Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LED-stripe styring med Fibaro RGBW, trenger råd


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lest litt tidligere poster men for å være sikker på at jeg gjør rett så ville jeg sjekke om det er andre av dere som gjør dette på samme måten, og da eventuelt kan gi meg litt tips.

 

Jeg har kjøpte endel LED-striper fra LEDonline som jeg bruker på forskjellige steder i huset, bare styrt med de kina-fjernkontrollene som følger med. Dette har funket helt fint, men jeg vil nå ta det litt videre, og har kjøpt meg en Z-Wave Remotec Scene-master samt en Fibaro RGBW-kontroller for å teste. Når jeg så på LED-stripen så ser jeg at den har følgende pinner, se bilde.

 

image2.JPG

 

Rød, Grønn, Blå sier seg selv, og den siste er merket med VCC. VCC antar jeg er 12V, men det er en av de tingene jeg håpet å få svar på :) Selve kontrolleren som følger med LED-stripen (se bildet under) har 12V DC inn fra AC/DC adapter, og så diverse kontroller som responderer til IR-senderen. Jeg antar denne bare kan kastes, det er vel dette som utføres av Fibaro RGBW kontrolleren. Disse LED-stripene har ikke egen WHITE så det betyr at jeg bare må kutte ut den fra Fibaro RGBW kontrolleren, men at jeg kan "emulere" hvit med en fargekode gjennom kontrolleren, er det korrekt?

 

image3.JPG

 

Når det gjelder selve Fibaro RGBW kontrolleren så må jeg dobbelsjekke koblingene. Jeg sliter litt med å forstå koblingsskjemaet i manualen (http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGRGBWM-441/FGRGBWM-441-EN-A-v1.01.pdf), hvor Figur 9 ser ut til å være måten jeg må koble på. Jeg har dog ingen planer om å ha noen fysiske brytere på den, men styre alt gjennom Z-Wave Remotec Scene-master, det vil fungere ikke sant? Spørsmålet da blir om jeg må koble noe som helst inn på IN1-IN4 eller om jeg kan la disse være tomme? 

 

image4.JPG

 

Hvis det er noen av dere som har gjort lignende før blir jeg VELDIG glad for litt kjappe tips så jeg slipper å ødelegge LED-stripen og/eller kontrolleren ved å finne på noe dumt her :)

 

Edit: Det er denne stripen jeg har endel av https://www.ledonline.no/led-stripe/rgb-led-striper/epoxy-vanntett-rgb-led-5050-smd-led-stripe-med-fjernkontroll-lengde-5m.html

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Stripens RGB kobles på "R", "G" og "B" på controlleren. Den svarte skal kobles til + siden på strømforsyningen, og også inn på "12/24 VCD". - siden fra strømforsyningen kobles til "GND"

 

Jeg antok det var sånn, men det faktum at det mangler White gjør fremdeles til at jeg kan få "tilnærmet" hvit ved hjelp av de andre ikke sant? Eller vil jeg kun havne opp med farget lys? Og IN1-IN4 er kun for fysiske brytere/input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boksen så innmari lik ut boksen som kommer med led stripene som Clas Ohlson selger.

 

Slik koblet jeg det:

12/24V     -   + fra strømforsyning og VCC fra led stripe

GND        -   - fra strømforsyning

R             -  Rød fra led stripe (ikke nødvendigvis rød kabel!)

G             -  Grønn fra led stripe (ikke nødvendigvis grønn kabel!)

B             -  Blå fra led stripe (ikke nødvendigvis blå kabel!)

 

Dersom du kobler RGB feil så gjør det ingenting, de kan du lett bytte på når du finner ut hvilken kabel som er hvilken farge. Eneste konsekvens av å feilkable de er at du får feil farge når du justerer fargeparameterne.

 

Og lyset blir ikke helt hvitt når alle er slått på nei, men det er helt greit for hva det er. Jeg har en montert bak TV på soverommet og en bak senga til jenta. Veldig stas. :)

Mvh,

Tor Magnus

Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt hvis man benytter dem til diffus belysning, så blir det hvitt nok. Jeg velger å ikke ha dem på 100% hvitt, men heller prøve å tilpasse fargen til de andre lampene i rommet. Ellers ser det så veldig hvitt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Ja, spesielt hvis man benytter dem til diffus belysning, så blir det hvitt nok. Jeg velger å ikke ha dem på 100% hvitt, men heller prøve å tilpasse fargen til de andre lampene i rommet. Ellers ser det så veldig hvitt ut...

