Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec garasjeport åpner montert, tips ønskes


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha pønsket på hvilket relee jeg trenger, hvilken sensor jeg skulle bruke for å sjekke åpen/stengt osv, fant jeg ut at det var mye enklere å bare kjøpe Aeotec Garage Controller ettersom der er alt ivaretatt. Som sagt så gjort, ble kjøpt inn for en ukes tid siden, men i dag hadde jeg lyst og tid til å prøve. Montering gikk greit, jeg satte den pent opp ved siden av kontakten, satte opp en koblingsboks for å gjøre det litt smidigere med manuell bryter og fikk alt på plass.

 

IMG_0225 (2).jpg

 

Funksjon er helt greit, med to unntak;

 

Lyden, helvete da, jeg hoppet jo nesten ut av stolen første gangen jeg testet det, og uansett hvor mye jeg prøver å skru den lavere så er den altfor høy. Hører den helt inn fra garasjen inn i mitt TEK10 hus, som vanligvis ikke slipper inn mye lyd. Løsningen på dette er en av to, hvorav to er den enkleste, nemlig å slette MP3/WAV filene slik at den ikke kan spille av. Men det er også en annen måte som er "penere", jeg skjønner bare ikke helt hva de mener her :)

 

 

Quote

 

Set value 4 to 0 of parameter 37, 38, 39, and 40. After sending in this setting to the GDC, move the door sensor linked to your Garage Door Controller to OPEN or CLOSE state to confirm the changes and allow the settings to take place.

 

The LED light will also be disabled when opening or closing the garage door.

 

I would suggest setting this value to parameters 37 - 40 [4 byte]:

 

 

 

I Homeseer så har jeg dette valget på settings.

 

Captu22re.JPG

 

Det er jeg er litt usikker på er hva de mener med "value 4 to 0 of parameter 37, 38, 39 and 40"... betyr det at jeg skal sette inn parameter 37, og så value 0 med 4 byte, totalt 4 ganger, altså for 37, 38, 39 og 40? Når jeg ser på dokumentasjon så ser jeg dette.

 

Capt2ure.JPG

 

Og da blir jeg ennå mer usikker siden jeg ikke skjønner hvordan jeg skal sette Value4=0 ... Parameter må vel være 38, mens Value feltet burde hatt plass til både 4 og 0 i mitt uerfarne hode, derfor må jeg spørre om det er noen som kan gi meg kjapt svar på dette :) Eller er det sånn at Value 4=0 .. og dermed setter jeg kun 0 på parameter 38 (og de andre)?

 

Jeg får heller gå ut og hente boksen og fjerne filene hvis det ikke er noen kjapp svar på dette, men hadde vært fint å gjort det på "rette" måten :)

 

Og SÅ ... andre problemet, er det noen som har brukt denne, og har justert eller fjernet delay fra man sender Open/Close, til den faktisk gjør det? Jeg tror det er 4-5 sekunder ventetid mens den piper og blinker, og det er strengt tatt lite nødvendig her for min del, jeg vil ha den opp når jeg sier opp og ned når jeg sier ned. Hvis det er noen som vet hvordan man kan sette forsinkelsen, gjerne via parameter setup, hadde jeg blitt veldig happy.

 

 

 

 

 

 

Endret av TomB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg leser det er det vel slik at parameter 37, 38, 39 og 40 har en verdi i dag på "4", og at du skal sette de til verdi "0"

 

men jeg mener å huske at om du lar feltet med "value" være blankt når du trykker set, vil HS hoste opp verdien som er der nå i det feltet.

@Moskus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver med 0 nå, på 37, 38, 39 og 40, men jeg får feilmelding når jeg går inn "No response from the device". Den har strøm, den gir korrekt tilbakemelding fra både Open og Closed via sensor, og den fungerer helt topp med Test Connectivity, Optimize og Full Optimize. Litt usikker på hvorfor denne feilen kommer opp på "SET".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har også skaffet meg en sånn, og vil gjerne beholde gode naboforhold, så lyden må av :)  Jeg fikk også "No response from the device" selv om den helt klart snakker med Homeseer. Men, jeg er helt fersk på hjemmeautomasjon og det er en ting jeg lurer på: 

 

Jeg klarer ikke å få noe tilbakemelding på om den åpen/lukket. Har sørget for at det ikke er noen feilmeldinger ved include, har pair-et føleren pånytt, men ingenting hjelper. Føleren blinker rødt en gang når porten går opp, men ingen status synes på device. Er som sagt helt fersk, er det sånn at polling må slås på eller noe andre innstillinger som ikke skal være default? Jeg kan fint åpne/lukke ved å bruke "open/close" eller binary switch, Noen tips? ?

