Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mange enheter = økt brannfare?


Stratosen

Anbefalte innlegg

Jeg øker stadig antall z-wave enheter i huset. Dette inkluderer også plug-in brytere for å kunne kutte strømmen på diverse enheter for å senke brannfaren. Dette gjelder f.eks. vannkoker.

I vårt nye tilbygg vurderer jeg nå å plassere en micro bryter eller dimmer innebygget i samtlige kontakter.

Men etterhvert har jeg begynt å tenke: Kan alle disse z-wave enhetene som er koblet til strømnettet i huset utgjøre en økt brannfare over tid? Dimmere inne i stikkontakter vil jo sannsynligvis ikke få noe ettersyn, og vil kanskje gjennom årenes løp bli slitt og kanskje enkelte enheter vil utvikle mer varme?

Selv når mine Aeotec pluginbrytere er skrudd av er de jo i aksjon, og jeg kan høre se svak høyfrekvent piping fra samtlige av dem.

Jeg benytter bare kjente merker som Aeotec og Fibaro.

Er det noen andre som har reflektert litt rundt dette? Noen som har noen synspunkter?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt som med skjøter i rør, hvert punkt er ett faremoment. Dvs at hvert punkt kan ha fare for varmgang, som er en vanlig årsak til brann. Altså vill all økning i kontakt punkt øke mulighetene for branntilløp. Men om det gjøres forsvarlig ville jeg ikke lagt mye vekt på dette, i industrien og store bygg er det jo enorme mengder kontaktpunkt uten at det gir veldig store farer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stratosen skrev:

En ting er at tilkoblingene bør gjøres forsvarlig. En annen ting er selve enhetene som kan feile og gå varme.

Er det andre som har noen tanker rundt dette?

 

Så lenge en holder seg innenfor spesifikasjonene til utstyret og det er laget etter standard Normer her til lands så ser jeg ikke noe fare, men å installere kina vare osv kan jo gi utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har tenkt i samme baner som Stratosen. Enhver elektrisk dings kan ha eller over tid utvikle en feil, og potensielt kan den feilen forårsake varmgang og brann. Tror ikke det er mulig å definere seg bort fra det, men sannsynligheten er forhåpentligvis veldig liten. Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for ikke å tenke i slike baner, men jeg mener du har et poeng. Kunne gjerne hørt fra dem som har drevet noen år med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd at automasjonsutstyr har ført til brann, men det er kanskje ikke et veldig stort problem. Men igjen, så er det kanskje ikke så vanlig med slikt utstyr enda heller...

 

http://www.aftenposten.no/norge/Skulle-ringe-hytta-varm---fikk-branntillop-196691b.html

 

https://www.nrk.no/ho/politiet-tror-sms-utloste-hyttebrann-1.13285253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.