Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Switchbot + Home assistant (styre bryter etter strømpriser)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en switchbot til å slå av og på VVB (har en vanlig bryter til VVB). Er det noen mulighet til å automatisere dette opp mot strømpriser? Type at den slår seg av ved toppene. 
Jeg har tibber og home assistant på en raspberry pi. Dog er helt nybegynner på home assistant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på https://powersaver.no. Det er et tillegg til Home assistant som kan styre flyttbare strømlaster (VV-bereder, gullvarme osv) basert på strømprisen gjennom døgnet. Jeg bruker dette til å styre min VV-bereder ved hjelp av en Aeotec heavy duty swich montert av elektriker. Skal styre gulvvarme også til vinteren, ved å styre Nobø termostater (mulig gjennom HACS i HA).

Så lenge denne switchboten kan styres fra Home assistant kan du gjøre det på denne måten. Men du bør sjekke levetiden på bryteren din, er ikke sikkert den lever lenge når det blir skrudd av og på flere ganger om dagen. En Aeotec Heavy duty koster rundt 1000,-. Om du kjøper en slik og har den liggende kan du få elektriker til å montere den senere, når det blir behov for andre elektrikeroppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Levetiden til switchboten er et poeng. Men når jeg først har den satt opp, så bare bruker jeg den til den evnt tar kvelden. Som sagt er jeg helt nybegynner på home assistant, og vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne.

Switchbot har en innebygget "schedule" som gjør at jeg uten home assistant kan sette den til å slå seg av når det tradisjonelt er strømtopp. (typ morgen,kveld)
Tror du det er mye mer å spare på å styre det etter strømpris kontra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @christbj sitt forslag om AeoTec Heavy Duty. Fungerer utmerket, og burde være sterk nok til å tåle stor belastning over lang tid. :)

 

tangosierra skrev (14 minutter siden):

Tror du det er mye mer å spare på å styre det etter strømpris kontra dette?

Vi er inne i en veldig utypisk tid og hvis du slår på VVB kl 12-13 og av kl 15-16, så dekker man mye. Men det er hakket bedre å beregne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Støtter @christbj sitt forslag om AeoTec Heavy Duty. Fungerer utmerket, og burde være sterk nok til å tåle stor belastning over lang tid. :)

 

Vi er inne i en veldig utypisk tid og hvis du slår på VVB kl 12-13 og av kl 15-16, så dekker man mye. Men det er hakket bedre å beregne det selv.

Jeg har ikke beregnet min besparelse annet enn at min snittpris for en mnd (det Tibber har beregnet og belastet meg) er litt under den offisielle snittprisen.  Da antar jeg at jeg hadde hatt samme snitt som den offisielle om jeg ikke hadde styrt VV-bereder aktivt. For min del har det ikke blitt veldig store summer av det, men nok til å dekke inn heavy duty switchen og elektrikerarbeidet på et år eller to. Regner med å se større effekt gjennom vinteren når jeg også skal styre gulvvarme på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (På 8.8.2022 den 22.53):

For min del har det ikke blitt veldig store summer av det, men nok til å dekke inn heavy duty switchen og elektrikerarbeidet på et år eller to

Hos oss begynner det å bli såpas med besparelse, at en Heavy Duty switch er nedbetalt på ca. halvannen måned. Kanskje 3 måneder hvis man tar med elektriker.

 

Og jeg hadde aldri regnet med at den egentlig skulle betale seg ned... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Hos oss begynner det å bli såpas med besparelse, at en Heavy Duty switch er nedbetalt på ca. halvannen måned. Kanskje 3 måneder hvis man tar med elektriker.

 

Og jeg hadde aldri regnet med at den egentlig skulle betale seg ned... ;) 

Hvordan får du spart så mye? Jeg har tegnet med at jeg sparer ca 90-100kr per mnd på å varme vann i billige timer kontra gjennomsnittlig. Har en dårlig isolert OSO EP400 fra 1999.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Moskus said:

Når det er store variasjoner, så er det penger å spare...

Screenshot_20220810-174400_Edge.jpg

 

Det er ovee 1,50 kr forskjell mellom kl. 08 og 13. Og selv kl. 13 er det forferdelig dyrt... 

Skjønner det, men har du regnet på dette basert på hele måneder. Er ikke så ofte der er dramatiske forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært sånn siden midten av juni, minst. 20 kr/dag * 30 dager/måned = 600 kr spart pr. måned. 

 

Og nei, jeg har ikke gått gjennom alt og detaljberegnet. Det er heller ikke så viktig, for det er jo ikke penger jeg tjener, bare mindre penger å betale. 

 

Men jeg anser Heavy Duty Switch som nedbetalt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Det har vært sånn siden midten av juni, minst. 20 kr/dag * 30 dager/måned = 600 kr spart pr. måned. 

 

Og nei, jeg har ikke gått gjennom alt og detaljberegnet. Det er heller ikke så viktig, for det er jo ikke penger jeg tjener, bare mindre penger å betale. 

 

Men jeg anser Heavy Duty Switch som nedbetalt nå. 

Hva er forbruket i kWt per dag ca på det du styrer med Heavy Duty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om morgenen.

2470W * 2,5 t = ca. 6,3 kWh

 

6,3 * 5 kr/kWh = 31,5 kr

6,3 * 3,5 kr/kWh = 22,5 kr

-> 9 kr pr halve døgn

 

Gange 2, for det skjer to ganger om dagen (det dusjes bl.a. etter diverse treningsøkter for ulike familiemedlemmer), som gir en besparelse pr dag på ca. 15-20 kr.

I løpet av de siste to månedene er dette ikke overdrevet for eksempelets skyld, det er det sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Om morgenen.

2470W * 2,5 t = ca. 6,3 kWh

 

6,3 * 5 kr/kWh = 31,5 kr

6,3 * 3,5 kr/kWh = 22,5 kr

-> 9 kr pr halve døgn

 

Gange 2, for det skjer to ganger om dagen (det dusjes bl.a. etter diverse treningsøkter for ulike familiemedlemmer), som gir en besparelse pr dag på ca. 15-20 kr.

I løpet av de siste to månedene er dette ikke overdrevet for eksempelets skyld, det er det sprø.

Ok, da bruker du over 2x i forhold til meg. NO2 kontra NO1 forklarer nok også mye nå om dagen. Jeg regnet også litt konservativt på besparelsen. Mitt gjennomsnitt kontra gjennomsnittelig strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.