aeotec2.thumb.jpg.7b6634b1c9abc4b118adab4fa15537f3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg holder på for å sjekke "Associations" for "Aeon Labs Entry Control", har jeg testet litt og porten har vært åpen en god stund. Nå ser jeg at status er "Open". Da virker det som det er tiden en oppdatering tar som er problemet. Når jeg kikker på "Barrier operator", ser jeg at polling interval står til 20 minuter og 10 sekunder. Jeg har ikke vært inne og endret noe, så dette er hva den kom med ut av boksen. Setter jeg polling til 1 sekund, får jeg status oppdateringer også på closing/opening ikke bare open/closed.

 

Har googlet litt og ser at å bare endre polling til feks til 1 sekund, er en dårlig ide generelt da det kan skape en del unødig trafikk. Dette er sikkert ikke heldig for batteri enheter, selv om Aeotec Garage Controller er på nettstrøm, er tilt sensoren som hører med, er på batteri. Jeg tror ikke tilt sensor blir poll-et direkte fra Homeseer (ihvertfall ikke noen egen device), men at den snakker bare Aeotec  Garage Controller. Alikevel kan kanskje for ofte polling føre til at Aoetec Garage Controller poll-er tilt sensor ofte?

 

 

Blir mye spørsmål fra en fersking. Setter stor pris på hvor mye tid og krefter som er lagt inn i dette forumet. Det har allerede hjulpet meg mye ?

 

"Barrier Operator"

aeotec4.thumb.jpg.0514a3dac4ef470ec877ff5c280bf58f.jpg

 

 

"Aeon Labs Entry Control" 

aeotec3.thumb.jpg.d33d22bc55971ab2f5256131f1856aa4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe utenom å sette de parameterne for lyd og forsinkelse, alt annet er default out of the box. Hos meg tar det maks 2-3 sekunder før den viser status open eller closed, avhengig av hvilken vei den går. Jeg vil tro at selve sensoren kun sender en endret-melding til selve kontrolleren, og det er den som håndterer om den er Opening eller Closing status. Open og Closed håndteres av om den er horisontal eller vertikal, og jeg antar den virker mer som en 433 enhet som bare sender ut melding ved endring, og så ikke noe mer før neste endring (for å spare batteri osv).

 

Det eneste problemet jeg ser er ved tilfeller hvor man stopper porten halvveis, og så trykker igjen på knappen. Da står det fremdeles Opening helt til tilt-sensor er vertikal igjen, hvor den går rett fra Opening til Closed. Men det er ikke noe jeg bryr meg om, så for meg har dette fungert helt fint.

 

Ta kanskje en epost til Aeotec og sjekk om det kan være en feil med din controller, synes det er merkelig at det skal ta så lang tid. Polltiden skal vel kun påvirke hvor ofte status oppdaterer det UTEN at det har skjedd en endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Har forsøkt en del forskjellig nå. Har fjernet assosiasjoner og lagt de assosiert til Homeseer igjen. Fant også en gruppe nr 2 som ikke var assosiert med noe, forsøkte å assosiere den med Homeseer uten hell. Har ekskludert og inkludert den 2-3 ganger uten det hjalp, det rare er at da hadde ikke "Barrier Operator" noen polling intervall i det hele tatt ?

 

Tror jeg får komme tilbake til dette. Har satt polling intervall på "Barrier Operator" til 10 sekunder og da rapporterer den ihvertfall som forventet. Kikker på dette igjen når jeg har fått mer erfaring med Z-ware/Homeseer. Skal gå igjennom @Moskus sin Homeseer guide en gang til nå som jeg har fått opp noen device-er. Veldig bra, må ha tatt mye tid å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2017 klokken 20.53, Kensko skrev:

Har også skaffet meg en sånn, og vil gjerne beholde gode naboforhold, så lyden må av :)  Jeg fikk også "No response from the device" selv om den helt klart snakker med Homeseer. Men, jeg er helt fersk på hjemmeautomasjon og det er en ting jeg lurer på: 

 

Jeg klarer ikke å få noe tilbakemelding på om den åpen/lukket. Har sørget for at det ikke er noen feilmeldinger ved include, har pair-et føleren pånytt, men ingenting hjelper. Føleren blinker rødt en gang når porten går opp, men ingen status synes på device. Er som sagt helt fersk, er det sånn at polling må slås på eller noe andre innstillinger som ikke skal være default? Jeg kan fint åpne/lukke ved å bruke "open/close" eller binary switch, Noen tips? 1f914.png

aeotec2.thumb.jpg.7b6634b1c9abc4b118adab4fa15537f3.jpg

 

 

Har du kalibrert den med parameter 34? Man kan også gjøre det manuelt.

