Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Et lite tips til dere som skal migrere hjemmeautomasjonen fra ESXi 5.x til 6.x


Evelen

Anbefalte innlegg

I dag har jeg endelig fått opp ESXi på den nye serveren, siden 6.5 var det nyeste gikk jeg likegodt for det.

Gjorde det nå ganske enkelt og greit tenkte jeg, slo av VM, kopierte filene fra datastore til min PC og deretter opp på nytt datastore på ny server og registrete VM-et.

Det gikk nå forsåvidt greit, bootet og greier, men når jeg skulle redigere instillingene for å etablere en virtuell USB-kontroller og deligere RFXtrx og UZB1 kom problemene.

Som dere kanskje vet er 6.x webgui, jeg fikk følgende feilmelding i alle nettlesere:

feil.png

"Unhandled exception (2)
Unfortunately, we hit an error that we weren't expecting. The client may continue working, but at this point, we recommand refreshing your browser and submitting a bug report."

 

Etter litt googling er det flere som har problemet, men det er lite svar å få. Dog, etterhvert fant jeg løsningen (som jeg forøvrig hadde vurdert tidligere, men ikke iverksatt tilltak mot :P), og det er følgende: https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client/bugs/116

Kort fortalt.

 

Før man slår av og kopierer ut VM-et må man fjerne passthrough til eksterne enheter som USB. (jeg fjernet også den virtuelle USB-kontrolleren, men jeg vet ikke om det er nødvendig).

Deretter kopierer man over filene til ny server og registrerer VM-et, så kan man redigere maskinen helt fint :) bare å slenge på en ny usb-controller og passthrough til tingene.

 

Bare et tips ;) Jeg er nok ikke den eneste som kjører systemet sitt på ESXi

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Kanskje. Men ethernet-tilkobling er alltid å foretrekke over USB. ;) 

Stiller meg litt uenig i den...

Det som kan være ulempen er at du får et z-wave/433MHz nettverk som er avhengig av et fungerende ethernet nettverk... jeg foretrekker direkte tilkobling. Du er også (potensielt) mer utsatt for delay og ustabilitet ved å gå via ethernet enn dersom du er direkte tilkoblet.

 

+ enda en enhet som kan feile, USB til ethernet enheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lazarus skrev:

Stiller meg litt uenig i den...

Vent til du virtualiserer hjemmeautomasjonen, så kan vi ta debatten på ny. :) 

 

Dette er små, enkle, serielle enheter og trafikkmengden er egentlig utrolig liten. Jeg gikk over fra USB til ethernet-tilkoblinger lenge før jeg begynte å virtualisere, og det gir økt stabilitet og enklere plassering (selv med de råtne routerne jeg brukte før! ;) ). Vinn-vinn. :) 

 

33 minutter siden, Lazarus skrev:

avhengig av et fungerende ethernet nettverk

Jepp. :)

 

Ellers er du avhengig av fungerende USB-drivere både til enheten du vil koble til og samt USB-controllere, og at alt spiller på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Vent til du virtualiserer hjemmeautomasjonen, så kan vi ta debatten på ny. :) 

Kjører ikke hjemmeautomasjonen virtuelt, men har virtualisert en god del maskiner de siste årene. ;-)

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Dette er små, enkle, serielle enheter og trafikkmengden er egentlig utrolig liten. Jeg gikk over fra USB til ethernet-tilkoblinger lenge før jeg begynte å virtualisere, og det gir økt stabilitet og enklere plassering (selv med de råtne routerne jeg brukte før! ;) ). Vinn-vinn. :) 

alle millisek teller.. :-) men enig i at det gir enklere plassering.

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Ellers er du avhengig av fungerende USB-drivere både til enheten du vil koble til og samt USB-controllere, og at alt spiller på lag.

