Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit z-dim2 til 690,-?


Gullars

Anbefalte innlegg

Jeg kom tilfeldigvis over denne: https://www.power.no/smarte-hjem/smart-belysning/smarte-kontakter-og-dimmere/heatit-z-dim2-dimmer-250w/p-1407453/store/?gclid=Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMsAc2k6m0m00jHm3HaXou7KRnY8GR2hn1fTbCTxnFmU3xU_sSVjuH4aAlagEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Noen som har erfaringer med dette produktet? Vurderer å skifte ut all belysning i stuen og oppgradere til dimmere (mest brytere fra før av), og da virket denne som et veldig prisgunstig alternativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 17 stykker av denne og må si meg veldig fornøyd. Eneste utfordringen jeg har er at jeg har to ulike punkter med to led-pærer på hvert punkt, her kan jeg oppleve noe flimring. Har ikke tatt meg tiden til å teste andre leverandører av pærer enda, regner med at dette løser seg med pærer fra annen leverandør og/eller pærer med høyere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med alt som er smart. Eneste som er verdt å merke seg er at det er krav til 2-polet brudd for utebelysning og på bad/våtrom hvis det lyskilder som ikke er SELV-merket. Alt som er integrert led type moderne spotter er gjerne SELV-merket, men har du GU10 spotter på badet eller ute så kan du ikke uten videre bruke denne 1-polede dimmeren der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har første generasjon av z-dim på soverom hos oss.

Einaste problemet som har oppstått til no er når me bytta lampe på eit av barnerommene, så støtta ikkje den nye lampen dimming - men etter å ha tenkt litt og rota litt i dokumentasjonen fann eg innstilling slik at eg kunne deaktivere dimming – antar dette også er mogleg i z-dim2. Litt rart å ha dimmer som berre fungerer som "vanleg" lysbryter, men fungerer likevel bra - og genialt at det er mulig.

Liker også at ein kan stille inn "start-styrke", slik at på hovedsoverommet der småen ligg og søv når du skal innom på kvelden, så er det fint at den alltid kommer på på 10% når du skrur på lyset - framfor å flombelyse småen.

(her var det jo ikkje svar på noko av det som var utgangspunktet for denne samtalen, men håper det likevel er nyttig vurderinga på bryterbytte – spesielt det med at du ikkje bruke den som dimmer ...)

 

Har z-dim og Fibaro Dimmer 2 rundtomkring. Sjølv om dei egentlig fungerer bra er eg superirritert over at eg ikkje får oppdatert Fibaro-dimmerene uten å ha deira hjemmesentral... Så blir ikkje fleire produkt frå Fibaro før dei endrer politikk på det ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Da går jeg til innkjøp av en del av denne. Et par spørsmål i den forbindelse. I stuen har jeg en skinne med tre brytere, hvorav den ene er dobbel. Når jeg skifter til dimmere, kan jeg 1) Slå sammen de to bryterne på dobbeltbryteren til å styres av samme dimmer, eller må jeg 2) Bytte til skinne med plass til 4 dimmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (13 timer siden):

Takk for gode svar! Da går jeg til innkjøp av en del av denne. Et par spørsmål i den forbindelse. I stuen har jeg en skinne med tre brytere, hvorav den ene er dobbel. Når jeg skifter til dimmere, kan jeg 1) Slå sammen de to bryterne på dobbeltbryteren til å styres av samme dimmer, eller må jeg 2) Bytte til skinne med plass til 4 dimmere?

Slik du beskriver kan du koble de sammen, eller kjøpe en dobbel Zigbe dimmer:
https://www.eldirekte.no/ecodim-dobbel-vridimmer-zigbee/cat-p/c1004708/p1500018267

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (20 minutter siden):

Takk. Men tenker jeg holder meg til heatit z-dim2. Vil det ikke også fungere fint med en lengre skinne?

 

Det går nok heilt fint å utvide til fire brytere :)

Om du har veggbokser trengs det vel då kanskje installasjon av ein "jukseboks" for å få plass til siste bryteren. Kan kanskje bli litt stress om rørene går opp/ned – men det har eg ikkje peiling på ... men det finnes vel kloke sjeler her inne som har oppgradert og utvida tidligere (det er jo f.eks. veldig normalt å måtte øke antall stikk under TV).


Fungerer kanskje også å sette to lyskilder på samme bryter OM dei er like. Eg har ein dimmer (ikkje z-dim) på 3 "vindus-stikk", slik at dei tre LIKE lyskildene kan dimmes likt. Var smart heilt til det var på tide å henge opp adventstjerne i det midterste vinduet ... 

Endret av G7B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha boks bak. Om du har 3 idag har du nok ikke boks bak til den 4. dimmeren. Du trenger da elektriker for å sette inn en ekstra boks, og legge ledninger inn i denne boksen. Boksen plasseres inntil de boksene du har idag, men det er litt arbeid med tilpasning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Og da høres det ut for at det kan være smart av meg å se på om det er noen av dagens brytere jeg kan få kombinert med en felles dimmer. Tror det skal gå fint. Er en del vegglamper her og der med forskjellige brytere som like godt kan være på samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.