Sitat

Calibration Steps via Parameter 34.

 

 

If you have confirmed the installation is successful, you need to calibrate the Sensor once. For detailed calibration steps, please refer to the “Configuration Parameter 34” as below: Parameter 34[1 byte dec] can be configured through your gateway or controller.

 

1. Let the garage door move to full close position via sending control commands or pressing manual Switch.
2. Send this parameter (34) with “value=1” to Garage Door Controller through your gateway/controller.
3. Let the garage door move to full open position via sending control commands or pressing manual Switch.
4. Let the garage door move to full close position via sending control commands or pressing manual Switch after the step 3 has completed.

 

Calibrating the Garage Door Controller Manually.

 

You can also calibrate the Garage Door Controller manually using these steps, you do not have to use configuration settings to put the garage door, and may be more preferable and easier to do so manually.

  1. Ensure that the garage door is closed, and the tilt sensor is in an CLOSED position, while the GDC shows a CLOSED status on your gateway interface.
  2. Using the main button located at the very front of the unit (Switch Button), press and hold its button down for 10 seconds, then let go. If successful, the network LED on the back will be blinking rapidly to indicate that it is in calibration mode.
  3. Open the garage door using the Switch Button of the GDC, or through Z-Wave commands. Let it open all the way.
  4. Now close the garage door using the Switch Button on the GDC, or through Z-Wave commands. Let it close all the way.
  5. Calibration is now complete.

 

Mener å huske min ikke rapporterte skikkelig før jeg hadde gjort dette manuelt.

 

Her er det forøvrig mye info hvis du ikke har funnet den allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutes ago, eivtress said:

Mener å huske min ikke rapporterte skikkelig før jeg hadde gjort dette manuelt.

 

Her er det forøvrig mye info hvis du ikke har funnet den allerede.

Jeg kalibrerte den manuelt. Men kan jo alltids forsøke via parameter 34 også, så er det også forsøkt. Men den rapporterer forsåvidt riktig, bare at status ikke oppdateres. Skal forsøke via parameter 34, og leke litt med assosiasjonene. Takk for linken, har allerede vært der og funnet ut hvordan man slår av den forferdelige lyden. Kan ikke skjønne hva de tenkte når de satte på en 105db sirene på en garasje åpner... kanskje de brukte et overskuddslager av alarm bokser de hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kensko skrev:

Kan ikke skjønne hva de tenkte når de satte på en 105db sirene på en garasje åpner... kanskje de brukte et overskuddslager av alarm bokser de hadde?

 Jeg håpet at den sirenen skulle dukke opp som egen device. Da kunne man i hvert fall brukt den som sirene for alarmen i garasjen.

Jeg spilte inn en alarm til controlleren hvor datteren min roper, Pass deg, nå går døra ned! (2 år) Og det var fryktelig søtt en stund. Men det passer virkelig ikke alltid med en brølende talemelding hver gang man skal lukke porten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Hadde problemer med å få Garage door status til å vises i Homeseer. Har som nevnt tidligere, ekskludert/inkludert flere ganger, tom resat hele device-en. Men nå som jeg skulle slå av alarm/blinking/delay, kom jeg over denne under root, settings: "This setting determines whether automatic notifications of switch status changes will take place.". Den var satt "Disable". Med den "Enabled" virker ting som det skal.. bortsett fra at nå får jeg ikke slått av alarm/blinking/delay ?.

 

Legger dette i tråden, da andre kanskje kommer borti samme.

 

590b67ba6fd08_Screenshot2017-05-0418_07_25.thumb.png.90bcbb7e5c150a431c54d2c47f4ea12a.png

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdatering.

Har hatt denne på "skal gjøre senere" lista. Tips til andre som kanskje har Googlet seg hit: Etter å ha lest dokumentasjonen litt nøyere, ser jeg at du må sette "Associations" gruppe 2 mot Homeseer for at du skal kunne endre parametere under "Settings". Du får fremdeles "No response from the device. Please make sure the device is powered and operating properly", men dersom du sjekker, ser du at parameterne har fått de nye verdiene. Når kjører jeg uten lyd/blinking og delay.

Endret av Kensko
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Gikk til anskaffelse av denne gargeportåpneren denne uka og har støtt på et noe annet problem enn lyden.

Når enheten inluderes mangler jeg "Barrier Operator" child device'n.

