Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dokumentasjon - Events


Superzite

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Superzite skrev:

Hvordan dokumentere dere eventer som settes opp ? 

Det har nå begynt å bli en god del eventer, og trenger å få laget en dokumentasjon på hva som er satt opp. :-) 

 

De ligger jo dokumentert under events :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Salvesen said:

 

De ligger jo dokumentert under events :P

Er nok derfor jeg trenger dokumentasjon, for event oppsettet i HS syns jeg var litt tungvindt, men er nok sikkert meg som ikke har funnet ut hvordan bruke det helt enda. Når eventer er avhenging av andre eventer osv blir det mye å huske på.. ett lys kan jo ha 5-6 eventer for å skru seg av og på til forskjellig tidspunkt osv. ;-) 

 

 

Endret av Superzite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon er kanskje ikke det viktigste, så lenge man har et system i galskapen. Som med all programmering (for det er det dette er), så handler det om å bruke navn og å ha en organisering som gir mening (for deg selv).

 

Alle mine bevegelsessensorer ligger for eksempel i en egen gruppe som heter "Bevegelse", alle notifikasjon-eventer i "Notifikasjoner", etc.

 

HS-skolen del 7 skriver jeg på nå, og den handler utelukkende om Events. Det går enda saktere å skrive del 7 enn del 6, og det har med at jeg kommer på stadig nye ting som burde nevnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok det å finne ett system som kan brukes i galskapen jeg sliter med...  ;-)  

 

Har nok da også begynt med en "programmering" som gjør at det blir vanskelig å holde oversikt, da det er lite felles nevnere, om noe skal endres må dette gjøres på mange nivåer, og ser vel at VD må benyttes mye mer, for overordnet styring.


Savner også Else funksjon i events. (Mulig den er der, men jeg har ikke funnet den.. ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Superzite skrev:

Har nok da også begynt med en "programmering" som gjør at det blir vanskelig å holde oversikt, da det er lite felles nevnere, om noe skal endres må dette gjøres på mange nivåer, og ser vel at VD må benyttes mye mer, for overordnet styring.

Det finnes noen triks i ludo og ting som er kjekke å vite, men alt i alt handler det mye om å holde orden.

 

 

11 timer siden, Superzite skrev:

Savner også Else funksjon i events. (Mulig den er der, men jeg har ikke funnet den.. ) 

Else gir ikke sjeldent mening i Event-bygging, og finnes derfor ikke.

 

Bare tenk på dette:

IF bevegelsessensor trigget

 

ELSE i denne sammenhengen vil da bli det samme som:

IF bevegelsessensor IKKE trigget.

... og det gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den gir ikke mening der.. men om du skulle ha hatt: 

 

If Bevegelse trigget

and Time is before 20:00 
and time is after 24:00 

Then Device Evening 

Else 

If Bevegelse trigget

and Time is after 00:00

and Time is Before 07:00 

Then Device Night 

Else  osv.. 

 

I stede for å lage en event pr Then..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superzite skrev:

I stede for å lage en event pr Then..... 

Aha, men det er ikke slik bruken av "Else" fungerer. :)

 

Siden det er to forskjellige Actions, så er det også mest hensiktsmessig å lage to forskjellige Events. Men sett dem i en gruppe (jeg kaller min "MDEN", for "Morning, Day Evening, Night"), så er det enklere å finne tilbake.

 

Har du imidlertid samme Actions, men vil ha to forskjellige triggere (eller samme trigger, men conditions før og etter midnatt), kan du ha dem i samme Event:

IF Bevegelse trigget
AND IF Time is after 22:00

OR IF Bevegelse trigget
AND IF Time is Before 07:00

THEN Device Tidsstatus = Night

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Blocky liker å gjøre det på den måten. Det er enda en grunn til at jeg aldri har blitt komfortabel med det.

 

Om det blir ryddigere eller ei er vel mer et spørsmål om definisjoner. Jeg mener det er uendelig mye lettere å lese HS-Eventer enn Blocky, slik at når man har noen hundre Events så kan man faktisk finne ut hva som skjer relativt enkelt.

 

 

Det jeg derimot savner sårt i HomeSeer (og andre systemer for den slags skyld) er muligheten til å ha en betingelse knyttet til en Action. Det kan man få til i HS, men det er litt mer knot enn det burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.