Er du ikke det med usb til ethernet også? USB drivere må fortsatt virke for både virtuell kontroller for ethernet device og usb enhet. og at det spiller på lag gjelder jo samme hva du gjør.. :-)

 

... smilefjes virker ikke på jobb igjen... (-(-.(-_-).-)-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lazarus skrev:

Kjører ikke hjemmeautomasjonen virtuelt, men har virtualisert en god del maskiner de siste årene. ;-)

Det vet jeg. Og du vet helt sikkert at f.eks. USB-lisensnøkler er jo umulige å ha med å gjøre med USB-forwarding. ;) 

 

30 minutter siden, Lazarus skrev:

alle millisek teller.. :-) men enig i at det gir enklere plassering.

Setter en 100-lapp på at man ikke merker forskjell på direkte USB-tilkobling sammenlignet med via nettverket.

Jeg er ikke sikker på om forskjellen er målbart engang.

 

31 minutter siden, Lazarus skrev:

Er du ikke det med usb til ethernet også? USB drivere må fortsatt virke for både virtuell kontroller for ethernet device og usb enhet. og at det spiller på lag gjelder jo samme hva du gjør.. :-)

Det var vel dette jeg oppfattet som en fordel med Linux, sånt er enklere selv om driverne strengt tatt er nødvendige der også.

 

F.eks. med RFXCOM på Windows kan man ("kunne" iallfall tidligere) med Windows 7 får to vilt forskjellige opplevelser hvis man bruker driveren fra Windows Update istedenfor den RFXCOM anbefaler selv. USB-serielle drivere var jo et stort kapittel i Windows før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Moskus skrev:

Setter en 100-lapp på at man ikke merker forskjell på direkte USB-tilkobling sammenlignet med via nettverket.

Jeg er ikke sikker på om forskjellen er målbart engang.

Godt mulig det ikke vil gi noe utslag på en måling, med tanke på de små datamengdene som sendes... og vi snakker om noen få(kanskje så lite som under 1) millisek...

med andre ord, flisespikkeri.

 

22 minutter siden, Moskus skrev:

Og du vet helt sikkert at f.eks. USB-lisensnøkler er jo umulige å ha med å gjøre med USB-forwarding. ;) 

heh... satt akkurat å tenkte på at det var jo et godt eksempel på at det fungerer dårlig. selv om jeg har hatt noe suksess med dette i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lazarus skrev:

Godt mulig det ikke vil gi noe utslag på en måling, med tanke på de små datamengdene som sendes... og vi snakker om noen få(kanskje så lite som under 1) millisek...

med andre ord, flisespikkeri.

Ja, i audio-verdenen regnes alt under 3 ms stort sett som "umerkelig", selv om det ikke alltid er sant (men det er mer kritisk for trommer enn for gitarer, etc).

 

2 timer siden, Lazarus skrev:

heh... satt akkurat å tenkte på at det var jo et godt eksempel på at det fungerer dårlig. selv om jeg har hatt noe suksess med dette i nyere tid.

Hmm. Ja, det kan jo være at det har blitt bedre. Sist jeg prøvde (og gav opp) var på ESXi 5.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Norseman skrev:

Så ut som du brukte en hjemmebygget server, fungerer ESXi 6.5 rett "ut av boksen", eller må du kjøre custom iso?

 

I 6.5 har det faktisk blitt bedre støtte for disk-controllere "ut av boksen", før måtte man gjerne inn med en egen "sata-xahci"-driver.

I en del tilfeller trengs det egen nettverkskortdriver, jeg måtte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lazarus skrev:

Stiller meg litt uenig i den...

Det som kan være ulempen er at du får et z-wave/433MHz nettverk som er avhengig av et fungerende ethernet nettverk... jeg foretrekker direkte tilkobling. Du er også (potensielt) mer utsatt for delay og ustabilitet ved å gå via ethernet enn dersom du er direkte tilkoblet.

 

+ enda en enhet som kan feile, USB til ethernet enheten...

