Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dine automasjonstabber!


Moskus

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke direkte automasjon, men kablingstabbe er vel kablingstabbe uansett....

 

Nytt hus - nye tabber.  Dvs, "nytt" i denne sammheng vil si 2003.  Splitter nytt i forhold til den 100 år gamle leiligheten vi flyttet fra.  Men likevel ekstremt utdatert når det kommer til ting som koaks-kabling til alle soverom, telefon-kontakter osv.  Men rør er rør.  De passer like bra til TP-kabel som til koaks.  Bortsett fra den lille detaljen at koaksnettet ikke var et rent stjernenett.  Hvert strekk går typisk innom to rom.  Dermed blir det behov for flere kabler i rørene om målsetningen om ethernet overalt skal la seg gjennomføre.  Dessuten har tilsetning av fiber på et annet sted enn der rørene samles medført et ekstra kabelbehov på tvers av huset.

 

Det var her jeg oppdaget den geniale oppfinnelsen "slim" cat6a.  Jeg sitter med en del meter TP-kabel av forskjellige generasjoner fra prosjekter i tidligere boliger, og de har jo bare blitt ykkere og tykkere. Så jeg ble overlykkelig når jeg fikk den første rullen med denne "slim"-kabelen.  Diameter på 4mm er virkelig tynt.  Får inn 5 slike og en simplex fiber i samme 20mm rør.  Null problem å få nok kabler overalt.

 

Men så var det termineringen da.  Så langt hadde ikke jeg tenkt.  Men tynn kabel betyr primært tynne ledere.  Veldig tynne (AWG28).  De funker på et vis i elko cat6-uttak, men det er på det berømte håret.  Neppe anbefalt.  Men huset har nokså gjennomført RS16 så jeg foretrekker å bruke uttak i samme stil.

 

I den andre enden hadde jeg tenkt å gjøre det enklest mulig ved å bare la en bunt kabler med plugg i enden gå rett i en switch.  Jeg var vært gjennom forskjellige faser med patchepanel og tilsvarende løsninger, og har konkludert med at det egentlig ser ryddigere ut med færre koblinger der det er veldig mange kabler.  Panelet tilfører lite når du uansett må ha en drøss patchesnorer videre til switchen.

 

Enkelt, my ass.  Jeg kjøpte en sekk RJ45-plugger for et par tiår siden.  Ikke akkurat cat6, men det spiller liten rolle etter min erfaring.  Jeg klarer å holde de-tvinningen minimal uansett. Null problem å klare multigig på noen titalls meter. Men de lederhullene som har vært litt trange de siste årene med cat6 be plutselig veldig romslige med AWG28.  Det funker definitivt ikke å plassere lederne inntil hverandre.  Den totale bredden er mindre enn halve pluggen.  Det går flere ledere inn i hvert hull.  Så de må plasseres parallellt med akkurat passe avstand.  Det er dritvanskelig.  Og det blir ikke enklere av at det er plass til at de vandrer inne i pluggen.  Jeg bruker en hel kveld med kun et par fungerende plugger som resultat.

 

Første tabbe.  Skulle sjekket og kjøpt plugger som passet med en gang.

 

Handler en pose med cat6-plugger laget for AWG28.  De kommer med en liten guide med akkurat passe store hull for lederne.  Null problem å få det til å ligge riktig.  Men resultatet blir ikke som forventet.  Tverti imot.  Det viser seg enda vanskeligere å få disse pluggene til å funke.  Jeg gjør en primitiv test med et 5gig USB-adapter i den ene enden og en 10gig SFP+ i den andre.  Men ender gjerne opp med en 100M link om det er link i det hele tatt.  Og mange av pluggene sitter merkelig dårlig i kontaktene.  De synes om om de rett og slet ikke passer helt.  Banner en del over skitpluggene.

 

Andre tabbe.  Skulle nok debugget det egentlige problemet litt bedre før jeg forbannet hele verden.

 

Gir uansett opp planen om plugger og konkluderer med patchepanel anyway.  Og jeg har lært, så nå kjøper jeg keystone-moduler som er lagd spesifikt for "slim" cat6a.  De er en drøm å jobbe med i forhold til alt jeg har prøvd så langt.  Men siden jeg uansett er ute og handler så tar jeg like gjerne med et nytt sett AWG28-plugger av et annet merke.  For det må jo være puggene det er noe feil med.  Samme rævva resultat.  Jeg gogler og leter etter en tilsvarende problembeskrivelse, men finner ikke noe.  Merkelig.  Hvordan i all verden kan dette ikke være et kjent problem?

 

Jeg har opp gjennom årene satt en del RJ45 på diverse kabler. Og alltid brukt den solide og relativt eksklusive AMP-tanga til samboeren.  Et ekte 80- eller 90-talls klenodium.  Solid og pålitelig som bare det.  Har aldri tidligere hatt noe problem, selv om jeg har jukset med cat5e-plugger for flertrådet kabel på tjukke cat6-ledere i solid installasjonskabel.  Men jeg begynner å undres.  Så når jeg er innom Kjell & Co likevel tar jeg med meg en billig kina-tang derfra.  Tenker det er en nokså dum investering ettersom jeg har tang og egentlig har droppet hele plugge-prosjektet.  Men jeg klarer jo ikke å legge slikt helt dødt.

 

Til min store overraskelse så funker billig-tanga helt fint.  Den klmmer på fullt fungerende tynnkabel-plugger.  Det er nå jeg virkelig må sammenligne tang og resultat.  Hmm.  Hvorfor har AMP-tanga en forhøyning mer, tro?  Den lager en relativt stor grop i pluggene og er åpenbart årsaken til derfomeringen som hindrer dem fra å funke.

Bildene viser ødelagt plugg (øverst) ved siden av fungerende plugg (nederst), billigtang (b.jpg) og AMP-tang (c.jpg)

 

Legg merke til at den ødelagte pluggen ikke bare er klemt litt på midten, men at plasten med kontaktene også har fått en buet fasong.  Ikke så rart at den der ikke virker.

 

Men hva i all verden skjedde?  Som alltid så fungerer Google best når man vet løsningen.

https://www.mattmillman.com/amp-rj-45-vs-regular-rj-45-plugs/

 

Det er altså vesentlig forskjell på AMP-plugger og andre RJ45.  AMP-pluggen finnes ikke lenger.  De egner seg jo ikke til moderne kabling siden de krever opptvinning  av en lengre bit kabel.  Jeg har noen få eksemplarer i esken til tanga, så jeg kan verfisere at ja, de er forskjellige fra de andre.

 

Men hvorfor har jeg aldri merket dette før?  Det viser seg at den sekken med RJ45 jeg kjøpte på eBay for 20 år siden nok var nærmere AMP pirat-kopier enn noe annet. Da har en fordypning der tanga vil klemme til, og en tilsvarende forsterkning på tvers slik at de ikke deformeres av dette.

 

Jaja, man lærer en del av slikt.  Nyttig?  Neppe. Hadde vel aldri møtt problemet hvis det ikke var for at samboeren brakte en RJ45-tang inn i forholdet.  Primært hennes feil, altså.  Og det er jo ikke ny lærdom.

 

a.jpg

b.jpg

c.jpg

  • Like 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.