Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Koble til porttelefon


Anbefalte innlegg

Hei.

Håper administrator kan flytte posten, om den er lagt i feil kategori...

Jeg har en fermax porttelefon jeg ikke er spesielt fornøyd med :-(
Den har lav lyd, og er plassert rimelig klønete.

Mitt spørsmål er om det er mulig å sette et Fibaro FGBS-001 inn i porttelefonen og deretter koble på et par nexa 710  ringeklokker.
Jeg har enda ikke kjøpt noen kontroller (til mitt fremtidige anlegg), og lurer på om det er nødvendig for å får denne løsningen til å fungere ?

Er veldig åpen for innspill, altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Dirk_pitt skrev:

Mitt spørsmål er om det er mulig å sette et Fibaro FGBS-001 inn i porttelefonen og deretter koble på et par nexa 710  ringeklokker.
Jeg har enda ikke kjøpt noen kontroller (til mitt fremtidige anlegg), og lurer på om det er nødvendig for å får denne løsningen til å fungere ?

Hvordan det skal kobles blir jeg neimen ikke klok på, for det er mest "sexy" hvis du kan få det integrert i den eksisterende telefonen, det er jeg enig i (spesielt hvis dette er en blokk eller boretslag hvor man ikke kan styre så mye som man ønsker). Selve ringeknappen er vel knapp 1 (right?), så det er den du må se nærmere på. Jeg har ikke finlest manualen.

 

Hvis du skal ha en Fibaro (altså Z-wave) binary module, så burde kanskje også alarmen være Z-wave, men det er helt opp til controlleren din. Min helt nylig monterte porttelefon ringer opp hussentralen som igjen trigger HomeSeer, og så styrer HomeSeer hva som skjer videre (trigger bl.a. en Nexa 710 ringeklokke som du har linket til).

 

29 minutter siden, Fermate skrev:

Siden du skal trigge Nexa ringeklokker, hvorfor ikke bruke en Nexa sender:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913

Ja, det er jo en god idé hvis det er plass. WBT-912 bruker en del mer plass enn FGBS-001, men siden det sannsynligvis er for trangt til noen av delene så kanskje man må ha en boks på utsiden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Jeg tror ikke er nok ikke plass til nexamodulen, og jeg vil helst slippe å måtte bytte batteri (tror jeg slipper det med fibaro-modulen...?)
Som moskus skriver, bor jeg i et borettslag, og jeg vil gjøre minst mulige inngrep i det eksisterende anlegget.
Men fibaromodulen tror jeg greit at jeg får plass til og såvidt jeg skjønner vil jeg ikke trenge mer strøm enn den trekker fra selve callinganlegget?

Jeg har heller ikke funnet noen zwave-ringeklokker, og uten det må jeg kanskje ha en eller annen sentral (Tellstick, vera, HS e.l.?)

Drømmen hadde jo vært om jeg slapp å gå til porttelefonen for å åpne ytterdøra. :91_thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Dirk_pitt skrev:

Takk for gode svar!

Jeg tror ikke er nok ikke plass til nexamodulen, og jeg vil helst slippe å måtte bytte batteri (tror jeg slipper det med fibaro-modulen...?)
Som moskus skriver, bor jeg i et borettslag, og jeg vil gjøre minst mulige inngrep i det eksisterende anlegget.
Men fibaromodulen tror jeg greit at jeg får plass til og såvidt jeg skjønner vil jeg ikke trenge mer strøm enn den trekker fra selve callinganlegget?

Jeg har heller ikke funnet noen zwave-ringeklokker, og uten det må jeg kanskje ha en eller annen sentral (Tellstick, vera, HS e.l.?)

Drømmen hadde jo vært om jeg slapp å gå til porttelefonen for å åpne ytterdøra. :91_thumbsup:

http://www.zwaveproducts.com/shop/brands/aeotec/z-wave-plus-doorbell-gen-5
Kunne kanskje brukt en slik (om den finnes europeiske strømplugg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Tronika hadde i det minste ringeklokker i Z-wave format tidligere, men finner den ikke igjen.

 

Er det blokk eller rekkehus?

(Både Nexa og Z-wave har begrenset med rekkevidde)

takk for svar !
Det er en lavblokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det lettere å velge. En egen trådløs ringeklokke kan rekke frem, men det tviler jeg på vil bli stabilt nok. Det er i det minste ingen garantier.

 

Da gjenstår muligheten for å "hacke" dørtelefonen. For meg ser det ut som om du KANSKJE kan koble et relé mellom port 3 (felles jord) og 4 ("Call wire") i paralell. Du burde måle spenningen mellom disse portene i normal tilstand, og når noen trykke på ringeknappen nede ved døren. Bare pass fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

... og ta i et bilde av hvordan koblingene ser ut. Forhåpentligvis har jeg ikke bommet for mye... men ingen garantier!!! ;)

Skjønner det, selvsagt.
Jeg har en elektriker i familien, men ville ikke bry ham, dersom dette var helt utopisk å få fikset...

Skal bestille en ekstra porttelefon også, i tilfelle den nåværende går til helv....

Noen som vet hva som er forskjellen på den modulen jeg linket til først og denne : https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/22-universal-sensor-fgbs-321.html
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dirk_pitt skrev:

Jeg har en fermax porttelefon jeg ikke er spesielt fornøyd med :-(
Den har lav lyd, og er plassert rimelig klønete.

Mitt spørsmål er om det er mulig å sette et Fibaro FGBS-001 inn i porttelefonen og deretter koble på et par nexa 710  ringeklokker.
Jeg har enda ikke kjøpt noen kontroller (til mitt fremtidige anlegg), og lurer på om det er nødvendig for å får denne løsningen til å fungere ?

Er veldig åpen for innspill, altså :-)

 

Du finner en grei guide på hvordan du kobler Fibaro FGBS-001 opp mot en ringeklokke her: https://en.robbshop.nl/about-z-wave/z-wave-projects/z-wave-doorbel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.