GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
  • 0

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei

Jeg begynner Ä bli litt smÄrar i hodet og hadde satt stor pris pÄ noen tips.

Har flere slike som jeg tenker Ä bytte ut dumme av-/pÄ-brytere i leiligheten med: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

Alle disse bryterne er i dag koblet pÄ lamper med Hue-pÊrer.

Tanken er Ä kunne styre lyset bÄde i Hue-appen OG med fysisk dimmer (det er jo av og til praktisk).

Har testet oppkobling av én slik, og jeg fÄr da noen utfordringer:
1. I appen vil jeg da ha bÄde Hue-pÊren OG dimmeren som hvert sitt lys - dette skal jo i praksis vÊre det samme lyset, dimmeren skal egentlig kun fungere som en fjernkontroll (men dimmeren mÄ vel vÊre pÄkoblet strÞm uansett, samt sÞrge for at lampe/pÊre fÄr strÞm fra en PÄ-posisjon)? Skal jeg forsÞke legge den til i Hue-appen som "Hue dimmer switch" eller noe annet?

2. ForsÞkte slette Hue-pÊren fra app for Ä ikke fÄ konflikt med dimmeren som eget lys. Derimot fungerer da verken scener eller dimming, pÊre begynner kun Ä blinke

FÞler jeg tenker feil her og at det finnes en smart lÞsning pÄ dette, men greier ikke tenke meg frem til det. Noen tips?

16 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
17 hours ago, Golding said:

Har flere slike som jeg tenker Ä bytte ut dumme av-/pÄ-brytere i leiligheten med: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

Alle disse bryterne er i dag koblet pÄ lamper med Hue-pÊrer.

Dette er ikke en god lÞsning. Du mÄ ENTEN bruke en smart-dimmer ELLER bruke smarte dimmere. Du kan evt. bruke smarte brytere men da gÄr du jo over bekken etter vann.

• 0
Skrevet
Moskus skrev (4 timer siden):

Dette er ikke en god lÞsning. Du mÄ ENTEN bruke en smart-dimmer ELLER bruke smarte dimmere. Du kan evt. bruke smarte brytere men da gÄr du jo over bekken etter vann.

Hei og takk for svar!

Antar du mente "smart-dimmer ELLER bruke smarte pÊrer"?

Men slik jeg forstÄr det da sÄ bÞr jeg kun legge til den smarte dimmeren i Hue-appen/bridge, og ikke Hue-pÊren (slik at jeg da sender kommandoer til smart dimmer som sender til pÊren). Men vil jeg da miste stÞtte for scener/farger/etc, og kun fÄ dimming opp og ned, eller skal dette kunne fungere via ZigBee?

Hvis dette fratar meg muligheten for Ä bruke Hue-pÊrens farge, scener, etc., er det noe annen lÞsning (montert i veggen der hvor jeg har vanlige lysbrytere i dag) som kan fungere? Noe av det jeg forsÞker Ä oppnÄ her er smarte dimmere overalt slik at man strengt tatt blir uavhengig av hvilke pÊrer man bruker, samt at man vil ha mulighet for styring bÄde via app og fysisk.

• 0
Skrevet

Smartdimmerene sender ikke kommandoer til pÊren. Den dimmer strÞmmen tilsvarende en normal dum dimmer. Du kan ikke bruke den sammen med hue pÊrer. Det finnes ingen lÞsning med smarte dimmere som lar deg vÊre uavhenige av hvilke pÊrer man bruke. 

For Ä fysisk styring av hue pÊren kan du  f.eks. bruke en Hue Wall Switch modul. Wall Switch modulen er batteridrevet sak som kobler opp til bryteren, samtidig sÄ direktekobler du strÞmmen til lampa utenom bryteren.

• 0
Skrevet
Kranglefant skrev (5 timer siden):

Smartdimmerene sender ikke kommandoer til pÊren. Den dimmer strÞmmen tilsvarende en normal dum dimmer. Du kan ikke bruke den sammen med hue pÊrer. Det finnes ingen lÞsning med smarte dimmere som lar deg vÊre uavhenige av hvilke pÊrer man bruke. 

For Ä fysisk styring av hue pÊren kan du  f.eks. bruke en Hue Wall Switch modul. Wall Switch modulen er batteridrevet sak som kobler opp til bryteren, samtidig sÄ direktekobler du strÞmmen til lampa utenom bryteren.

