Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lås til ytterdør


Llandari

Anbefalte innlegg

Har lenge gått å ventet på at ID Lock skulle få ferdig sin Z-wave-modul, og i dag dukket lås og modul opp i posten. Oppdaget til min forskrekkelse at den ikke var FG-merket, og fikk bekreftet av ID Lock at den ikke var FG-godkjent. Venter nå på svar fra forsikringsselskapet mitt om hvordan de stiller seg til bruk av denne låsen.

Dere som har elektroniske låser, hvilke låser har dere, og har dere sjekket at de er godkjente (eller fått bekreftet fra forsikringsselskap at de godtar bruk av lås uten godkjenning)?

 

Ble en skikkelig nedtur dette. Elektronisk lås var faktisk det som ledet meg inn på hjemmeautomasjon i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en representant fra Gjensidige forklarte meg da jeg spurte samme spørsmål:

 

FG-godkjenningen har ingenting å si for deg som privatperson. Da heter det bare at boligen skal være "forsvarlig låst". Du kan låse med en hengelås og fremdeles være dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Du kan låse med en hengelås og fremdeles være dekket.

 

Mange hengelåser som er FG godkjente :)

 

Her er forresten kravene for at Yale Doorman skal være FG godkjente. Egentlig ganske merkelige greier hele FG godkjenningen.

 

Sitat

Følgende gjelder for at FG-godkjenning skal være tilfredsstilt: - Yale Doorman skal være stilt inn i Advanced Mode - Sikkerhetsmodus skal være aktivert når eiendommen er tom - Brukerkoder skal blokkeres ved sikkerhetsmodus, slik at låsen kun kan åpnes med nøkkelbrikke når ingen er hjemme - Medfølgende sikkerhetsskruer skal benyttes ved montering av innvendig skilt - Helgjengede stålskruer skal benyttes når innvendig monteringsplate monteres sammen med utvendig skilt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Det finnes også grillkull som er DNV-godkjent.

 

FG-godkjenningen er ikke særlig viktig for privat-personer, og logikken er jo egentlig tydelig: Hvis det bare er en eller annen form for lås på døren, uansett hvilken lås det er (FG-godkjent eller ei), så kan man alltid knekke et vindu. Om ikke annet kan man bryte opp døra med et brekkjern og spett, og da hjelper det lite om selve låsen er FG-godkjent eller ei.

 

Skal man faktisk FG-godkjenne hele boligen (som kan bli stilt som krav f.eks. hvis man har dyr kunst på veggene eller dyre biler i garasjen i kjelleren), så er det en veldig omstendelig prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare på morro så sjekket jeg mine forsikringsvilkår. Jeg får redusert egenandel med inntil 4.000 hvis jeg har noe FG godkjent utstyr på plass (står ingenting om låser): 

 

Sitat

6.1 Ved montert skadeforebyggende tiltak Dersom FG-godkjent sikkerhetstiltak er montert og i drift på skadetidspunktet, reduseres avtalt egenandel med inntil 4 000 kroner for

• tyverialarm ved tyveriskader

• brannalarm ved brannskader

• vannalarm/automatisk vannstopper på hovedinntaket ved innvendige rørskader

• skade som alene rammer sikkerhetsutstyret som framgår over

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra forsikringsselskapet mitt. De skriver som følger:

Quote

Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd har laget vedlagte krav-spec for slike låsesystemer.
Jeg besitter dessverre ikke kompetanse på vurdering av selve låsesystemet men vil anbefale at vedlagte fremlegges for leverandøren slik at de kan bekrefte om systemet innehar den kvalitet som kreves.
Hvis leverandør bekrefter at systemet fungerer i henhold til FG-kravene så vil vi som forsikringsselskap forholde oss til dette.

 

Og vedlagt er da et dokument som beskriver de gitte krav som gjelder for sameier/borettslag. Ulempen med å ikke bo i enebolig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste oppdatering her, er at jeg fikk en lengre avhandling fra ID Lock om FG-godkjenning generelt sett og hvilke krav og standarder ID Lock oppfylte. Disse ble videresendt til forsikringsselskap, som gav et midlertidig ok, med beskjed om at de ville gi meg et endelig svar i løpet av et par dager. Det er nå snart ei uke siden...

Jeg regner med at det går i orden, slik at jeg har noe å pusle med til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike saker kan det lønne seg å be om dokumentasjon om hvorfor IDlock IKKE skulle være godkjent. Da er det høyere sannsynlighet for å få noen til å faktisk gjøre en vurdering, istedenfor å henvise til generelt dill-dall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purret nå, og fikk som svar at fordi jeg bodde i 4-mannsbolig med egen inngang, så tok de vekk kravet om at den skulle være FG-godkjent. Det viktige var at den var sikker med tanke på døra som rømningsvei, altså at dersom jeg går ut og låser døra, så skal fremdeles de som er inne kunne komme seg ut. (Det gjør de med denne låsen, er egen vrider for låsereilen). Det andre var at den var dirke- og manipuleringstestet. I infoen jeg fikk fra ID Lock, sto ikke spesifikt nevnt, men det sto at låsen hadde sikkerhetsklasse 4 (kravet til FG er 3), og jeg går ut fra at dette omfatter slik testing.

 

Quote

Ja vi vil pga at du bor i firemannsbolig fravike fra kravet om FG-godkjenning i dette tilfellet.
Vi har ikke krav om FG-lås i privatboligforsikringen vår og derfor ser vi det som rimelig at vi opphever kravet for din bolig selv om denne er en del av et sameie.


Det viktige for FG er at låsen er sikker med tanke på først og fremst rømningsvei. Hvis du går ut og låser utenifra, vil da de som eventuelt er inne kunne låse seg ut innenfra?

Det andre viktige er at låsen er  dirke-og manipuleringstestet.

 

Endret av Llandari
La til sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordna seg!

Nå gjenstår bare skepsisen min for om den funker når jeg låser fra utsiden med alle andre innganger stengt. Har testet med verandadøra åpen, og det funker jo, men likevel. Eneste døra jeg har som kan låses opp fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Llandari skrev:

Ja vi vil pga at du bor i firemannsbolig fravike fra kravet om FG-godkjenning i dette tilfellet.
Vi har ikke krav om FG-lås i privatboligforsikringen vår og derfor ser vi det som rimelig at vi opphever kravet for din bolig selv om denne er en del av et sameie.

De må ha den merkeligste tolkning av sine egne regler hvis de ikke hadde "godkjent" den.

 

Noen må forklare meg hvorfor det skulle være krav om FG-godkjenning i et sameie og ikke i en privatbolig. Er det mye større sannsynlighet å få et innbrudd i et sameie enn i en enebolig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.