Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hacking: "...som å ha en full mann med motorsag i huset"


Blodstrupmoen

Anbefalte innlegg

Er det noen grunn til at dere har valt Mikrotik og ikke feks. Ubiquiti?

Kjøpte nettopp en ny Netgear R7800 router men allerede funnet to bugs første kveld og ser egentligen for meg noe mer avansert oppsett mtp VLAN og ønsker en mindre formfaktor.

 

Såg for meg en Ubiquiti Networks EdgeRouter X/SFP/Lite med en ny accesspunkt som skal komme til vår/sommar, Unifi AP-HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske @Lazarus kan svare opp litt når han får tid?

 

Av min tidligere erfaring med routers er at CPU er viktig for throughput også ved bruk av VPN.

 

Synes derfor Ubiquiti har fått god omtale når det gjelder hardware offload sånn at CPUen jobber mye mindre.

 

Av det jeg lest så virker Mikrotik:

- Bra software, RouterOS mer avansert
- Vart med i gamet lengre

- Litt svak/gammel CPU, 

- Ikke hardware offload

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shen skrev:

Av det jeg lest så virker Mikrotik:

- Bra software, RouterOS mer avansert
- Vart med i gamet lengre

- Litt svak/gammel CPU, 

- Ikke hardware offload

Jeg kan ikke svare på CPU-bruk mot Ubiquiti, kun mot min gamle Asus AC66U.

 

Ingen VLAN eller noe slikt på Asus'en, men VPN, og en del port-forwarding-regler. Og SNMP til overvåkning. CPU-bruk var ganske høyt på slutten, ca. 20-30%. Riktinok rapportert via SNMP, så det kan jo være litt feil.

Mikrotik med det samme oppsettet, og enda mere til, ligger på 1-2%. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shen skrev:

Kanske @Lazarus kan svare opp litt når han får tid?

 

Av min tidligere erfaring med routers er at CPU er viktig for throughput også ved bruk av VPN.

 

Synes derfor Ubiquiti har fått god omtale når det gjelder hardware offload sånn at CPUen jobber mye mindre.

Sakl vi se.... ?

 

Jeg bruker mikrotik fordi:

1. Det virker!

2. Det kan gjøre "alt"

3. Jeg har kun en gang nådd over 20% CPU over en betydelig tid. Da kjørte jeg nettverksovervåkning med en evighetsløkke... det likte den ikke... fjernet evighetsløkken og CPU havnet under 3%

4. Jeg bruker den på jobb.

5. Den er ikke kravstor på hardware.

6. Den er bedre enn cisco routerene som koster en formue mer....

7. Bra trådløs rekkevidde.

Kan sitte her en stund å kommentere alt det gode. Av negative ting... Den er avansert. MEN de har en quick set funksjon som får deg kjapt opp å gå på et grunnnivå.

 

For å vurdere disse routerene så må du nesten si hvilken modell.. de har støtte for å kjøre Mikrotik RouterOS på en vanlig datamaskin og liknende, dersom det er av interesse.

MEN, jeg har som nevnt brukt disse på jobb med ca 200 enheter, 10-20 VPN klienter, Radius server, 6 VLAN, fungert som gateway for videokonferanse og gjestenett, hatt avanserte brannmurregler og fortsatt sjeldent hatt over 10% CPU load(kjørte da på en 10 år gammel "pizzabox"). Disse routerene er i mine øne magiske!

 

2 timer siden, Shen skrev:

- Bra software, RouterOS mer avansert
- Vart med i gamet lengre

- Litt svak/gammel CPU, 

- Ikke hardware offload

- Stemmer

- Stemmer

- Najaaa... Den er ikke den nyeste, men programvaren her er så lettvekt/optimalisert at det funker, + at de har hardware switch chips og har Fast path routing som router noe av trafikken uten å belaste cpu noe særlig.

- noe hardware offload er det som nevnt... Hardware offload kan være så mangt. Mikrotik bruker switch chippene en del og så har de løst mye på smarte måter.

 

Kjører selv en eldre modell(RB951Ui-2HnD) der jeg kjører en hel del sær config og ca 50 enheter over flere vlan osv... og ved normal belastning så ligger cpu på under 15%.

 

PS! Dersom du buker layer 7 regler i brannmuren så vil det belaste CPU vesentlig. Da anbefales det å kjøpe en av CCR modellene deres eller sette opp en pc med routerOS.

 

Se tabell på bunnen av denne siden for å se litt statistikk på throughput:

https://routerboard.com/RB962UiGS-5HacT2HnT

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lazarus skrev:

Sakl vi se.... 1f913.png

 

Jeg bruker mikrotik fordi:

 

Vet ikke helt hvor jeg skal starte eller hvordan jeg skal svare på dine argument, tror bare jeg må stille meg sammen med @Moskus og @ZoRaC ?

Tusen takk for svar!

 

Endret av Shen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.