Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

11,5v AC til 11,5v DC


Marhil

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en liten, kvalitetsstrømforsyning som gir 11,5 v AC 60 w ut. Dette passer nesten perfekt til noen Kina-RGBW-LED-lister jeg har liggende. Kan jeg bare bruke en sånn som dette

http://m.ebay.com/itm/152220302017

...for å få 11,5v dc, eller vil likerettingen føre til spenningstap/effekttap?

Tenkte å bruke den som strømforsyning før en Fibaro RGBW


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en vanlig likeretterbro så vil du  få ut 

11,5 x 1,41 = 16.2 vdc minus spenningsfallet over diodene (2 x 0,6v) = 15vdc

 

Denne spenningen vil ha en ganske kraftig rippel på 100Hz, som man fjerner med en eller flere elektrolyttkondensatorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var ikke så enkelt som jeg ønsket nei, hehe.

 

Jeg trenger 12v 5A DC for å drive dioderemsene. Er det noen som har tips til strømforsyning? De jeg har sett er veldig store... Den 11,5 v AC-forsyningen som jeg har er liten og smekker. Men AC til AC krever kanskje mindre plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hilmar skrev:

Ja, har sett det. Er bare litt redd (mulig ubegrunnet) for å kjøpe ting som har 220v inn på de kinasjappene.

Der er jeg knallhard. AliExpress/eBay/DealExtreme som kobles i 220V er uaktuelt. Da kjøper jeg en separat strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.