 

Her tror jeg jeg må si meg enig med @Lazarus. Jeg har nå en Raspberry Pi som "mellomledd" i tillegg til wifi-APet mitt.

Potensielle feilkilder: RPi dør, minnekort i RPi dør, OSet krasjer, ser2net krasjer, AP krasjer, andre nettverksproblemer.

Før var potensiell feilkilde at noe skjedde med ESXi passthrough, og ikke stort annet... (og ja, jeg er klar over at det var akkurat det som skjedde, men det betyr ikke at det hadde større risiko enn det jeg gjør nå! ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Her tror jeg jeg må si meg enig med @Lazarus. Jeg har nå en Raspberry Pi som "mellomledd" i tillegg til wifi-APet mitt.

Potensielle feilkilder: RPi dør, minnekort i RPi dør, OSet krasjer, ser2net krasjer, AP krasjer, andre nettverksproblemer.

Før var potensiell feilkilde at noe skjedde med ESXi passthrough, og ikke stort annet... (og ja, jeg er klar over at det var akkurat det som skjedde, men det betyr ikke at det hadde større risiko enn det jeg gjør nå! ;) )

Joda. Det er bare det at sannsynligheten for at ESXi-passthrough skulle feile var mye større enn de andre til sammen. I alle fall før. ;) 

 

Min erfaring med at ESXi-passthrough feilet på 5.0 var omtrent 100% innen et par måneder, men muligens noe lavere Z-stick enn lisens-dongler. Men uansett ikke noe man kjører hjemmeautomasjon på. :)

Alt annet kan man jo ha backup av. Ta backup av RPi-minnekortet, ikke bruk de billigste minnekortene, ha en Pi i bakhånd (de koster jo ingenting), bruk kablet nettverk og fast IP, så slipper man de fleste problemer.

 

For ikke å nevne at UZB1 har oppført seg mye, MYE bedre koblet til en Belkin USB-over-ethernet-boks enn den har gjort direkte til en PC.

 

"Jeg har sett fremtiden! Og den er IP-basert, ikke USB!" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har rett moskus :P

Etter jeg byttet server så har z-wave nettverket vært dårlig, fikk veeldig mye timeout, 

Har koblet slik:

Server USB-->USBhub-->UZB1/RFXTRX/MiLight

 

UZB-en virket å oppføre seg rart, lyste ikke så aktivt som den pleide, prøvde velge "inkluder" i Domoticz, og da pleier den å blinke ganske kraftig kontinuerlig, men nå lyste den bare litt av og til.

Tenkte jeg slukke bytte usb port fysisk i serveren og se om det hjalp noe, men da fikk jeg samme feilmelding som i første-innlegget når jeg skulle redigere.

satt den tilbake så kom jeg inn på redigerings-menyen for VM-et igjen.

Men gikk ikke å slette noe, kom så over denne:

https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=2068645

 

Sitat

This issue occurs when you boot the ESXi host from a USB device or a SD card and the image is loaded to the memory which includes the esx.conf file. When you enable the USB controller for passthrough, all USB devices are invisible to the kernel. When you deselect the USB controllers from the passthrough list, the change saves to the esx.conf file. The esx.conf file is in the memory during ESXi uptime and when you issue the reboot command, the esx.conf is saved back to the USB device. In this case, the kernel cannot see any USB devices, so the configuration change does not get saved.

Resolution

To avoid this issue, enable USB devices for passthrough instead of enabling a USB controller for passthrough.

Note: VMware does not support enabling USB controllers for passthrough if the ESXi host is booting from a USB device or SD card connected through the USB channel.

To work around this issue, burn a new ESXi image to the USB device or SD card.

Caution: All ESXi configurations are lost after re-imaging.

Alternatively, to work around this issue on a system with multiple USB ports, use a USB port on a different USB controller for booting, and never enable it for passthrough.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evelen skrev:

Har ingen rpi, så måtte kjøpt en i såfall, hvordan er oppsettet for dette og hvordan "fungerer det"`?

