Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny ruter


solosuper

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny ruter da jeg synes nåværende ruter levere svake signaler. Har idag en eldre ASUS ruter. Tenker i utgangspunktet at jeg ønsker meg en mesh ruter da jeg har bolig over 3 plan. Vil noen komme med anbefaling på merker og erfaringer.? Ønsker at den skal kunne integreres med HA. Hvordan vil det være å bytte en ruter med HA. Vil det være så enkelt som å plugge nettverkskabelen fra raspberryen til den nye ruteren og bruke samme host for å logge inn? Jeg må kanskje legge inn statisk IP på den nye ruteren. Vil det være andre utfordringer med å bytte ruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solosuper skrev (8 minutter siden):

Jeg er på utkikk etter en ny ruter da jeg synes nåværende ruter levere svake signaler. Har idag en eldre ASUS ruter. Tenker i utgangspunktet at jeg ønsker meg en mesh ruter da jeg har bolig over 3 plan. Vil noen komme med anbefaling på merker og erfaringer.? Ønsker at den skal kunne integreres med HA. Hvordan vil det være å bytte en ruter med HA. Vil det være så enkelt som å plugge nettverkskabelen fra raspberryen til den nye ruteren og bruke samme host for å logge inn? Jeg må kanskje legge inn statisk IP på den nye ruteren. Vil det være andre utfordringer med å bytte ruter?

Er litt uklart for meg hvorfor du bekymrer deg. Er det fordi du har tilgang til HA fra utsiden? I så fall er det veldig avhengig av ditt oppsett. Bruker du Nabu Casa så trenger du ikke gjøre noe. Har du satt opp regler i brannmur og åpnet for porter så har du en jobb med å sette opp det på nytt i ny ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 minutter siden):

Er litt uklart for meg hvorfor du bekymrer deg. Er det fordi du har tilgang til HA fra utsiden? I så fall er det veldig avhengig av ditt oppsett. Bruker du Nabu Casa så trenger du ikke gjøre noe. Har du satt opp regler i brannmur og åpnet for porter så har du en jobb med å sette opp det på nytt i ny ruter.

Det eneste jeg har gjort på nåværende ruter er å sette opp statisk IP. Ellers bruker jeg Nabu Casa fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Asus zenwifi selv, og det har fungert veldig bra. Disse er riktignok bare AP på utsiden av en edgerouter (ubiquiti) som styrer nettverket. Men de har nok mulighet til å sette statiske IP addresser de (Zenwifi) også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg brukte en Asus rt66u som wifi før og syntes denne ga dårlig signal opp i 2. Etg så kjøpte meg mesh deco, bruker fortsatt asusen som router og deco som aksesspunkt, men for noen måneder siden installerte jeg freshtomato på router og den kan tydeligvis booste Wi-Fi signalet litt, nå har jeg faktisk greit signal helt opp med den gamle asusen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.