Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aqara Smart plug trøbbel


roadrune

Anbefalte innlegg

For å begynne å teste ut litt styring med Home Assistant kjøpte jeg en Conbee2, en Aqara temp. sensor og en smart plugg også fra Aqara. 
 

Tilsynelatende var alt ok når jeg satte det opp med Deconz, den fant både temp sensor og smart plugg og alt var gull, MEN neste morgen når jeg skulle starte kaffitrakteren som er koblet til smartpluggen skjedde ingenting, den hadde ikke lenger kontakt, så jeg tok å rekonfigurerte den og den virket igjen. Neste morgen, samme resultat...

 

Når jeg kikker i loggen nå ser jeg at den med to timers intervall har følgende:

 

"became unavailable"

"turned off"

"became unavailable"

"turned off"

 

Osv, det går altså to timer pluss minus noen sekunder mellom hver av disse uten at jeg gjør noen ting. 
 

Forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- USB-stikke på forlengerkabel for å minske sjansen for interferens mellom USB-stikka og PC.

- Slå av WiFi/bluetooth radioer om du ikke bruker dem.

 

Regner med at du har sjekket kompabilitet på dingsene.

Aqara er ikke akkurat kjent for å følge zigbee -standard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har installert og kjører HA, har du vurdert zigbee2mqtt istedenfor deconz? Har selv både et par aqara plugger og en del temp og dør sensorer fra aqara. Kjører superstabilt i z2m.

 

Ellers, er forlengelseskabel som nevnt over anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, roadrune said:

Hvordan kan jeg deaktivere Wifi og blåtann?

 

Zigbee, wi-fi og blåtann bruker samme frekvens. For å unngå interferens så bør man prøve å ikke bruke samme kanal. Deconz og zigbee2mqtt bruker default kanal 15 mener jeg. Hvis du har wifi router som bruker kanal 15 så bør du endre router til å bruke en annen kanal. Se her for å planlegge hvilken kanal du bør bruke på wifi (https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/).

 

Du har litt få enheter.

On 02/03/2022 at 17:28, roadrune said:

Osv, det går altså to timer pluss minus noen sekunder mellom hver av disse uten at jeg gjør noen ting. 

Zigbee enheter som går på strøm skal rapportere til zigbee controller sin status. I deconz er dette hver 2 timer. Når du kobler til smartpluggen til deconz eller z2m gjør du det der den skal stå? Dette er viktig når du har med Aquara enheter.

 

Bygg opp en stabilt zigbee nettverk (https://docs.hubitat.com/index.php?title=How_to_Build_a_Solid_Zigbee_Mesh). Aqara enheter følger ikke helt zigbee standard så de bidra lite med å bygge opp nettverket. Til det trenger du f.eks Ikea signalrepetere eller lyspærer.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet enheten og satte den opp på nytt i riktig stikkontakt (hadde satt den opp i en annen opprinnelig) i går kveld, men det er fortsatt samme greia. 
 

Har Google Wifi, så jeg tror ikke det er mulig å bytte kanal :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre slike Aqara Smart plug selv og de fungerer fint med zha. Zigbee nettverk trenger noen timer på å bli stabilt. Start med å se på Zigbee nettverk kart som du har i z2m. I zha så ser det slik ut hos meg for en av mine Aqara Smart plugger:

image.png.b4be372e087e6d21aaee09766629aec8.png

 

Din strømplugg er en router så den vil være mellommann mellom din coordinator og batterienheter. Signalstyrken som du ser på kartet bør være høy (grønn farge er bra, rød er dårlig). Jo flere zigbee enheter så vil nettverket bli mere stabilt. Du har litt få enheter som gjør nettverket litt ustabilt. Pakker forsvinner mellom koordinator og enheter. Dette kan forklare at de faller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (6 timer siden):

Slettet enheten og satte den opp på nytt i riktig stikkontakt (hadde satt den opp i en annen opprinnelig) i går kveld, men det er fortsatt samme greia. 
 

Har Google Wifi, så jeg tror ikke det er mulig å bytte kanal :(

 

For meg høres det ut som aqara kontakten har en slags defekt. Fungerer sensorene slik de skal?

 

 

 

Endret av L-A
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (8 timer siden):

 

For meg høres det ut som aqara kontakten har en slags defekt. Fungerer sensorene slik de skal?

 

 

 

Sensoren ser ut til å virke fint ja. 
 

"Kartet" mitt ser slik ut når alt virker: 

 

A897E42A-BC51-4096-BB54-BF2D5AD4A8D9.thumb.jpeg.f6cce44111edb4de250029dd46c32e3a.jpeg

Endret av roadrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet pluggen i går (uten å sette den opp på nytt) den er nå 4 meter fra Conbee med fri sikt og problemet er fortsatt det samme. Da er det vel rimelig å anta at noe er galt?

 

Temp. sensoren oppdaterer heller ikke så ofte som jeg ville trodd, og batteriet på den er nede på 51% nå etter 3 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/03/2022 at 00:04, roadrune said:

"Kartet" mitt ser slik ut når alt virker: 

 

Ut ifra kartet så er temperatursensoren (batteridrevet) mellom ConBee II og strømplugg. Dette er ikke bra og kan forklare problemene med ustabil kommunikasjonen. Du skal ha strømplugg mellom ConBee II og temperatursensor. Nettverket blir automatisk satt opp etter de er parret med Zigbee koordinatoren.

Prøv å fjerne sensor og strømbryter. Parr deretter strømbryteren først og deretter sensoren. Se deretter på kartet. Har det endret seg slik at router er mellom sensor?

 

Temperatursensoren er end device og sover stort sett hvis den ikke sender temperaturdata og kan ikke rute trafikk. Strømpluggen er router og ConBee II er Zigbee coordinator. 

Se mer her: https://community.silabs.com/s/article/what-is-the-difference-between-an-end-device-a-router-and-a-coordinator-do-i?language=en_US

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at sensoren sto mellom conbee og pluggen, og takk for en god forklaring på virkemåte, det hjelper helt klart når det skal settes opp igjen. 
 

Jeg kommuniserte litt med kjell.com hvor jeg kjøpte det, og ble enig om å returnere alt til de for feilsøking, så får jeg se hva de kommer fram til. 
 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En oppdatering er vel på sin plass;

 

Kjell.com sin feilsøking gikk ut på å sende nye produkter til meg, men nå virker det som forventet og helt stabilt i en ukes tid. 
Conbee kom i en liten eske denne gangen, mens den jeg fikk sist bare var i en ziplockpose, så jeg vil tippe at de har fått den i retur tidligere uten å finne feil, og har solgt den på nytt. 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.