Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken temp kjører du?


Salvesen

Anbefalte innlegg

Skal straks i gang med å styre varmen i huset, har da 4 soner(bad, kontor/ekstra soverom, hoved soverom, stue/kjøkken) som skal styres. Mulig jeg utvider til gang også, men tror den vill holde seg bra ift de andre rommene. 

 

Lurer litt på hvordan dere andre har gjort dette ift temperatur i de forskjellige rom, natt senking osv.

 

I utgangspunktet har jeg tenkt å kjøre 19 grader på soverom, så lenge jeg er hjemme. Ellers 16 grader. 22 grader på bad/stue/kjøkken så lenge jeg er hjemme og det ikke er natt. Ellers 16 grader, foruten badet som jeg skal kjøre opp til 22 grader til rundt 7-8 tiden når jeg skal stå opp. 

 

Lurer også på hvordan dere gjør det på bad, holder det med kun varmekabler for så store temp forskjeller eller bør jeg gå inn med ovn i tillegg? 

 

Ellers noen kommentarer på planene mine evt tips ? :)

 

Soverom og kontor skal varmes opp av panelovner og stue/kjøkken går på varmepumpe. Bad er kun varmekabler pr i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Dette er jo kun snakk om ens egen vurdering. Om ikke annet fordi jeg vet ikke hvor varmt 22 grader er i stua di, for det er avhengig av hvor det måles. ;) 

 

absolutt, mulig jeg ender opp på en annen temp etterhvert. Men lurte litt på hvordan folk selv justerer temperaturene når de er borte, om natten osv. Hvor mange grader en bør legge seg på i diff. og gjerne hvordan de kjører oppvarmingen, full guffe eller gradvis :) Prøver å finne ett fint utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg senker også 4 grader på natten, men huset er godt isolert og vi bor i mildt klima (Stavanger), så det er sjelden at temperaturen synker så mye som 4 grader i løpet av natten selv om varmen er av. Varmekabler på bad står på jevn temperatur hele tiden, pga. at det tar tid å senke og heve temperaturen i gulvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Jeg senker også 4 grader på natten, men huset er godt isolert og vi bor i mildt klima (Stavanger), så det er sjelden at temperaturen synker så mye som 4 grader i løpet av natten selv om varmen er av.

Samme her, både med isolasjon og lokasjon. ;) 

 

Utenom at jeg merker at et par vinduer er dårlige, så når det blåser, spesielt mot sør, så blir det kaldt, og det går vesentlig lengre tid før temperaturen har steget til 23 grader igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.