Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey Pro + Ikea Trådfri


Orodreth

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har Homey Pro og en god del forskjellige Ikea Trådfri pærer/fjernkontroller men sliter litt med oppsettet.

Først brukte jeg uoffisielle Homey gateway appen og koblet Ikea gateway til Homey men sliter litt med stabiliteten. Hvis jeg skrur av og på lys med enten fjernkontroll eller Ikea sin egen app så virker det som at Homey ikke får med seg at de har fått endret status?

 

Så jeg tenkte jeg skulle bruke Homey sin offisielle Ikea app til å legge til alle lys og fjernkontroller direkte uten Ikea sin gateway. Jeg får lagt til lys greit men klarer ikke legge til fjernkontroll så den kan kontrollere lysene den hører til. Skal dette være mulig?

Legger jeg til både lyspærer og fjernkontroll kan jeg sette opp flows så fjernkontroll kan styre lys men ønsker at fjernkontroll skal fungere "direkte" uten flows så man kan dimme mer trinnløst med å holde inne knappene.

 

Hva gjør dere andre som har Homey+Ikea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig installert en Homey Pro, og jeg hadde fra før noen (flere år) gamle Trådfri-spotter og en tilsvarende gammel fjernkontroll (den runde typen) med 5 knapper. Disse var paret sammen uten noen gateway/hub.

 

Jeg paret så alle disse enhetene til Homey, og fikk det forsåvidt til å fungere, men ikke så veldig bra. Pærene gikk på og av i en ganske treg sekvens (6 spotter, tok gjerne 2-3-4 sekunder før alle var på/av). Responsen på fjernkontrollen var også noe treg, og noen ganger fungerte det ikke i det hele tatt. Dette var med den offisielle Trådfri-appen i Homey. Men jeg fikk altså lagt til Ikea-fjernkontrollen i Homey, slik at den kunne styre lysene (gjennom flows i Homey).

 

Så kjøpte jeg en Trådfri gateway, og planen var først å bare midlertidig pare alle enhetene til den for at de skulle få ny software. Det gjorde de forsåvidt, men da jeg skulle pare pærene tilbake til Homey så var det full stopp etter at jeg hadde lagt til den første pæra. Det var muligens et Homey-problem, for da jeg noen dager senere skulle pare en annen type Zigbee-dings, så fungerte ikke det heller. En reboot av Homey gjorde susen, og hadde kanskje gjort det også mtp pærene.

 

Anyways, jeg lot bare Ikea-greiene være tilkoblet Trådfri-gatewayen, og så installerte jeg den uoffisielle gateway-appen på Homey, og kan da gjøre styringer fra Homey via gatewayen. Fjernkontrollen er paret direkte på pærene og på gatewayen, men altså ikke til Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Sliter litt med samme problem. Har koblet IKEA trådfri pære direkte til homey pro med IKEA app. Så prøver jeg å parre lyspæra med en zigbee fjernkontroll (som ikke er lagt til i homey) og får fjernkontrollen til å virke, men da forsvinner koblingen til pæra i homey…??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastapurre skrev (På 16.8.2022 den 13.50):

Så prøver jeg å parre lyspæra med en zigbee fjernkontroll (som ikke er lagt til i homey) og får fjernkontrollen til å virke, men da forsvinner koblingen til pæra i homey…??

Ja, det går kun når du bruker Ikea-hub'en mener jeg. Du kan sette dette opp i Deconz også, men jeg har ikke hørt at Homey har denne muligheten (men jeg er ikke general-geni på Homey).

 

Men det er nok jo det posten over din sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.