 

Den som denne skal erstatte sitter under-rundt sengebunn (ingen morsomheter nå :) ), og den står på hvitt/gult lys helt neddimmet, det gir et veldig bra lys i rommet når man leser e-books på ipads, og mye mer behagelig enn å ha det helt mørkt. Det er finere med litt gult lys enn helt hvitt så det passer helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/01/2017 at 12:17, Moskus said:

Ja, spesielt hvis man benytter dem til diffus belysning, så blir det hvitt nok. Jeg velger å ikke ha dem på 100% hvitt, men heller prøve å tilpasse fargen til de andre lampene i rommet. Ellers ser det så veldig hvitt ut...

 

Har du striper som kun har RGB og ikke RGBW? Jeg har satt opp i test nå, kjører Fibaros RGBW controller, men når jeg setter 255.240.225 så blir det veldig ... rosa :) Eller kanskje ikke helt rosa, men LANGT unna varmhvit. Hvilken fargekode bruker du for å komme nærmest varmhvit eller noe hvitere utseende ihvertfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TomB skrev:

Har du striper som kun har RGB og ikke RGBW?

Ja. Jeg har imidlertid klart å endre på Eventet som satte det opp, så jeg tar det litt fra hukommelsen, og prøving og feiling.

Red: 100%

Green: 40%

Blue: 10%

 

... ikke helt fornøyd, var mer fornøyd tidligere, så jeg får prøve igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Red: 100%

Green: 40%

Blue: 10%

 

Det er mulig det er fargen eller kvaliteten på LED stripen som jeg tester som er dårlig, men med "ca" 100%/40%/10% så får jeg dette resultatet :)

 

image1.JPG

 

Jeg har bestilt noen andre billige eBay striper for å teste forskjellig, men det tar jo ca 1 måned å få i posten så det er mulig det blir satt litt på hold noen uker :)

 

Edit: Jeg tror jeg kan bli litt lurt av at LED stripen fremdeles er på rullen, jeg tror kanskje at det resulterer i litt konsentrert lys som ikke er helt korrekt.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Så passe rødt ut, ja. Akkurat denne LED-stripen var også en "eBay-stripe", men det er nok forskjell på produkter...

Så mye bedre blir det vel ikke av rulle den ut...

 

Jeg tror jeg kan få litt mer "varm-hvit" med å teste mot gult, men må rulle den ut for å se hvor bra det blir. Takk for tipset ihvertfall, inntil videre er det bare testing og se om jeg finner en fin boks jeg kan bygge inn Fibaro controlleren i uten at det blir noe problem med varme, mottak osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TomB skrev:

se om jeg finner en fin boks jeg kan bygge inn Fibaro controlleren i uten at det blir noe problem med varme, mottak osv.

En standard Elko påbyggingsboks fungerer fint. Og da kan man bruke 3 knapper foran for å justere rød, brønn og blå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

En standard Elko påbyggingsboks fungerer fint. Og da kan man bruke 3 knapper foran for å justere rød, brønn og blå. :) 

 

Kobler man da de bryterne inn på de IN1-IN4 portene fra 12V og inn der via bryter? Og støtter det også dim ved at man holder inne?

 

Beklager at jeg spør og graver, men greit å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TomB skrev:

Kobler man da de bryterne inn på de IN1-IN4 portene fra 12V og inn der via bryter? Og støtter det også dim ved at man holder inne?

Jepp. :)

(Koblingsskjema i manualen).

 

Det blir jo en litt dyrere løsning, men det er uendelig mer praktisk. Yngste datter har en LED-stripe over senga hun kan justere på denne måten. En 3x1-pol-bryter (279,-) i en 35 mm forhøyningsramme (89,90) fungerer utmerket. :)

Disse produktene finnes helt sikkert billigere på nett, men jeg har ikke for vane å planlegge så langt frem. Dvs. jeg bestiller jo RGBW-modulen men er ikke smart nok til å bestille brytere og rammer samtidig, så da står jeg der når jeg vil koble det opp... ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Jepp. :)

(Koblingsskjema i manualen).

 

Det blir jo en litt dyrere løsning, men det er uendelig mer praktisk. Yngste datter har en LED-stripe over senga hun kan justere på denne måten. En 3x1-pol-bryter (279,-) i en 35 mm forhøyningsramme (89,90) fungerer utmerket. :)

Disse produktene finnes helt sikkert billigere på nett, men jeg har ikke for vane å planlegge så langt frem. Dvs. jeg bestiller jo RGBW-modulen men er ikke smart nok til å bestille brytere og rammer samtidig, så da står jeg der når jeg vil koble det opp... 1f60f.png

 

Den var ikke dum, skal ta en titt på det, de billige drittkontrollerne som følger med LED-striper er jo ikke verdt plastikken de kommer med engang :) Men det er klart, det er en billigere løsning når man samtidig trenger Fibaro sin controller til 500,- også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.