Ah, ok, da forstÄr jeg litt mer. SÄ en smart dimmers hovedfunksjon er vanligvis Ä kunne kontrollere en dum pÊre via ZigBee eller tilsvarende? Jeg har nemlig en del dumme LED-spotter i kjÞkkenbenk og pÄ bad, sÄ da gir det mer mening Ä installere de smarte dimmerne der?

Eneste ulempe jeg ser da med Hue Wall Switch-modulen er at jeg ikke fÄr scrollehjul, samt at de fysiske bryterne vil vÊre uavhengig av app/lampens tilstand (altsÄ, bryteren kan vÊre i Av-posisjon pÄ veggen, men lampen kan likevel vÊre pÄ om den er aktivert via app, og vice versa..

Er det evt en mulighet Ä installere dumme dimmere med scrollehjul i veggen, med en Hue Switch Module bak? Da 

• 0
Skrevet
On 13/10/2021 at 18:50, Golding said:

Antar du mente "smart-dimmer ELLER bruke smarte pÊrer"?

Haha, ja. Gikk litt fort i svingene. 

On 14/10/2021 at 13:28, Golding said:

SÄ en smart dimmers hovedfunksjon er vanligvis Ä kunne kontrollere en dum pÊre via ZigBee eller tilsvarende? Jeg har nemlig en del dumme LED-spotter i kjÞkkenbenk og pÄ bad, sÄ da gir det mer mening Ä installere de smarte dimmerne der?

Ja. :)

On 14/10/2021 at 13:28, Golding said:

Er det evt en mulighet Ă„ installere dumme dimmere med scrollehjul i veggen, med en Hue Switch Module bak?

Nei, slike innebyggingsmoduler krever brytere foran.

• 0
Skrevet
Kranglefant skrev (PĂ„ 14.10.2021 den 7.23):

Det finnes ingen lÞsning med smarte dimmere som lar deg vÊre uavhenig av hvilke pÊrer man bruke. 

Tror det har kommet en nÄ! - Broadlink TC3: https://aliexpi.com/WOsh

Her er en test:

• 0
Skrevet
20 hours ago, Xvani said:

Tror det har kommet en nÄ

Dimmere til 220V og Ali er dessverre ofte en dÄrlig kombinasjon. Men det er mange gode alternativer i Norge fra fÞr. :) 

• 0
Skrevet
Moskus skrev (12 minutter siden):

Dimmere til 220V kjÞper vi ikke pÄ Ali. Men det er mange gode alternativer i Norge fra fÞr. :) 

Er det? Jeg har ikke funnet noen smarte dimmere som funker med smarte pÊrer i Norge... Hvorfor vil du ikke kjÞpe dimmere pÄ Ali?

• 0
Skrevet
Xvani skrev (21 timer siden):

Hvorfor vil du ikke kjÞpe dimmere pÄ Ali?

Fordi man aldri vet hva man fÄr?

Feks. en stor "industri" i Kina er samensnekring pÄ kjÞkkenbordet imellom bleieskift pÄ minstemann og bestefar.

Dette kan vĂŠre alt fra rep og modifikasjon av forkastede dingser fra en stĂžrre fabrikk til bygging av kopi av kopi.

I tillegg er forfalskning av komponenter et stort problem.

NÄr en stÞrre aktÞr her hjemme skal ha noe for elnettet sÄ bestilles det fra fabrikk etter spesifikasjon. Ikke fra Ali Baba og de syv rÞverne.

• Like 1
  • 0
Skrevet
On 23/11/2021 at 12:17, Xvani said:

Hvorfor vil du ikke kjÞpe dimmere pÄ Ali?

Som @NilsOF sier: Kvaliteten varierer MYE, og man vet ikke hva man fÄr.

Denne synes jeg er fantastisk:

• Like 2
  • 0
Skrevet
Moskus skrev (3 timer siden):

Som @NilsOF sier: Kvaliteten varierer MYE, og man vet ikke hva man fÄr.

Denne synes jeg er fantastisk:

Haha, skjĂžnner! Artig video.

