

 

Capture4.JPG

 

Mvh Tom

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte HomeSeer for 3-4 dager siden fra homeseer.com og jeg la inn Z-Wave plugin direkte der, så det bør være siste versjon. Z-Wave Lib version 4.05 står det når jeg sjekker under controller node info, er det versjonen? Eller er det  3.0.1.87  som er korrekt antar jeg.

 

Jeg har skrudd av og på Z-Wave plugin, men det hjalp ingenting. Må jeg fjerne alle nodene og legge de til igjen for å teste? Jeg hadde problemer med å legge inn nodene lengre unna i huset, det var derfor jeg tok dem til controlleren og jeg leste at noder bør legges til 3 feet fra controller, det var bakgrunn til at jeg gjorde dette i utgangspunktet.

 

Hva skjer med events når jeg fjerner en node og så legger den inn igjen, kan jeg editere event og bare velge rette devices, eller må jeg slette hele event og så bygge de opp fra bunn igjen?

 

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TomB skrev:

Hva skjer med events når jeg fjerner en node og så legger den inn igjen, kan jeg editere event og bare velge rette devices, eller må jeg slette hele event og så bygge de opp fra bunn igjen?

Å fjerne en node bør være siste utvei.

 

Jeg ville begynt med å flytte den nærmere og nærmere, til du kan styre den. Hvor nærme kommer du? Er det andre ting i nærheten som kan skape radioforstyrrelser (jeg har f.eks. hatt et problem med noen som stod rett ved siden av et piano)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Moskus said:

Å fjerne en node bør være siste utvei.

 

Jeg ville begynt med å flytte den nærmere og nærmere, til du kan styre den. Hvor nærme kommer du? Er det andre ting i nærheten som kan skape radioforstyrrelser (jeg har f.eks. hatt et problem med noen som stod rett ved siden av et piano)?

 

Jeg er litt enig, jeg tror ikke hverken legge inn på nytt eller flytte dem vil bety mye, for vi snakker om en controller som står (midlertidig) på loftstua, en kontakt i loftstua ca 7 meter unna (fri sikt), en kontakt på gjesterom ca 4 meter unna (lettvegg mellom), og en kontakt på et soverom ca 5 meter unna (lettvegg). Den siste er nede i første etasje, luftlinje kanskje 10 meter, men det er kun treverk/lettvegger mellom, ikke noe betong. Hvis dette skal være et problem så kommer jeg til å slite uansett hvordan jeg inkluderer dem eller setter dem opp.

 

Når det gjelder andre ting, etter å ha sett ditt oppsett så tror jeg ikke det er noe værre her enn hos deg, jeg har 3-4 TV'er, jeg har 4-5 PCer som står på hele veien, 3 wifi noder, men egentlig et helt normalt hus med helt normale ting inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TomB skrev:

for vi snakker om en controller som står (midlertidig) på loftstua, en kontakt i loftstua ca 7 meter unna (fri sikt), en kontakt på gjesterom ca 4 meter unna (lettvegg mellom), og en kontakt på et soverom ca 5 meter unna (lettvegg). Den siste er nede i første etasje, luftlinje kanskje 10 meter, men det er kun treverk/lettvegger mellom, ikke noe betong

4-5 meter høres ikke så mye ut, men likevel...

 

..hvor nær har du prøvd å flytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

4-5 meter høres ikke så mye ut, men likevel...

 

..hvor nær har du prøvd å flytte den?

 

Nå flyttet jeg den fra gjesterommet (ca 4 meter opprinnelig) helt inntil controlleren (ca 50 cm) og da kan jeg kjøre både optimize og full optimize, begge fullfører uten feilmeldinger.

 

Når jeg flyttet den tilbake til der den sto, 4 meter med en tynn lettvegg mellom, så fikk jeg samme feilmelding igjen når jeg sendte ON signal til den, "Failed sending Z-Wave command to device", men kontakten skrur seg på og av slik jeg sender kommandoen. Jeg er jo ny på dette her, men skjønner ikke helt hvordan avstand skal være problemet når det fungerer, men kommer fullt av feilmeldinger allikevel.

 

Får også feilmelding på Optimize nå som jeg flyttet den tilbake igjen...

 

EDIT: Jeg kan legge til at jeg har store planer om å flytte controller-PC ned til boden under trappa der min FutureHome hub har stått hele veien, hvordan i alle dager skal det virke hvis det er et problem allerede nå med 4-5 meter mellom controller og mottagere? Er UZB-sticken ekstremt dårlig på sending/mottaking, finnes det bedre og kraftigere alternativer?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TomB skrev:

Når jeg flyttet den tilbake til der den sto, 4 meter med en tynn lettvegg mellom, så fikk jeg samme feilmelding igjen når jeg sendte ON signal til den, "Failed sending Z-Wave command to device", men kontakten skrur seg på og av slik jeg sender kommandoen. Jeg er jo ny på dette her, men skjønner ikke helt hvordan avstand skal være problemet når det fungerer, men kommer fullt av feilmeldinger allikevel.

