Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Secure SRT321


Norseman

Anbefalte innlegg

Z-wave termostater før Z-wave Plus er mye "hit and miss". Noe fungerer, andre gjør ikke. Så vidt jeg husker SRT321 en av de som faktisk fungerer i HomeSeer, men ikke ta det for en 100% garanti.

 

Noen grunn til at du ikke ser på HeatIt/Multireg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Etter hva jeg har lest på div andre forum, fungerer denne ganske bra.

Jeg styrer i dag to panelovner (via fibaro wall plug), med rfxcom termostat plugin, og det fungerer veldig fint! 

 

Tidligere merket vi at huset var litt kaldere når temperaturen ute sank, men nå sitter temp-føleren et stykke unna ovnene, og temperaturen er mye jevnere, og bortimot upåvirket av utetemperatur. 

Jeg antar at en z-wave termostat er mer robust, enn LaCrosse TX3 som jeg bruker til å måle i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har egentlig ikke det, men er likevel skeptisk til å overlate en så viktig rolle til en enkelt enhet med enveiskommunikasjon.

Kanskje man kan se på muligheten for å lage en virtuell device som er kombinert status av to temp-sensorer for å ha en slags redundans. 

Raid-1 for temp sensorer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRT321 er genial ja. Vi bruker den til å styre varmen i stua via 3 panelovner med plugg-in-brytere. Enkelt å koble dem opp direkte, trenger ikke engang sentral tilkoblet. Blir veldig presis og fin temperatur. Merker nesten ikke utetemperaturen inne annet enn på utetermometeret. Rapporterer målt temperatur til sentral, og man kan sende nytt settpunkt fra sentral. Eneste problem er at den spiser endel batteri av reguleringen. Mer blir det om den skal lytte på Z-wave ofte (anbefales ikke oftere enn hvert kvarter), dermed tar det litt tid før den får med seg endret settpunkt om man ikke skrur på selve enheten.

 

En løsning er kanskje å styre bare en mottaker om den kan styre slaveenheter, så blir det mindre z-wave-kommunikasjon fra termostaten.

Endret av mariusko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver med at man nesten ikke merker utetemperaturen inne lengre! Det er en enorm forbedring i fohold til å bruke den innebygde termostaten i panelovnene.

 

Har du hatt din lenge, og evt hatt noen utfordringer med stabilitet? Hvor ofte må du bytte batteri sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, innebygget i ovnene er bare håpløst. Måtte drive å stille på dem hele tida for å få jevn temperatur i rommet. Mens i går så så jeg bare på det trådløse utetermometeret: "oi, det er jo -10 C ute". (Var rundt 0 C før på dagen).

 

Har hatt den konfigurasjonen gående siden utpå høsten. Aldri vært noe stabilitetsproblem. Hjelper antagelig jo nærmere enhetene er og jo flere det er (mesh-networking). Har vel til nå bare byttet batteri 1 gang (eller var det to, men satte inn et par gamle batterier), men hadde den i starten gående med lytting hvert 5. minutt. Nå ligger den på ca. 50% igjen. Gått over til hvert 10. minutt nå så spiser den litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iceball skrev:

Ikke z-wave plus spiser vel litt mer batterier om jeg ikke husker feil.

Det stemmer nok det, men forskjellen er ikke enorm.

 

Men å gå fra en batteridrevet (433 MHz) metode til en annen vil vel kanskje ikke gjøre løsningen mer pålitelig, heller mindre. SRT321 bruker nok vesentlig mer strøm enn en Oregon-sender, og Oregon-senderen vil typisk sende et nytt tall minst en gang i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det stemmer nok det, men forskjellen er ikke enorm.

 

Men å gå fra en batteridrevet (433 MHz) metode til en annen vil vel kanskje ikke gjøre løsningen mer pålitelig, heller mindre. SRT321 bruker nok vesentlig mer strøm enn en Oregon-sender, og Oregon-senderen vil typisk sende et nytt tall minst en gang i minuttet.

 

Ja, jeg ønsker ikke at temperaturreguleringen skal stoppe om det blir noe trøbbel med målingene fra Oregon e.l. Ikke minst ikke at reguleringen skal stoppe om bringebærpaien med OH2 skulle stoppe eller trøble med oppgradering elns. Nattsenking ol. er greit at faller ut. Kunne jo fristet litt å prøvd å få til ekstern strømforsyning på SRT-en ved å lodde på noen ledninger ut, men da må man jo få trukket opp strøm dit den henger på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariusko skrev:

Kunne jo fristet litt å prøvd å få til ekstern strømforsyning på SRT-en ved å lodde på noen ledninger ut, men da må man jo få trukket opp strøm dit den henger på veggen.

Jo, men det er ikke rare kabelen som skal til for 3V. Kan jo legges bak en list, og montere SRT321 inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men det er ikke rare kabelen som skal til for 3V. Kan jo legges bak en list, og montere SRT321 inntil.

 

Sant det. Interessant prosjekt å prøve ut på sikt det. De kunne godt laget til noen skruer for å feste ledning inni boksen. Man får jo en stor fordel med å kunne få den til å våkne hvert minutt og således få mye raskere respons på endring av settpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Prøver å vekke opp igjen denne nesten årsgamle tråden, siden jeg har et problem med denne termostaten.

Jeg har så vidt begynt å eksperimentere med en SRT321, men jeg har støtt på følgende problem:

Tilsynelatende fungerer det ikke å styre setpoint fra HS3 på noen som helst måte.

Jeg er klar over at selve settingen ikke skjer før termostaten "våkner", men i mitt tilfelle så fungerer det tilsynelatende ikke selv etter flere timer, da skulle jo termostaten ha våknet mange ganger. Default wake-up tid er 15 minnutter, og jeg har nå også satt den til kortere tid (10 minutt), uten at det ser ut til å endre på saken.

Den eneste måten jeg får den til å ta et nytt setpoint fra HS3 på er å sette den i "listening" mode, slik man gjør når man skal oppdatere parametre o.l., da ser det ut til at den tar settingen etter hvert.

Motsatt vei fungerer det perfekt, dvs. hvis jeg endrer setpoint på hjulet på termostaten så oppdaterer HS3 seg på sekundet.

Også avlesingen av faktisk romtemperatur fra sensoren i termostaten fungerer tilsynelatende helt fint. HS3 blir oppdatert  etterhvert som temperaturen endrer seg.

Jeg ser i Homeseer sitt eget forum at noen andre brukere rappoterer om problemer identiske til mine med både SRT321 og noen andre termostater og de relaterer det til versjon 3.0.0.368 av HS (som er det siste versjonen?). Selv kjører jeg 3.0.0.357 for øyeblikket.

Hvis det er noen som bruker SRT321 her, har dere opplevd lignende problemer, og hvilken versjon av HS3 kjører dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Tilsynelatende fungerer det ikke å styre setpoint fra HS3 på noen som helst måte.

Kjent feil i senere versjoner av Z-wave plugin'en, denne termostaten er ikke den eneste. Hvilken versjon har du på Z-wave plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.