Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart sikring (230V trefas) til basseng


Anbefalte innlegg

I kjelleren har vi et basseng som per i dag styres av et tidsur som slår på pumpesystem og oppvarming til en fast angitt tid.

 

Jeg kunne tenke meg å få byttet ut tidsuret med en smart sikring eller noe slikt, eller noe annet som enkelt og greit kan slå strømmen av eller på når jeg ber om det via Homey. Tanken er da å varme opp bassenget når strømmen er billigst.
 

Det eneste jeg kan finne for formålet er Aeotec Heavy Duty, men denne er visstnok ikke kompatibel med 230V trefas(?).
 

Finnes det noe jeg kan bruke? Må kunne brukes med Homey.

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Vedlagt et par bilder av sikringskapet til bassenget. Den jeg ønsker å smartstyre er nr 7. Dette er visst en lastbryter (hva det nå enn er), som slås av og på ved hjelp av tidsuret til høyre. 
 

Finnes det en tilsvarende smart dings som kan erstatte tidsuret, som også kan slå lastbryteren av/på?

0B66EAE2-D13A-4E5E-A905-075A6AA30899.jpeg

DB307F93-8C6D-42C3-B029-53548E7CB6AB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (10 timer siden):

Oppdatering:

 

Vedlagt et par bilder av sikringskapet til bassenget. Den jeg ønsker å smartstyre er nr 7. Dette er visst en lastbryter (hva det nå enn er), som slås av og på ved hjelp av tidsuret til høyre. 
 

Finnes det en tilsvarende smart dings som kan erstatte tidsuret, som også kan slå lastbryteren av/på?

0B66EAE2-D13A-4E5E-A905-075A6AA30899.jpeg

DB307F93-8C6D-42C3-B029-53548E7CB6AB.jpeg

Nr 7 er bare en helt vanlig bryter og blir ikke styrt av noe annet enn hendelen på fremsiden. Hva den svarte styrer er litt uvisst siden den kun kan styre maks 10A, et basseng pleier å trekke mer enn det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer skrev (13 timer siden):

Nr 7 er bare en helt vanlig bryter og blir ikke styrt av noe annet enn hendelen på fremsiden. Hva den svarte styrer er litt uvisst siden den kun kan styre maks 10A, et basseng pleier å trekke mer enn det.

Kan det være at den styrer et annet relé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (35 minutter siden):

(hva er forskjell på sikring og relé?)

Sikring er en ... erm.... sikring mot overbelastning. Den løser seg selv ut når kursen blir belastet mer enn den og ledningsnettet er dimensjonert for. Den skal ikke brukes som bryter, selv om den kan fungere som en.

 

Et relé er en bryter. Den skrur av og på strømmen når det passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 minutter siden):

Sikring er en ... erm.... sikring mot overbelastning. Den løser seg selv ut når kursen blir belastet mer enn den og ledningsnettet er dimensjonert for. Den skal ikke brukes som bryter, selv om den kan fungere som en.

 

Et relé er en bryter. Den skrur av og på strømmen når det passer deg.

Takk for avklaring. Visste for så vidt hva en sikring er, men trodde relé var et annet ord for det samme. Fint å få avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, dette må vel uansett elektrikeren finne ut av, altså hva og hvordan tidsuret styrer at anlegget slås av og på. Så må det jo uansett være mulig å erstatte det tidsuret med Aeotec HD, vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

Så må det jo uansett være mulig å erstatte det tidsuret med Aeotec HD, vil jeg tro?

Hvis det ikke er 3-fas, så er det et kakestykke. Sannsynligvis ordnet på 10-15 minutter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (Akkurat nå):

Hvis det ikke er 3-fas, så er det et kakestykke. Sannsynligvis ordnet på 10-15 minutter. :) 

Flott. Har sjekket opp bassengkomponentene. Ingen av disse er 3-fas, så da er tydeligvis alt i denne sonen 1-fas. Vet ikke hvordan dette funker jeg, om 1 av 3 faser er dedikert til bassengsonen, men det kan sikkert elektrikeren forklare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i dette skapet er trefas.

Astrouret kan fint byttes til ett smartstyrt relè. Aetoc HD er nok ikke nødvendig om denne går til pumper o.l. Alternativt kontaktor og fibaro swith e.l. Det er rimeligere løsning enn Aeotec HD og kan fint installeres i sikringsskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (1 time siden):

Ingenting i dette skapet er trefas.

Astrouret kan fint byttes til ett smartstyrt relè. Aetoc HD er nok ikke nødvendig om denne går til pumper o.l. Alternativt kontaktor og fibaro swith e.l. Det er rimeligere løsning enn Aeotec HD og kan fint installeres i sikringsskap.

Har du forslag til et smartstyrt relé som vil fungere og som er kompatibelt med Homey?