Har forsøkt kalibrere, inkludere og resette etc mange ganger både 30 cm fra controller etc.

Homeseer oppretter rett og slett ikke en av child devicene, finner ikke ut hva som er problemet.

Ser jo av skjermbildene deres over at denne lar seg inkludere. Kan jo være forskjeller på plugins etc?

Har prøvd med både Z-wave plugin 3.0.162(beta) og 3.0.130 uten noen forskjell. (har ikke prøvd noen eldre versjoner)

Kjører Homeseer på linux sammen med Aeotec Z-stick G5

 

Finner lite relatert til dette i skyen etter noen timer med "søk" så tips mottas med takk. :-)

 


Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 145 Added. 
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 145
Z-Wave Security Scheme and Key Exchange was successful for node 145, now waiting for the device to finish storing information before proceeding...
Getting SECURITY class information for node 145
Z-Wave manufacturer information for node 145, ID: 134=86H (Aeon Labs), Type: 3=3H, ID: 62=3EH
Node: 145 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, SWITCH_BINARY, CONFIGURATION_V3, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION, FIRMWARE_UPDATE_MD, POWERLEVEL, SECURITY, BARRIER_OPERATOR, ALARM_V2
Node: 145 Supports Secure Class(es): SWITCH_BINARY, CONFIGURATION_V3, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION, FIRMWARE_UPDATE_MD, BARRIER_OPERATOR, ALARM_V2, POWERLEVEL, DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Node: 145 Controls Class(es): APPLICATION_STATUS, DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Node 145 is Z-Wave version: Lib: 3.99 App: 1.12
Node 145 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
All associations for node 145 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2.
Root Node Device Node 145 Z-Wave Aeon Labs Entry Control was created for node 145 on network D31FE609
Configuring Aeon Labs device Node 145 Z-Wave Aeon Labs Entry Control (145) to report Meter and Sensor data in Groups 1-3 to HomeSeer.
Configuring Aeon Labs device Node 145 Z-Wave Aeon Labs Entry Control (145) to report Group 1 data at 10 minute intervals.
Configuring Aeon Labs device Node 145 Z-Wave Aeon Labs Entry Control (145) to report Group 2 data at 5 minute intervals.
3 out of 4 Child devices of node 145 were created successfully.
Finished.

 

Garage Door Opener.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler en device av en eller annen grunn. Prøvd en Rescan? Eller å legge den til uten kryptering?
Prøvd rescan uten lykke. Ikke prøvd uten kryptering men testet med homeseer i windows og der gikk det bra... Problemet er at laptop ikke kan stå hjemme og at jeg er avhengig av linuxboksen (Rasberry med ubuntu ala osmc build)
Skal prøve oppdagere til siste homeseer build i kveld på linux. Må bare de om jeg finner en guide til fremgangsmåte der da jeg ikke har prøvd det før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent, Windows-versjonen gjorde det riktig, men Linux gjorde ikke? [emoji37]
Ja. Eneste forskjellen jeg fant var at homeseer versjonen var nyere på Windows 3.0.0.368 mot 3.0.0.312 (tror jeg) på linux. Oppdatering gjøres i kveld for test..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, clue9 skrev:
7 timer siden, Moskus skrev:
Vent, Windows-versjonen gjorde det riktig, men Linux gjorde ikke? emoji37.png

Ja. Eneste forskjellen jeg fant var at homeseer versjonen var nyere på Windows 3.0.0.368 mot 3.0.0.312 (tror jeg) på linux. Oppdatering gjøres i kveld for test..

Da var problemet løst.

Det at jeg fikk til i homeseer versjonen jeg hadde i Windows var en god ledetråd. Fikk oppdatert linux versjonen til 3.0.0.368 i kveld og måtte så exludere og inkludere enheten på nytt. Voila!

Litt terskel å oppgradere homeseer versjonee da jeg er litt der at "If its not broken, don't touch it"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, clue9 skrev:

Litt terskel å oppgradere homeseer versjonee da jeg er litt der at "If its not broken, don't touch it"

Joda... men det gjelder ikke software, stort sett. Om ikke annet, så må man tenke sikkerhet.

 

Men bra det gikk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... men det gjelder ikke software, stort sett. Om ikke annet, så må man tenke sikkerhet.
 
Men bra det gikk! [emoji4] 
Hehe jo enig der, men som semistabil på linux og et par brenne fingrene opplevelser med dager med feilsøk eller gjenoppbygging så fikler jeg minimalt. En sudo apt-get update upgrade eller dist-upgrade holder ofte lenge her på berget [emoji3][emoji108]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.