Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotech zstick endring av port


Nexst

Anbefalte innlegg

Når jeg tar ut aotech zstick, for å inkludere nye enheter, Og setter den inn igjen må jeg hver eneste gang inn i domo for å endre usb/seriellport på usbstick.

Dev/ttyacm00 og 01 endrer seg hver gang.

 

 

Kjører ubuntu. 

 

Noen som vet om dette er normalt?

Blir ofte ett eller annet kluss da synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nexst skrev:

Noen som vet om dette er normalt?

Blir ofte ett eller annet kluss da synes jeg.

Dette er normalt. Det var iallfall det. Om det er den beste metoden, nå som Network Wide Inclusion fungerer så fint, kan selvfølgelig diskuteres.

 

Hva blir kluss?

 

 

10 timer siden, iceball skrev:

Hvorfor tar du den ut?

Fordi det er enkelt. Du legger den til i nettverket på riktig posisjon. Går helt fint. Mitt nettverk er fra gammelt av satt opp slik.

(Først Z-stick2, oppgradert til UZB1, oppgradert til Z-NET)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Fordi det er enkelt. Du legger den til i nettverket på riktig posisjon. Går helt fint. Mitt nettverk er fra gammelt av satt opp slik.

(Først Z-stick2, oppgradert til UZB1, oppgradert til Z-NET)

Joda, men minst 9,5 av 10 ganger så går det helt fint å bare starte inkludering fra z-wave plugin og la Z-stick stå i pcen (plassert i ene hjørnet av huset vårt) og la mesh-nettverket jobbe. Dette fungerte også på mine to ID-lock, men mulig jeg var litt heldig siden det da kun var rundt 10 noder inne fra før av.

 

Hvordan fungerer det forresten å oppgradere til Z-NET? Bruker man bare fuksjonen "send network information to another controller and make it primary"? Hørtes nesten for godt ut til å være sant når man har litt erfaring med hvordan z-wave kan oppføre seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iceball skrev:

Dette fungerte også på mine to ID-lock, men mulig jeg var litt heldig siden det da kun var rundt 10 noder inne fra før av.

For ID-lock er det eneste mulighet. Krypteringsnøkler utveksles mot programvaren, ikke direkte mot controller.

 

2 minutter siden, iceball skrev:

Hvordan fungerer det forresten å oppgradere til Z-NET? Bruker man bare fuksjonen "send network information to another controller and make it primary"? Hørtes nesten for godt ut til å være sant når man har litt erfaring med hvordan z-wave kan oppføre seg 1f605.png

Enkelt fortalt:

1. Backup av UZB.

2. Fjern UZB fra PC.

3. Sett opp Z-NET.

4. Restore backup til Z-NET.

5. Optimaliser.

 

Voilá! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Skal ikke være nevneverdig forskjell, nei. Merk imidlertid at de aller nyeste Z-NET'ene kommer med en UZB1 istedenfor det inkluderte interfacet. Jeg skal snart skrive en sint epost til HST om det, for det er jo direkte tåpelig.

Ah, ja, for da kan jeg heller kjøpe en UZB1 og sette inn i en RPI jeg har liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, iceball said:

Hvorfor tar du den ut? Den fungerer stort sett alltid bra å inkludere enhetene på plassen sin og de sender da via mesh nettverket. Dørlåser og eventuelt andre secure devices kan dog være litt vanskeligere.

åja, har ikke tenkt eller vært klar over det. 

10 hours ago, Moskus said:

Dette er normalt. Det var iallfall det. Om det er den beste metoden, nå som Network Wide Inclusion fungerer så fint, kan selvfølgelig diskuteres.

 

Hva blir kluss?

 

 

Fordi det er enkelt. Du legger den til i nettverket på riktig posisjon. Går helt fint. Mitt nettverk er fra gammelt av satt opp slik.

(Først Z-stick2, oppgradert til UZB1, oppgradert til Z-NET)

Ok. 

Når det gjelder kluss, så mener jeg at den alltid da ikke finner enhetene mine igjen med en gang, når jeg har satt på ttyctm på den riktige igjen.

Har forøvrig nå problemer med min ene fibaro "eye", som ikke får opp lacrosse temp lenger. men får forøvirg opp en ny temp/hum på zwave. 

litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.