Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Smarter sikringer?"


Anbefalte innlegg

3 hours ago, stigvi said:

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om hvor mye denne produsenten er å stole på.

Det som derimot lyser opp mine varsellamper er produktet i seg selv. En bør være litt skeptisk til produkter som skal løse "alt" og som det finnes 1 eller svært få produsenter på. Hva om nå går til innkjøp av en rekke av disse, men dessverre trenger en å bytte ut 1 av de om noen år. Da må en krysse fingrer og tær og håpe på at dette produktet fortsatt er i salg.

Sånn sett synes jeg det er bedre å bygge opp sin egen løsning med standard vare. Da finnes det alternativer hvis en trenger å bytte ut en komponent.

 

Du har et viktig poeng der. Man bør være sikker på at man skal kunne erstatte varen om den går i stykker, og som vi alle vet så skjer det jo ting med disse gadgetene fra tid til annen.

 

Alt kan gå i stykker og det er selvfølgelig viktig med et godt apparat rundt seg for å kunne feilsøke, eller reparere problemet. Dette vil være spesielt viktig for en installatør, da de ikke har tid til å fikle med ting slik som private kan på sin fritid. 🙂

 

Når det er sagt, så har denne produsenten være i gang siden 1993 så i mine øyne så er det en liten stund. Jeg tror heller ikke at de forsvinner med det første.

 

Det har også vært ytret bekymring om standarder følges osv, og ja det er en reel bekymring, men jeg tror helt ærlig ikke at man kan drive business så lenge ved å være useriøst på markedet, samt hvis man sjekker opp alle certifikatene de har som bedrift Certificate - TONGOU Electrical (elcb.net) Så bør dette gi grunn til å tro at de følger "spillereglene" når det kommer til å produsere elektroniske komponenter.

 

Disse skal tross alt skal være i husene til x-antall millioner kinesere, men også resten av verden hvor de distribuerer, Jeg har lest meg enda litt mer opp på leverandøren ifm. at jeg har hatt ønske om å vite mer om dette utstyret, hvorav jeg da finner utsagn fra andre selskaper elektrikkere, forhandlere etc. Dette betrygger jo også noe.

 

Du nevner også at du er skeptisk til at det skal løse alt. Det er ikke det jeg håper på, men etter slik jeg leser det, så skal det løse følgende ting som er viktig for meg:

- Av og på med kurs (Montert etter vanlig sikring)

- Deteksjon av varmegang/ over overbelastning

- Måling av hvor mye strøm som benyttes pr. kurs (Denne er viktig for meg)

- Leverandør er sertifisert, og har vært i drift lenge

- Benytter seg av en kjent protokoll som er vanlig nå i dag (Zigbee)

 

Jeg benytter meg av Home Assistant til alle produktene mine, men ønsker ikke å har blanding av alt for mange protokoller, for hvis jeg skal vekk i fra Home Assistant og over på en ren hub en gang, så kan dette gjøres med enkelhet uten å måtte gå til innkjøp av for eksempel en Homey Pro for å kunne få styring av hjem uten abonnement og være avhengig av internett.

 

 

 

 

Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/11/2023 at 21:33, MrE said:

Altså, det er slik at det er opp til produsentene å erklære samsvar med standarder som følges.

Ja, og her er det lurt å merke seg at produsenten tilsynelatende har unnlatt å erklære noe som helst.  I stedet har de lagt fram noen "sertifikater" som det ikke er noe krav om.  Det er en ganske typisk forvirrings-strategi som burde få alle varsels-tyfoner til å ljome.

EDIT:  her er forresten en kort og grei beskrivelse av hva som faktisk kreves: https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/compliance/technical-documentation-conformity/index_en.htm . Jeg tror Easee også burde tatt seg bryet med å lese den siden....

Endret av Bjørn Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er samsvarserklæring for elektriske installasjoner? En erklæring om samsvar for nye elektriske installasjoner er et dokument som bekrefter at en elektriker har implementert etter gjeldende forskrifter for sikkerhet, brannforebygging og jordfeilbryting. Erklæringen skal leveres ved omfattende elektrisk arbeid.

 

 

Det foreligger for øvrig ingen spesifikke krav til elektrisk utstyr ut over CE. Derimot det er ikke lov til å ha flere merkingen enn en på utstyr som benyttes. 

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598

 

Her er for øvrig link til dokumentet som de spør etter i linken du limte inn

https://elcb.net/es/wp-content/uploads/2019/05/TOBN1-32-SAA-Certificate.pdf

 

 

https://elcb.net/es/wp-content/uploads/2019/05/TORD6B-63-TYPE-B-RCCB-RCD-CB-CE-SAA-CERTIFICATE.pdf

 

I de dokumentere deklareres alle nødvendige tester og at de følger iso-standarder. Noen av de iso standardene er for øvrig meget vanskelig å opp p, og stiller strenge krav til produksjon, kontroll, sikkerhet og kvalitet.

 

En ting som er verdt å merke seg må det kommer til CE merking er at noen leverandører benytter seg av nøyaktig samme merke med samme font, men avstanden mellom bokstavene er litt «off» Da står CE for China Export. Det er ikke verdt stort når det komme til deklarering og iso standarder.

 

 

 

her kommer også et utdrag fra lovdata.no

26.Utforming og påføring av CE-merkingen for lavspenningsutstyr

(1) CE-merkingen skal bare påføres av produsenten eller dennes representant.
(2) Ved å påføre eller få påført CE-merkingen påtar produsenten seg ansvaret for at lavspenningsutstyret er i samsvar med forskriften.
(3) CE-merkingen skal være den eneste merkingen som bekrefter at lavspenningsutstyret er i samsvar med kravene.
Endret av Doofy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Doofy said:

Her er for øvrig link til dokumentet som de spør etter i linken du limte inn

Nei, det der er fremdeles ikke noen erklæring fra produsenten.  Jeg skjønner at du gjerne vil lese noe annet inn i denne svada-dokumentasjonen, og det er jo også hele hensikten deres med å legge den fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Bjørn Mork said:

Nei, det der er fremdeles ikke noen erklæring fra produsenten.  Jeg skjønner at du gjerne vil lese noe annet inn i denne svada-dokumentasjonen, og det er jo også hele hensikten deres med å legge den fram.

 

Jeg tror nok vi ikke blir enige her, men utstyret er uansett godkjent for installasjoner og bruk i Norge, da det ahr CE godkjenning, og så lenge man har den så tilfredstiller man kravene til bruk i Norske hjem.

Dette er jo uansett ikke mer enn av av og på styring for kursen, bortsett fra at den monteres i sikringskap og ikke som en "pille" som legges i punkt rundt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doofy skrev (På 3.11.2023 den 8.22):

Så bør dette gi grunn til å tro at de følger "spillereglene" når det kommer til å produsere elektroniske komponenter.

 

Disse skal tross alt skal være i husene til x-antall millioner kinesere, men også resten av verden hvor de distribuerer

Hm, ja, de følger nok Kinesiske spilleregler..

 

Annskaff deg et par passende eksemplarer og testkjør de med overbelastning over tid med korte og hyppige strømbrudd inniblandet.

Og for all del rapporter tilbake, jeg er spent på resultatet. 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.