Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Burde ikke en Telldus TZWP-101 som er beregnet på 2300 watt tåle 2100 konstant?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å styre nødladeren til EQC-en her ute på hytta. Kabelen går inn i hytta gjennom et trekkerør, med 16A 2,5 mm2 gummikabel-skjøteledning, inn i en kontakt som jeg vet er riktig koblet, og som bare deles med oppvaskmaskinen, under kjøkkenbenken. Jeg satte en timer sånn at den skulle starte 23 og slå seg av 07, så jeg fikk ladet når strømmen var på det "billigste". Men da mastiffen Khaleesi vekket meg klokka fire fordi hun "måtte ut" (mer løpetid enn tissetrengt), så jeg etter på appen i samme slengen. Da hadde ladingen stoppet en time tidligere. Ladingen fungerte igjen med en gang jeg plugget inn støpselet i veggkontakten, men Telldus-strømpluggen var fullstendig død. Burde den ikke tålt 2,1 kw belastning når det står at den skal tåle 2,3? Eller er den graderingen for spissbelastning, og så er det veldig stor forskjell mellom det den tåler av konstant belastning og spissbelastning? Det er jo den konstante belastningen som er problemet når man bruker en vanlig 1,5 mm2 skjøteledning, derfor anbefales det ikke å bruke skjøteledning på elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er død kan du jo åpne og se på dimensjonene internt. En 10a kurs har jo 1,5 kvadrat helt til stikkontakten, når du plugger inn en slik plugg kan det jo være at dimensjoner går ned og den ikke tåler lasten over lengre tid? Men burde stått noe i manual etc om ikke over lenger tid eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag satte jeg opp to Tasmota-plugger istedenfor (den andre på en 2000-watts varmtvannsbereder, som jeg vil bare kjøre om natta, når strømmen er billig - dette er på hytta, og på hytter får man ingen strømrabatt med pakken til regjeringen, vanlige folk har tydeligvis ikke hytte...). Disse pluggene fra Expert/Power er ment for 3500 watt, altså omtrent 16A. Begge to funket uten noen som helst problemer. Så det er nok greit å ha litt ekstra å gå på når det er snakk om greier som trekker strøm over lang tid.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (3 minutter siden):

dette er på hytta, og på hytter får man ingen strømrabatt med pakken til regjeringen

Noe jeg synes er fornuftig. Det er jo for de fleste hytteeiere helt frivillig å bruke hytta nå i disse tider og betale for oppvarming 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt sånn ny variant av hytteforbudet i 2020 for meg. Men vi monterte varmepumpe i høst, så det hjelper så klart. Vi bor stort sett på hytta (i samme kommune som huset vi eier), fruen bruker leiligheten vi selv har i huset (2/3 er leid ut) som pendlerbolig fordi det er innenfor gangavstand fra jobben, og det er kjekt når man har tidligvakt på gamlehjem. Jeg er frilansoversetter og har hjemmekontoret og fiberbredbåndet på hytta, så bortsett fra juli (når opphavet har hytta ifølge forskudd på arv-avtalen) har jeg kanskje 5-6 netter i huset. Alle i forbindelse med konserter i byen med tilhørende øl! 😁

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (På 26.12.2021 den 10.08):Burde den ikke tålt 2,1 kw belastning når det står at den skal tåle 2,3? Eller er den graderingen for spissbelastning, og så er det veldig stor forskjell mellom det den tåler av konstant belastning og spissbelastning? 

Har samme erfaring med Fibaro schuko plugg. Testet den på varmtvannsberederen for å se hvor mye den faktisk trekker, hvor ofte og for å teste om det hadde noe for seg å forskyve forbruket før jeg går for en aeotec heavy duty switch. Berederen trakk aldri mer enn 1980w, pluggen er merket max 2500w. Det tok ikke mange dagene før den sto å blinket og varslet overoppheting... Den fungerte fortsatt men var farlig varm. Tror rett og slett ikke den tålte den høye belastningen over tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan veldig godt være. Det er sikkert mye av samme innmaten inni dem, når begge er Z-Wave-plugger. Jeg satser på at disse Tasmota-pluggene tåler julingen, men jeg har montert røykvarsler under kjøkkenbenken (der den som sagt sitter og går gjennom trekkerør ut), for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.