Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål til dei som brukar Altibox Modell A


Garegaupa

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Eg vurderer å byte frå Altibox Q22 til Altibox Modell A. I den samanheng så er det to ting eg lurar på:

 

  1. På nettsidene til Altibox står fylgjande: "OBS! Dersom du ønsker kablet tilkobling når hjemmesentralen din står i bromodus (Sjekk på Mine sider), så må boksen ha kablet tilkobling til utstyret (Google Nest, ekstern router, switch etc.) som er tilknyttet internettporten på din hjemmesentral." Eg har per i dag sentralen i brumodus grunna at eg brukar UniFi-utstyr. For Q22 må eg difor bruke VLAN for å få kopla denne til ein fjernsynsport på sentralen. Er det rett oppfatta at eg ikkje vil behøve å gjere dette lenger med Modell A, altså at eg berre treng Internett-signalet og ikkje fjernsynssignalet? Er der i så fall nokon ulemper med å gjere det slik?
  2. Viss eg har gjort opptak av ymse fjernsynsprogram på Q22, vil eg framleis ha tilgang til desse viss eg byter til Modell A? Eg ville tru svaret er ja sidan dei er lagra i skya?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Altibox en uke, og har testet litt med koblinger. I utgangspunktet kan A kobles med kabel til en av 3 porter på sentralen. Eller bruke WiFi.
Så satte jeg sentral i bromodus. Da forsvant TV signalet på kabel. Kan da bruke WiFi eller kabel mot egen router (Unifi).  Bruker altså kun en kabel ut fra sentralen.

En sideeffekt er at A nå bufrer signalet i ett minutt. Dagsrevyen starter da 19:01.
 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (20 minutter siden):

Så satte jeg sentral i bromodus. Da forsvant TV signalet på kabel

Men TV signalet er vel fortsatt tilgjengelig på en av portene? Hvis ikke må jo en drøss kunder koble om og selv om det er lett for oss i dette forumet så er det jo helt umulig å få til for de fleste andre.

Edit: De fleste andre har vel neppe bromodus.......

Men jeg har bromodus og min altibox boks MÅ stå tilkoblet "TV" utgangen. Er det endret på?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (2 minutter siden):

Har fått vite fra en med Q22 at den får TV signal på kabel fra sentral også i bromodus. Så det er en forskjell på de to boksene.

 

Eg kan stadfeste dette. Det er slik eg har det per i dag. Så eg har to kablar ut frå sentralen, ein inn på UniFi USG (Internett) og ein inn på UniFi-svitsjen (fjernsyn), og så sender eg fjernsynssignalet ut på eige VLAN. Så slepp ein tydelegvis dette med Modell A.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her er inne på; den nye Modell A benytter ikke IPTV på VLAN 101, men streamer innhold fra internett på samme måte som Altibox-appen. Med den nye boksen slipper vi altså å styre med eget VLAN, IGMP snooping/proxy etc.

1 minute ago, stigvi said:

Ser at det koster 1450 kroner å bytte dekoder fra q22 til A. Da skal de svært gode grunner til å bytte. Slipper vi unna maskorama med den nye?

Som nevnt forstår jeg det som at Model A streamer "på vanlig måte". Jeg ser da ikke helt fordelen med denne fremfor å bare benytte Altibox-appen på Apple TV el. I alle fall ikke til den prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Ser at det koster 1450 kroner å bytte dekoder fra q22 til A. Da skal de svært gode grunner til å bytte. Slipper vi unna maskorama med den nye?

 

 Ja, det er dette eg går og lurar på sjølv... Den tilkoplinga eg har no med VLAN og greier er noko ustabil, så for min del så er det ein grunn. Ein annan ting er at det er snertent å kunne leggje inn Google-appar rett på dekodaren. Om desse to tinga er verdt nesten femten hundre kroner er ei anna sak. ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garegaupa skrev (7 minutter siden):

Ein annan ting er at det er snertent å kunne leggje inn Google-appar rett på dekodaren.

Jeg hadde get dekoder med android tv og denne versjonen av android er omtrent like begrenset som android for bil. Det er ytterst få apper som kan installeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.