Fordi et signal skal både komme frem og tilbake. Bekreftelse er viktig, og uten den går enheten til "Unknown".

 

Det står så kjekt at det er 30 meter rekkevidde i frittfelt, og 10 meter inne. Dette kan bli betydelig redusert hvis det er støykilder, skjermer, og annet snacks. Jo flere noder, jo bedre rekkverk. UZB-sticken er ikke en dårlig enhet, men den står montert bak en PC normalt, og PCen er jo en diger skjerm i seg selv. Sett på en 0,5 m USB-forlenger og se om det hjelper. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:

UZB-sticken er ikke en dårlig enhet, men den står montert bak en PC normalt, og PCen er jo en diger skjerm i seg selv. Sett på en 0,5 m USB-forlenger og se om det hjelper. :) 

 

Jeg skal se om jeg finner en forlengelse her, men hos meg står controller-PCen nå oppå et bord helt åpent, og selv om sticken sitter bak på PC så er det i luftlinje direkte mot både den på soverom og gjesterom, så det burde gå bra :) Men hvis det er SÅ kilent på signalene så må jeg si jeg er ekstremt skuffet, for dette er et helt normalt hus på 2 etasjer med 95kvm grunnflate, tør ikke tenke på hvor dårlig det vil være et sted med større flatemål og/eller litt betong/mur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, er en kontakt (Fibaro eller lignende) bedre til å sende signalet videre? Altså, hvis jeg setter en kontakt helt ved controller, vil det gi bedre mesh pga at controller UZB sender til den først og så videre? Sikkert dumt spørsmål, men hvis det løser problemet så er det 500,- vel anvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎12‎.‎2016 klokken 19.05, TomB skrev:

Men hvis det er SÅ kilent på signalene så må jeg si jeg er ekstremt skuffet, for dette er et helt normalt hus på 2 etasjer med 95kvm grunnflate, tør ikke tenke på hvor dårlig det vil være et sted med større flatemål og/eller litt betong/mur osv.

Jeg skal ikke si annet at jeg er litt overrasket selv.

 

Den ‎10‎.‎12‎.‎2016 klokken 21.22, TomB skrev:

Spørsmål, er en kontakt (Fibaro eller lignende) bedre til å sende signalet videre? Altså, hvis jeg setter en kontakt helt ved controller, vil det gi bedre mesh pga at controller UZB sender til den først og så videre? Sikkert dumt spørsmål, men hvis det løser problemet så er det 500,- vel anvendt.

Hvis du plasserer denne et sted mellom, så vil det nok hjelpe. Hvis du plasserer den i umiddelbar nærhet til en av de du har fra før, eller i nærheten av controlleren, så er det tvilsomt.

 

Mesh-nettverk bruker en god, gammel tankegang: "Strength in numbers!" Jo flere noder, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt mørkt på det hvis jeg må ha så mange noder bare for å sende signalet rundt i et tre-hus, det er ganske villt. Men klart, hvis man mener at 30 meter blir til 10 meter når det kommer en lettvegg, og i tillegg blir begrenset til 2-3 meter bare av elektroniske apparater så kan det være det stopper seg selv her. Jeg får prøve meg frem litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten oppdatering; Jeg flyttet punktet fra gjesterommet tilbake til der controlleren står nå helt midlertidig, og plutselig fungerer hele huset mye bedre. For meg ser det ut til at Fibaro-kontakten har bedre forhold enn UZB-sticken (ja, den står i direkte retning av to av de andre kontaktene), og dermed fungerer mesh mye bedre. Hvis dette fungerer like greit når jeg flytter controller-PC til der jeg helst vil ha den permanent så er det helt OK. En kontakt ekstra kan jeg leve med, det er ikke noe krise. Kan også sette den på "always-on" og bruke den til å måle strøm inn mot UPS eller lignende for å ha litt funksjon av den :)

 

Takk for tipsene så langt, kommer snart på igjen for å mase om hjelp med Fibaro motion sensor, der har jeg flere problemer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TomB skrev:

Jeg ser litt mørkt på det hvis jeg må ha så mange noder bare for å sende signalet rundt i et tre-hus, det er ganske villt. Men klart, hvis man mener at 30 meter blir til 10 meter når det kommer en lettvegg, og i tillegg blir begrenset til 2-3 meter bare av elektroniske apparater så kan det være det stopper seg selv her. Jeg får prøve meg frem litt mer.

Det er deprimerende, som du sier, men det er ikke noe nytt. Bare sjekk den teoretiske Wifi-rekkevidden, og sammenlign med dekningen og hastigheten du har i praksis rundt om kring, så trenger det ikke være så kritisk. I tillegg tenk deg at du skal måle hastigheten bak en sofa, under et skap, etc. Z-wave nodene pleier jo vanligvis ikke være plassert åpent i stua, midt på stuebordet eller på et fang i sofaen.

 

UZB'en er nok sannsynligvis ikke det svake leddet ditt. Da er det i så fall enten lokale kilder som påvirker den (mest sannsynlig) eller så har du fått et mandagsprodukt (som nok er minst sannsynlig). Men alt som virker er bra. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.