Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer og association


Christian

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har satt opp noen fibaro dimmere av typen Dimmer 2. Disse funker fint med klikk og dobbeltklikk, så ser jeg at det skal være mulig med association og bruke en kontroller som en "normal" dimmer. Er det noen som kunne tatt seg bryet med å forklare meg hvordan dette gjøres, og hvordan det funker. har skjønt at det er noen parametre, men skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. 


på forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Christian skrev:

så ser jeg at det skal være mulig med association og bruke en kontroller som en "normal" dimmer

Jeg er ikke helt med... det er mulig å bruker S2 (dvs. knapp to) til å styre en annen dimmer. Du assosierer da Gruppe 5 til den andre dimmeren.

 

Er det "normalt" du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tenker feil. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å dimme ett lys vha en scenekontroller. Dette tenkte jeg slik at dersom jeg holder knappen inne, så skal det dimmes opp eller ned til du slipper. Trodde kanskje dette var mulig med association, men det var det tydeligvis ikke, etter hva jeg har lest meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Christian skrev:

Dette tenkte jeg slik at dersom jeg holder knappen inne, så skal det dimmes opp eller ned til du slipper. Trodde kanskje dette var mulig med association, men det var det tydeligvis ikke, etter hva jeg har lest meg til

Det er mulig, men da skal du vel bruke direkte assosiasjon, og ikke scenecontroller.

 

Jeg er ingen ekspert på Z-wave scener (jeg foretrekker å gjøre det i programvaren når det er mulig), så det kan godt være @iblis har meninger her. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja men direkte assosiasjon fordrer jo en direkte koblet bryter etter hva jeg forstår, det er ikke alle plasser jeg har mulighet til å felle inn bryter, og da blir det en Nodon Wall Switch, som er en scenekontroller, blant annet på stua, men da hadde det vært greit å kunne dimme. 

 

Du sier gjøre det rett i programvaren, altså i programvaren til hardwaren ?

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Christian skrev:

Hehe, ja men direkte assosiasjon fordrer jo en direkte koblet bryter etter hva jeg forstår, det er ikke alle plasser jeg har mulighet til å felle inn bryter,

Assosiasjon har ingenting direkte med fysiske brytere å gjøre. Du kan fint assosiere en bevegelsessensor til en lampe, hvis du ønsker.

 

Nå er HomeSeer-skolen rettet mot HomeSeer (merkelig nok :P), men beskrivelsen av Assosiasjon (et stykke nede) i HomeSeer-skolen del 4 er mer generell. :) 

Kort fortalt er assosiasjon et oppsett slik at en node kan styre en annen på en eller annen måte, men det varierer fra node til node. F.eks. Fibaro sine S2-knapper kan assosieres til å styre andre lys (da bruker du en dobbeltbryter foran Fibaro'en i stedenfor en enkel) helt andre steder i nettverket ditt, da assosierer du Gruppe 4 eller Gruppe 5 til den andre lampen.

 

Med knapp 2 (altså "S2") i gangen i 1. etg kan jeg styre lyset i gangen (inkludert dimming) i 2. etg fordi jeg har satt det opp med assosiasjon. Ingen ledninger går mellom disse to lampenen fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.