GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vÊrt borti at (nesten) alle enhetene plutselig blir grÄ og utilgjengelige i deConz fra tid til annen? Noen ganger gÄr det seg til av seg selv, mens andre ganger mÄ jeg koble til igjen. Dette har skjedd meg litt for mange ganger de siste ukene, og jeg (og samboeren min) er ganske lei av at det ikke fungerer.

Bruker kanal 11, og har en ConBee med kabel tilkoblet en NUC med Home Assistant og deCONZ-addon. Den kjĂžrer versjon 2.10.4.

I nÊrheten stÄr en Ubiquiti UniFi Dream Machine, som er WiFi-hubben vÄr, og den kjÞrer pÄ kanal 11 pÄ 2,4GHz-bÄndet. Dette bÄndet pÄ WiFi skal ikke ha store overlappet med Zigbee kanal 11.

SpÞrsmÄlet er da: kan man endre kanal for Zigbee-nettet sitt? Kan jo vÊre en nabo har noe som forstyrrer. Skal jeg flytte ut deCONZ til en egen RPi? Er det bare en softwarefeil i 2.10.4?

Setter pris pÄ hjelp i denne saken, for nÄ er det veldig ustabilt her.

Skrevet

Denne linken er den jeg har brukt for Ä velge kanaler. Er noe interferens, men skjÞnner ikke hvpr det skal komme fra. Det rare er at det har funket godt en stund fÞr det plutselig sluttet Ä vÊre stabilt... 

Var sÄ fornÞyd med Zigbee inntil det sluttet Ä vÊre sÄ stabilt. 

Skrevet

Ville uansett prĂžvd med en helt annen kanal, sitat: "Normally, we get three WiFi channels to work with (utilizing 1, 6, and 11), but to make room for ZigBee, we may have give up channel 11."

Skrevet

Her jeg bor (i blokk) kryr det av WiFi aksesspunkter rundt meg, og jeg har selv litt for mange IoT enheter som chatter constant pÄ 2.4GHz, men har aldri (bank i bordet) mistet noen enheter ut av deConz av den grunn. Det mÄ vÊre en annen Ärsak til ditt problem. "Kollisjoner" i frekvensbÄndet fÞrer til pakketap, ja - men ikke fullstendig tap av enheter. BÄde ZigBee og WiFi har mekanismer som hÄndterer pakketap greit.

Jeg kjÞrer deConz i en egen container pÄ en NAS. Tipper at din NUC muligens er ustabil eller ikke har "krefter" nok til Ä dra deConz rundt godt nok?  Alternativt at din ConBee kan ha en HW feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.