 

Rykende fersk guide:

 

Har du en annen PC kjørende? Kan hende den kan kjøre ser2net på samme måte i så fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Rykende fersk guide:

 

Har du en annen PC kjørende? Kan hende den kan kjøre ser2net på samme måte i så fall. 

Tja, har andre PC-er kjørende, med Windows (om det hjelper)

 

Ellers, er du kjent med hvordand ette kan implementeres i Domoticz?

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=15433

Denne ok?

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/enkortsdata/raspberry-pi/raspberry-pi-3-model-b-ettkortsdatamaskin-p88000

eller

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/enkortsdata/raspberry-pi/raspberry-pi-2-model-b-ettkortsdatamaskin-p87830

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Har kastet bort MYE tid på USB i VMware. Orker ikke mer. ;) 

snakker om sola..... ?

Capture.PNG

Og det på denne tiden av døgnet... har alt av usb enheter koblet til den... RFXCOM, RFLINK, UZB1 og Xbee modul... eneste som virker nå er Telldus dritten som normalt ikke fungerer... GOD NATT! ???

Endret av Lazarus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lazarus skrev:

snakker om sola..... 1f61e.png

Capture.PNG

Og det på denne tiden av døgnet... har alt av usb enheter koblet til den... RFXCOM, RFLINK, UZB1 og Xbee modul... eneste som virker nå er Telldus dritten som normalt ikke fungerer... GOD NATT! 1f621.png1f4a9.png1f30b.png

Og der var det oppe igjen... Kona(som sov...) er misfornøyd ettersom at lyset tok en seiersrunde når alt kom opp å gå igjen, ettersom at jeg kom til å aktivere normalmodus når jeg feilsøkte?... Joda.. alt er ikke alltid bedre på IP...?

 

For de interesserte... Belkin Network USB Hub Center liker ikke at pcen har to VLAN koblet til... den friket ut og fant ikke hub-en... rart at den brukte en uke på å finne ut at det var et problem.. la maskinen til i nytt VLAN i starten av uken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lazarus skrev:

For de interesserte... Belkin Network USB Hub Center liker ikke at pcen har to VLAN koblet til... den friket ut og fant ikke hub-en... rart at den brukte en uke på å finne ut at det var et problem.. la maskinen til i nytt VLAN i starten av uken.

Som du har fått merke er Belkin-boksen en som retter seg til forbruker-markedet. Der er multi-VLAN sannsynligvis et ikke-eksisterende problem.

 

Jeg har ikke det problemet ENDA, men det får jeg vel snart. Etter å ha snakket litt nettverk med deg... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lazarus skrev:

snakker om sola..... 1f61e.png

Capture.PNG

Og det på denne tiden av døgnet... har alt av usb enheter koblet til den... RFXCOM, RFLINK, UZB1 og Xbee modul... eneste som virker nå er Telldus dritten som normalt ikke fungerer... GOD NATT! 1f621.png1f4a9.png1f30b.png

 

Sikker på at du ikke gjorde det med vilje for å illustrere poenget ditt om at USB er mer stabilt enn nettverk? :P 

 

Den 13.1.2017 klokken 22.16, Evelen skrev:

Tja, har andre PC-er kjørende, med Windows (om det hjelper)

 

Jeg kjørte en gang en USB-tilkoblet-RPi-delt-over-nettverk-til-en-windows-maskin. Da brukte jeg en programvare i "begge ender" (gratis), som jeg mener gjorde at også den som jeg delte med så enheten som en USB-enhet (var tross alt et tastatur!). Da vil man vel sette opp Domoticz på samme måte som vanlig, for den "vet ikke" at det en en USB-over-nettverk-sak. Husker ikke hva programmet het, men du finner det sikkert. :)

 

Den 13.1.2017 klokken 22.16, Evelen skrev:

 

Jeg kjører det på en enda eldre variant, så begge burde fungere helt fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.