Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Endre setpunkt for RFXCOM termostat


Tverfyll

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forsøker å styre min rfxcom-termostat via HS touch, men har støtt på noen problemer.

 

1. jeg ønsker å endre modus på termostaten(man, day, night, off, timer) ved hjelp av knapp i hstouch. Dette har jeg delvis fått til å fungere med følgende kode:

Public Sub Main(ByVal input As Object)
Dim control As String = input


    Dim devicevalue As Double = hs.DeviceValueex(control)

If devicevalue = 0 Then
    hs.SetDeviceValueByRef(input, 103, True)

else if devicevalue = 103 Then
    hs.SetDeviceValueByRef(input, 101, True)

else if devicevalue = 101 Then
    hs.SetDeviceValueByRef(input, 102, True)

else if devicevalue = 102 Then
    hs.SetDeviceValueByRef(input, 0, True)

End If

End Sub

Dette gjør jobben med å endre modus på termostatus, men setpunkt blir ikke oppdatert når status endres. Jeg mistenker at jeg må bruke noe "CAPI-greier" for å få det til, men jeg syns at de funksjonene er dårlig beskrevet i manualen.

 

2. Jeg ønsker å kunne endre settpunkt opp og ned i manuell. Dette bør da fungere som i web-interfacet slik at mode endres til manuell hvis settpunkt endres.

Jeg ser for meg at koden skal kunne gjøre noe slik som dette:

sub opp()
dim verdi as ?double?

verdi = 'hente verdi fra device

verdi = verdi + 0.5 'øke verdi med 0,5

'skrive verdi til device' = verdi

end sub

sub ned()
dim verdi as ?double?

verdi = 'hente verdi fra device

verdi = verdi - 0.5 'minke verdi med 0,5

'skrive verdi til device' = verdi

end sub

jeg sliter litt med å finne ut hvilke funksjoner jeg skal bruke.

Det er også vanskelig å debugge når man ikke kan kjøre koden del for del. (noen som har tips for å få hs biblioteket inn i visual studio?)

 

Alternativt er jeg ute etter tips å gjøre dette på en enklere måte, men jeg tror script er beste måten å gjøre det på (uten å lage massevis av "dummy devices")

 

Noen tips?

 

TverFyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tverfyll skrev:

Dette gjør jobben med å endre modus på termostatus, men setpunkt blir ikke oppdatert når status endres. Jeg mistenker at jeg må bruke noe "CAPI-greier" for å få det til, men jeg syns at de funksjonene er dårlig beskrevet i manualen.

Dette er "noe CAPI-greier" ja. Verdien i devicen blir oppdatert men siden du ikke har brukt CAPI, har du heller ikke gitt plugin'en beskjed om at verdien er blitt endret.

 

Prøv noe som dette:

hs.CAPIControlHandler(hs.CAPIGetSingleControl(YOUR_DEVICE_REF, True, "Navn på knapp", False, False))

 

22 minutter siden, Tverfyll skrev:

Alternativt er jeg ute etter tips å gjøre dette på en enklere måte

Jeg bruker en nedtrekksboks... ;)

Ellers kan du gjøre som du gjør, men igjen: Bruk CAPI.

 

 

2 minutter siden, Actibus skrev:

Ang Visual studio, har du sjekket ut tenScripting?

Brukte det noe tidligere, virket veldig bra den gang iallefall, har ikke testet med HS3

http://tenholder.net/tenWare2/tenScripting/Default.aspx

... og det fungerer perfekt med HS3 også. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke nedtrekk til å fungere med min iPad 2 desverre.

Jeg liker uansett bedre å jobbe med script, da du er endel mer fleksibel, og kan gjøre flere ting på en gang.

 

CAPI-trikset ditt fungerte som bare det!

Så da kan jeg konkludere med at alt som går mellom script og HS3 bør brukes CAPI-kommandoer på?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tverfyll skrev:

Så da kan jeg konkludere med at alt som går mellom script og HS3 bør brukes CAPI-kommandoer på?

Ja, hvis det er devicer som hører til en plugin, som Z-wave eller RFXCOM, og det er et poeng å gi beskjed til tilhørende plugin (som det som oftest er).

 

Ellers fungerer .DeviceValueEx() og .SetDeviceValueByRef() utmerket for å lagre og hente verdier, man kan til og med definere Status Value/Graphics pairs. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.