 

Edit: Virker jo som om jeg er tilbake på den Shelly-saken jeg nevnte, Shelly Pro 4PM, men inkl. frakt blir det ikke store forskjellen fra Aeotec HD. Men ser at det også finnes en rineligere variant av denne, 1PM: https://www.dustinhome.no/product/5011256485

 

Er det slik at fire kanaler kan styre fire ulike sikringer? I så tilfelle er kanskje denne med én kanal god nok for meg?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelly du har linket til kan monteres i sikringsskap. Aeotec HD monteres utenfor sikringsskap.

 

Om Shelly er kompatibelt med Homey tør jeg ikke svare på, da jeg ikke har prøvd noen av delene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shelly skal være kompatibel med Homey og at den kan monteres i sikringsskap er bare fint.

 

Så denne vil fint kunne erstatte tidsuret? Finnes det eventuelt enda rimeligere alternativer? Bør jeg vurdere varianten med 4 kanaler (hva innebærer det?) eller er 1 kanal dekkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kanal er nok i ditt tilfelle. Har selv Shelly 4pm Pro og den har vært fin og stabil. Pm Pro utgavene med 1 og 2 kanaler er ikke lansert eller ikke tilgjengelig for øyeblikket.

 

Den kan erstatte uret, men du kan beholde den bryteren som er montert, samtidig så får du lokal betjening noe du ikke får på aeotec HD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer skrev (4 minutter siden):

1 kanal er nok i ditt tilfelle. Har selv Shelly 4pm Pro og den har vært fin og stabil. Pm Pro utgavene med 1 og 2 kanaler er ikke lansert eller ikke tilgjengelig for øyeblikket.

 

Den kan erstatte uret, men du kan beholde den bryteren som er montert, samtidig så får du lokal betjening noe du ikke får på aeotec HD. 

Ser den forventes inn til Dustin 3. juni: https://www.dustinhome.no/product/5011256485/pro-1pm-din-wifi-1-ch-16a-power-metering-red?ssel=true&gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01mA1KvgiH3b38GY-BDQKubk1uZq5muk3ht8Haq_yPaEI56txSUbnSEaAgCqEALw_wcB

 

Tenkte kanskje å montere en smart bryter (typ «lysbryter») ved inngangen til bassengrommet som kan aktivere Shelly-en manuelt ved behov, men er kanskje et poeng å ha uret i tillegg hvis det er mulig i tilfelle nettet eller Homey’en av en eller annen grunn skulle ha nedetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer skrev (25 minutter siden):

1 kanal er nok i ditt tilfelle. Har selv Shelly 4pm Pro og den har vært fin og stabil. Pm Pro utgavene med 1 og 2 kanaler er ikke lansert eller ikke tilgjengelig for øyeblikket.

 

Den kan erstatte uret, men du kan beholde den bryteren som er montert, samtidig så får du lokal betjening noe du ikke får på aeotec HD. 

Kn du forresten gi noen eksempler på hva som skiller 4 kanaler fra 1 kanal? Kan man med 4 typ styre 4 ulike kurser, f.eks. basseng, jacuzzi, sauna og belysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (24 minutter siden):

Kn du forresten gi noen eksempler på hva som skiller 4 kanaler fra 1 kanal? Kan man med 4 typ styre 4 ulike kurser, f.eks. basseng, jacuzzi, sauna og belysning?

Hei, ja den har fire "brytere" den kan styre uavhengig. Men alt må vær på samme kurs og fase, som i ditt eksempel nok ikke går da jeg antar disse enhetene er på forskjellige kurser. Det du derimot kan gjøre er å la den styre andre releer, da kan du mikse en fase, tre fase og kurser men du mister da muligheten for effektavlesning. 

 

Gullars skrev (47 minutter siden):

Ser den forventes inn til Dustin 3. juni: https://www.dustinhome.no/product/5011256485/pro-1pm-din-wifi-1-ch-16a-power-metering-red?ssel=true&gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01mA1KvgiH3b38GY-BDQKubk1uZq5muk3ht8Haq_yPaEI56txSUbnSEaAgCqEALw_wcB

 

Tenkte kanskje å montere en smart bryter (typ «lysbryter») ved inngangen til bassengrommet som kan aktivere Shelly-en manuelt ved behov, men er kanskje et poeng å ha uret i tillegg hvis det er mulig i tilfelle nettet eller Homey’en av en eller annen grunn skulle ha nedetid.

Har ikke sett på 1 og 2 kanals utgavene så her må jeg svare ut fra 4 kanalserfaringene. 4 kanalsutgaven har også fire innganger du kan programmere til å styre utgangen enten slik at så lenge inngangen er aktivert så er utgangen aktivert, eller vha puls slik at den endre fra av til på eller på til av når det kommer en puls såkalt toggle modus. Og du kan sette den til å kun sende status over nettverket uten å gjøre noe slik at du kan bruke den til noe helt annet, dette settes per input og er veldig lett å sette opp i nettleseren.

 

Stod tidligere at den skulle komme inn i begynnelsen av mai også så den datoen har blitt flyttet ihvertfall en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.