Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan jeg bruke smartplugg på avfukter i bassengområdet?


Anbefalte innlegg

Jeg har en slik avfukter stående i innendørs bassengområde: https://www.bedre-inneklima.no/produkt/meacowall-veggmontert-avfukter-53l-hvit-sort/

 

Den er koblet med støpsel i vegg, har ingen smartfunksjonalitet, og går døgnet rundt. Jeg kunne tenke meg å koble på en smartplugg — mest for å se hvor mye strøm den bruker, men også for å kunne slå den av på store strømtopper (maksimalt noen få timer i døgnet).

 

1) Jeg vet at man ikke skal bruke smartplugger på f.eks. varmtvannsberedere. Er det imidlertid trygt å bruke det på denne typen apparat?

 

2) Dette er jo en maskin som man normalt ikke slår av og på, ettersom den er ment å gå kontinuerlig. Kan den ta skade av å bli slått av og på med en smartplugg innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg litt på denne, for jeg har en sorpsjonsavfukter til garasjen, som jeg bare antar er en nokså induktiv last. Den har vært koblet på en Fibaro smartplugg i 2 år uten problemer. Vil tippe pluggen har blitt skrudd av/på i snitt en gang om dagen, så ca 500-1000 ganger. Pluggen oppgir ca. 500 watt når den er aktiv, så det skal jo være godt innafor, men jeg aner ikke om det er true power eller apparent power den oppgir.

 

Er det noen smartplugger på markedet som kan anbefales evt. må unngås til induktive laster? Har noen andre induktive laster som jeg også har smartplugg til (vifter, kjøkkenventilator...)

 

I ditt tilfelle oppgis startstrømmen til 4,3A, så jeg kan ikke tro at det skulle være direkte utrygt for en 16A smartplugg. Om det er sunt for avfukteren vet jeg ikke, men da jeg åpnet innmaten i min så det ut som bare passiv elektronikk, ville kanskje vært mer forsiktig med å kutte strømmen jevnlig om det var fullt av aktive komponenter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en henvendelse til Meaco og fikk følgende svar:

Sitat

Good Afternoon,

 

Thank you for contacting Meaco.

 

We would strongly advise against using a smart plug with the machine, this can cause potential faults with the machine and would invalidate any warranty you have with the machine.

 

If you have any further questions please let us know.


De gir jo ikke akkurat så veldig god begrunnelse for hvorfor, og dette er vel kanskje bare et standardsvar de sender for å unngå å bli stilt til ansvar for noe som helst…

 

Det store spørsmålet her er vel om av/på-knappen på maskinen har en annen funksjon enn om man bare tar strømmen, altså om det settes i gang et nedkjølingsprogram eller noe slikt når man slår av maskinen på korrekt måte. Noen som vet om dette har en teknisk betegnelse som man kan lese ut av en manual?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (3 minutter siden):

Det store spørsmålet her er vel om av/på-knappen på maskinen har en annen funksjon enn om man bare tar strømmen, altså om det settes i gang et nedkjølingsprogram eller noe slikt når man slår av maskinen på korrekt måte

Min går i alle fall et minutt eller 2 når den slås av og der stod noe i instr.boka om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 timer siden):

Min går i alle fall et minutt eller 2 når den slås av og der stod noe i instr.boka om det...

Det står ingenting slikt i min manual: https://www.bedre-inneklima.no/wp-content/uploads/2021/09/MeacoWall-Brukermanual-engelsk.pdf

 

Får teste å slå den av med knappen i morgen og høre om den fortsetter å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.