Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Høiax CONNECTED - Forandre schedule etter pris


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg er ny her, men virke som det er en del personer her med lignende interesser som meg, så tenkte eg sko dele noe eg har laget her. Målet er egenlig veldig enkelt, passe på at min nye "smarte" bare varme vann når strømprisen er "billig".

 

https://github.com/gmeks/myUplinkScheduleChanger

 

Pr nå er det nokså begrenset hva programmet kan, men hvis flere enn meg synes dette er en god ide kan det nok utvide seg med tiden.

 

Hvordan det ser ut i appen etter den har kjørt:

schedule_screenshot.png

Endret av EKS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Dette ser enormt nyttig ut, må ta en nærmere titt på oppsett og installasjon. 

 

Så at du (kanskje) har planer om å utvikle den til å bli en integrasjon i home assitant, veldig spennende å følge dette prosjektet. 

Endret av TSG
Fikset feil i infoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TSG

 

Me oppdateringen fra tidligere i dag, så er det nokså enkelt og kjøre i en home assistant senario. Eg la til at programmet kan kjøre i en docker container..

 

Noe som homeassistant egenlig gjør med en del ting. Men den siste biten med og ha en "integration" knapp må eg nok ha bistand til. Det fungere som det er i dag, mot home assistant via MTQQ men er dessvere ikke 1 klikk.

 

image.png.ced10d5efb30ed1fd1b424d56687d834.png

Endret av EKS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EKS 

 

Det er jo ikke sikkert veien er så lang fra det du har til en faktisk integrasjon. Jeg har ikke noe erfaring med å utvikle slike, men utfra det jeg leser så er mye av jobben gjort når du har laget det som en egen docker container (https://developers.home-assistant.io/docs/add-ons). Det at du har slengt på MQTT er jo veldig nyttig og legger jo godt til rette for kommunikasjon med Home Assistant.

 

Tenker uansett jeg skal starte med å sette det opp og teste ut mot varmtvannstaken her i huset. Regner ikke det utgjør noen forskjell at vi har 300 liters utgaven av tanken, men hvis det gjør så melder jeg tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke vanskelig, når du kan det. Håper at en som faktisk har laget slike addons før og kan homeassistant bedre enn meg finne det eg har laget og tar kontakt.

Da kunne vi også lagt inn f.eks overstyring av andre ting via homeassistant.


Nei det burde ikke ha noe og si om om du har 300l tank. Eneste som muligens ville burde gi problemer er hvis du har mangen spredere ( Skal i teorien virke, men det er hvertfall ikke testet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lagt til docker tag erlingsaeterdal/myuplinksmartconnect:latest .

 

Viser seg at det EU API ikke var helt stabilt får priser. Så har workaround og litt små fikser. Anbefale og oppdatere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Høres ut som en flott løsning, men har noen spørsmål :

  • Er det støtte for styring via MQTT også, eller er det bare for å hente ut data ?
  • Har den hensyn til Nettleie når den henter spotprisene ?  (etter den nye modellen kan denne variere gjennom døgnet 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den støtter pr nå kun henting av data via MQTT. Litt usikker på behov får styring via MQTT, normalt ville nok det vært via noe som homeassistant/openhab addon. Men da må noen hjelpe med den delen.

 

Den bruker altid spotpriser pr time.

Hvis du sko gjort noe får og få ned nettleie, må det nok en integrasjon med et eller annet smartsystem til. Det du kunne vist om alle devices som kommer til og trenge strøm, og lager en schedule basert på det. ( Tenk el bil, vann,vaskemaskin osv osv osv). Det er ikke støttet nå

 

Men med tanke på at den styrer forbruket til strøm til tider der prisen er lav,  vil det normalt sett også være når huset bruke lite strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ikke benytte den delen av programmet som lager en schedule (benytte den som ligger innebygd i skytjenesten), men kun benytte det for å hente ut data via MQTT ? 

 

Det jeg tenker på, når det gjelder nettleie - er at denne er lavere på natt enn dag, og dermed så må denne også tas hensyn til når man finner "billige" timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan legge til ChangeSchedule til neste versjon, i løpet av uken.

Til info det er ikke mulig og snakke med varmtvanns tanken direkte, alt går via "skyen". Så når programmet forandre schedule, gåt det via skyen

Endret av EKS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EKS skrev (På 26.8.2022 den 13.18):

Den støtter pr nå kun henting av data via MQTT. Litt usikker på behov får styring via MQTT, normalt ville nok det vært via noe som homeassistant/openhab addon. Men da må noen hjelpe med den delen.

 

Den bruker altid spotpriser pr time.

Hvis du sko gjort noe får og få ned nettleie, må det nok en integrasjon med et eller annet smartsystem til. Det du kunne vist om alle devices som kommer til og trenge strøm, og lager en schedule basert på det. ( Tenk el bil, vann,vaskemaskin osv osv osv). Det er ikke støttet nå

 

Men med tanke på at den styrer forbruket til strøm til tider der prisen er lav,  vil det normalt sett også være når huset bruke lite strøm.