Heldigvis kan man kjÞpe samme produktet fra CDon eller Amazon hvis man vil det :) - sikkert andre steder og!

https://cdon.no/hus-hage/broadlink-smart-wi-fi-light-switch-tc3-eu-2-broadlink-2-channel-p85197077

Poenget var jo at det er en dimmer som stÞtter dimming av smarte pÊrer som er tilgjengelig i Norge... Hvis dere har andre alternativ, kjÞr pÄ! 

xses skrev (18 timer siden):

https://www.youtube.com/watch?v=_-V7dLxLZXs

Denne kan du koble til Hue Appen. Namron Zigbee 4 in 1. Da vil du ha en "fysisk" bryter. Den vil sÄ klart kommunisere via appen og ikke pÄvirke strÞmmen til pÊra.

Takk! Jeg spurte faktisk elektroimportÞren om denne. IfÞlge den personen jeg fikk fÄr man alt i samme app, men den reduserer strÞmmen til pÊrene og dermed blir det "krÞll" med RGB lys i kombo med denne dimmeren...

• 0
Skrevet
Xvani skrev (1 time siden):

Heldigvis kan man kjĂžpe samme produktet fra CDon eller Amazon

Mja, nÄ kjenner jeg ikke CDon, men Amazon mÄ nesten gÄ i samme kategori som Ali.. ..sÄvidt jeg vet kan hvem som helst selge noe over Amazon og det uten at kvalitets og sikkerhetskontroll er i hÞysetet.

Om noen vet bedre en meg sĂ„ kim inn! 🙂

• 0
Skrevet
Xvani skrev (5 timer siden):

Haha, skjĂžnner! Artig video.

Heldigvis kan man kjÞpe samme produktet fra CDon eller Amazon hvis man vil det :) - sikkert andre steder og!

https://cdon.no/hus-hage/broadlink-smart-wi-fi-light-switch-tc3-eu-2-broadlink-2-channel-p85197077

Poenget var jo at det er en dimmer som stÞtter dimming av smarte pÊrer som er tilgjengelig i Norge... Hvis dere har andre alternativ, kjÞr pÄ! 

Takk! Jeg spurte faktisk elektroimportÞren om denne. IfÞlge den personen jeg fikk fÄr man alt i samme app, men den reduserer strÞmmen til pÊrene og dermed blir det "krÞll" med RGB lys i kombo med denne dimmeren...

Det kan vÊre at denne personen ikke helt forstod deg. Det finnes en dimmer som heter Namron LED Dimmer ZigBee 200W og DEN justerer strÞm/spenning inn pÄ pÊra.

• 0
Skrevet
xses skrev (1 time siden):

Det kan vÊre at denne personen ikke helt forstod deg. Det finnes en dimmer som heter Namron LED Dimmer ZigBee 200W og DEN justerer strÞm/spenning inn pÄ pÊra.

Her er det nok meg det har gÄtt litt fort for :) Takk for oppklaringen!

Ser nĂ„ at den du linker til her gĂ„r pĂ„ batteri slik som Philips sin dimmer switch? Kobler man da bare direkte slik at det alltid er strĂžm til lampen? Det funker jo sikkert fint, kanskje litt risky hvis noen tror at strĂžmmen er "av" om man skrur av lampen via bryter 😁

• 0
Skrevet
Xvani skrev (PĂ„ 24.11.2021 den 22.50):

Her er det nok meg det har gÄtt litt fort for :) Takk for oppklaringen!

Ser nĂ„ at den du linker til her gĂ„r pĂ„ batteri slik som Philips sin dimmer switch? Kobler man da bare direkte slik at det alltid er strĂžm til lampen? Det funker jo sikkert fint, kanskje litt risky hvis noen tror at strĂžmmen er "av" om man skrur av lampen via bryter 😁

Ja, det er jo der utfordringen ligger med smart pĂŠre. Hvis det er en fysisk bryter som bryter strĂžmmen, derfor tenker jeg slik.

1. Smart pĂŠre, fjerner muligheten for Ă„ ta strĂžmmen til pĂŠra, dvs ingen bryter som bryter strĂžmmen til pĂŠra. (1-pol eller 2-brudd)

2. Smart bryter, vanlig pÊre men kan styrer strÞmmen til den via fysisk/og/eller bryter med en (i mitt tilfelle) Zigbee kompatibel bryter, (evnt Shelly 1 som jeg ogsÄ har et par stk av)

F.eks har 3 Wiz pÊrer i stua, der har jeg fjernet muligheten for Ä ta strÞmmen pÄ de, men satt opp en Ikea TrÄdlÞs bryter for styring av disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.