Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Helpers" , ta i bruk input_select


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lagt inn mine hdmi valg i input_select.yaml, og fått disse inn i HA.

Eg har lyst å lage en nedtrekksmeny for å velge hdmi input, men skjønner ikkje helt hvordan eg får brukt det eg har laget under "helpers".

 

Nedtrekksmenyen får eg til, men det skjer naturlig nok ingenting når eg velger hdmi kanal.

 

Noen tips om hva eg må gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, baronKanon said:

Du må lage automasjon som trigges av endringer i input select og bruker tilstand som data i servicen som kalles 

Ja, dette tenkte eg også var fremgangsmåten uten å forstå helt hvordan. 

 

Har du ett eksempel på automasjon her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert lys på utsiden av kontordøra slik at ungene kan vite om det er OK å komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select.

 

Ser slik ut:

alias: Kontor Ledig
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.status_kontor
    to: LEDIG
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      rgbww_color:
        - 90
        - 255
        - 36
    target:
      entity_id: light.esp01_status_kontor_lys

 

Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select også.

 

Denne ble laget før denne Velg/Choose-funksjonen kom, så hadde jeg skulle laget den nå så ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett :) 

 

Edit: Etter tips fra @stigvi. Slik ser det ut i Visual editor:

image.thumb.png.8721d41ac299d87666318b3e04e21134.png 

 

Beklager at det ble litt smått...

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mathias skrev:

Jeg har montert lys på utsiden av kontordøra slik at ungene kan vite om det er OK å komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select.

 

Ser slik ut:


alias: Kontor Ledig
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.status_kontor
    to: LEDIG
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      rgbww_color:
        - 90
        - 255
        - 36
    target:
      entity_id: light.esp01_status_kontor_lys

 

Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select også.

 

Denne ble laget før denne Velg/Choose-funksjonen kom, så hadde jeg skulle laget den nå så ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett :) 

Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren også. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, stigvi said:

Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren også. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉

 

Enig. Har lagt det til i forrige innlegg.

Er vel bare en gammel vane fra tiden da man helst brukte YAML i stedet for UI :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men dette fikk eg ikkje til.

Vet ikkje om eg er begynt rett engang.

 

Eg har lagt inn " input_select: !include input_select.yaml" i configuration.yaml , og laget en input_select.yaml fil.

Alt ok når eg når eg tar en Configuration validation.

 

Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn følgende:

harmony:
  name: source
  options:
  - InputHdmi1
  - InputHdmi2

 

Fortsatt alt ok når eg kjører en Configuration validation

 

Ser det rett ut så langt?

Hvordan vet eg eventuelt om det er lagt rett inn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Trikket said:

Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn følgende:

harmony:
  name: source
  options:
  - InputHdmi1
  - InputHdmi2

 

Ser ut til at du har fått feil innrykk på valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) før bindestrek.

 

Burde se slik ut:

harmony:
  name: source
  options:
    - InputHdmi1
    - InputHdmi2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mathias said:

 

Ser ut til at du har fått feil innrykk på valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) før bindestrek.

 

Burde se slik ut:


harmony:
  name: source
  options:
    - InputHdmi1
    - InputHdmi2

 

Takk for svar. 

Hadde forsåvidt kopiert det, og trodde eg hadde det rett. Noen mulighet til å copy/paste slik at det blir helt likt? 

 

Men ok, no er det endret, finnes det en måte å teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker på noe måte? 

 

Skjønner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Trikket said:

Noen mulighet til å copy/paste slik at det blir helt likt? 

Kommer an på hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke :) 

 

19 minutes ago, Trikket said:

Men ok, no er det endret, finnes det en måte å teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker på noe måte? 

Usikker på hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du får de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen.

 

19 minutes ago, Trikket said:

TSkjønner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? 

Og jeg har ikke skjønt hva du skal bruke det til :) Men regner med at det skal skje noe når du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nærliggende å tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfører noe.

Du kan jo bare leke deg med å lage en automasjon som slår på et lys eller noe når du velger en HDMI bare for å teste det.

 

Eksemelvis sånn:

image.thumb.png.8c24961e13d529d7595e4bf5a3183bb8.png

 

Og når du ser at det fungerer så kan du kjøre på med mer avansert automasjon etterpå :)

 

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/05/2021 at 08:56, Mathias said:

Kommer an på hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke :) 

 

Usikker på hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du får de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen.

 

Og jeg har ikke skjønt hva du skal bruke det til :) Men regner med at det skal skje noe når du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nærliggende å tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfører noe.

Du kan jo bare leke deg med å lage en automasjon som slår på et lys eller noe når du velger en HDMI bare for å teste det.

 

Eksemelvis sånn:

image.thumb.png.8c24961e13d529d7595e4bf5a3183bb8.png

 

Og når du ser at det fungerer så kan du kjøre på med mer avansert automasjon etterpå :)

 

 

Takk for hjelpen så langt. Er nesten i mål tror eg.


Eg får til å skifte feks volum når eg bytter fra Hdmi1 til hdmi 2.

 

Men eg skjønner ikkje hva eg skal ha på "Actions" for at den skal velge hdmi 1 når eg velger hdmi1 osv .

 

Noen tips til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, stigvi said:

Hvordan skal vi vite det når du ikke forteller hva du styrer?

Hva informasjon er det du savner? 

 

La meg prøve igjen 😝

Eg forsøker å lage en dropdown meny/kort inne i ene HA vinduet mitt kalt " media" som vises på mitt dashbord, og der kan kan velge mellom hdmi 1,og hdmi 2.

 

Når eg velger feks hdmi 2 så vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 på min Samsung tv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trikket skrev:

Når eg velger feks hdmi 2 så vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 på min Samsung tv.

Jeg spurte tidligere og da svarte du bare at du lager en fjernkontroll. Nå nevner du Harmony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.