Er et par måter man kan løse dette på:
1) En pulse fra Tibber, så hente ut sanntidsforbruk via Tibber sitt API
2) DIY sensor (Arduino + lyssensor), telle pulsene selv. MQTT kan brukes på ESP8266 (Arduinokompatibel dings med Wi-Fi).
3) M-Bus (HAN-porten) > 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vil tro det er mulig, men vet ikke hvordan. Eg har prøvd og kontakte dem og be om informasjon, men er dessvere ikke viktig nok. Så eg fikk ikke svar.

Hadde egenlig håpet at de innså at alle koblet opp mot deres online tjeneste bare koster dem masse penger, og ville la oss koble til direkte lokalt.  Men tror de har en ide om og selge "premium features" via appen.

Får nå ser eg og enorm latensy mellom lokal varmespreder og deres sky løsning, i går hadde min over 30min uten at den fikk oppdatert schedule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en webserver på port 443, men har ikke funnet noe der enda. I tillegg snakker den ut i verden rundt seg (MQTT med TLS mot 40.113.176.167, som er en IP i Azures eu-west og har DNS-navn jpicloud-prod-iothub.azure-devices.net, som jeg tror er Azure IoT hub siden det er CNAME mot ihsu-westeurope-2.westeurope.cloudapp.azure.com, som igjen går igjen i en haug artikler om den tjenesten)

 

Denne serveren er ekstremt treg, så det går ikke akkurat fort å prøve seg på mulige API-baner og payloads...

 

JPI er visst "Joint Platform Initiative" i Nibe-konsernet, som skal utvikle helhetlige løsninger for å koble utstyr via internett, bla bla bla. Finner ikke så mye håndfast utover svada i årsarpporter om dette.

 

Der er noe mdns-greier `HoiaxConnected_82b7._nibejpi-restapi._tcp.local` som peker mot nevnte webserver.

 

Den bruker også NTP @ 0:2.pool.ntp.org - mulig det kan være en angrepsvektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Har fått installert en Høiax Connect på hytten og ønsker å test ut myUplinkSmartConnect programmet ditt.

Har en Raspberry pi 4  som jeg allerede kjører diverse containere på, men jeg finner ikke en arm64/v8 container versjon av myUplinkSmartConnect.

Finnes denne og eventuelt hvordan hvordan får jeg lastet denne ned?

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tror jeg har greid å bygge et docker image for arm64 som ser ut til å fungere på min RPI 4

Har gjort det på følgende måte:

Lastet ned .NET for arm64 fra https://dotnet.microsoft.com/en-us/download/dotnet/7.0 - (dotnet-sdk-7.0.102-linux-arm64.tar.gz)

Installerte denne på /data/dotnet - (tar xvfpz dotnet-sdk-7.0.102-linux-arm64.tar.gz)

Satte path til /data/dotnet i .bashrc til både pi og root brukeren - (PATH=$PATH:/data/dotnet)

Klonet repositoriet - (git clone git@github.com:gmeks/myUplinkSmartConnect.git)

Opprettet /data/src og /data/app

Endret alle /src* til /data/src* og /app* til /data/app* i Dockerfile.

Bygget docker image med sudo docker builder build -t myuplinksmartconnect .

 

Startet med docker compose up -d myuplink og containeren ser ut til å fungere

docker ps | egrep "CONTAINER|myuplink"
CONTAINER ID   IMAGE                                       COMMAND                         CREATED       STATUS         PORTS      NAMES
d45f00fe3965   myuplinksmartconnect            "dotnet MyUplink-sma…"   2 hours ago    Up 2 hours                      myuplink

 

Har lagt ved logfil som inneholder to oppstarter av myuplinksmartconnect. Antar at denne ok ut.

 

Har et spørsmål om myuplinksmartconnect.

Om ikke så lenge vil jeg ha en Høiax Connected til slik at jeg har en på hytta der jeg er nå og en hjemme. Støtter programmet flere VVB på samme konto. Hvordan velger du i så fall rett VVB.

 

Synes dette programmet ser svært spennende ut. Du har gjort et flott jobb her.

Skal kjøre det fremover og se hvordan det fungerer.

 

Kjell

 

hoiax.log

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, eg må få meg en ekstra RPI 4 da. Tror det og ha en docker på RPI4 vil være normalt ønske..  Log ser rett ut, som en vannlig oppstart  De advarselene nok ikke bli logget som warnings.

Den skal støtte og ha 2 på en konto, men det er ikke test (Så vil nok være noen bugs, som må fikses). Om du velger og gjøre det, så vil den styre begge likt, det er kankje ikke optimalt ettersom du muligens vil bruke vacation modus?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.