Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det rene effektmålere som smartplugger?


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert ganske mange smartplugger i huset, og felles for dem alle er at de har innebygget effektmåling (men dessverre er det ikke alle som måler aktiv effekt, kun tilsynelatende). Samtlige har et innebygget rele som gir mulighet for å bruke dem som en fjernstyrt bryter.

 

Det er også slik at for så godt som samtlige av pluggene jeg har, så ønsker jeg ALDRI å slå dem av, de skal rett og slett alltid være på, siden formålet er overvåkning av strømforbruk, ikke styring. Så er det også slik at det svake punktet i slike plugger primært er releet som brukes til å bryte strømmen, og da er vi ved kjernen:

 

Finnes det plugger som er rene strømmålere (og som måler aktiv effekt), uten det svake punktet som releet faktisk er? Jeg har ikke funnet dette noe sted, og jeg kan ikke forstå hvorfor ingen produsenter har skjønt dette? Det blir billigere å produsere, og uten et rele burde også godkjenningsprosessen være et lite hakk enklere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg har heller ikke sett det noen steder, verken med wifi, Z-wave eller Zigbee.

 

 

Da er det ikke bare meg, i hvert fall.  🙂

 

Dette burde jo være et særdeles attraktivt produkt, så det er nesten litt rart at ingen lager det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (2 minutter siden):

Dette burde jo være et særdeles attraktivt produkt, så det er nesten litt rart at ingen lager det.

Vel, både/og. Du ser nok bruksområdet, og det gjør forsåvidt jeg også...

Men de fleste vil ikke ha behov for et slikt produkt, iallfall ikke i en skala som genererer nok salg. Og da er det et spørsmål om prisen blir lav nok likevel.

 

Jeg vil jo si at i de fleste tilfeller så har jeg bruk for av/på, men det hender at det av og til hadde vært praktisk med en sak som kun overvåker forbruk, til. f.eks. kjøleskap, fryseboks, vaskemaskin, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 minutter siden):

Jeg vil jo si at i de fleste tilfeller så har jeg bruk for av/på, men det hender at det av og til hadde vært praktisk med en sak som kun overvåker forbruk, til. f.eks. kjøleskap, fryseboks, vaskemaskin, etc.

 

Det er slike ting jeg bruker mine plugger til, og da skal de jo alltid være på, og de skal også komme på etter strømbrudd. Det gjør dessverre ikke Aqara sine, så der har jeg en flow som kjøres når Homey har startet opp (som den gjør når strømmen kommer tilbake) for å skru dem på. Jeg sender forsåvidt PÅ-kommando til de andre også, bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (5 minutter siden):

 

Det er slike ting jeg bruker mine plugger til, og da skal de jo alltid være på, og de skal også komme på etter strømbrudd. Det gjør dessverre ikke Aqara sine, så der har jeg en flow som kjøres når Homey har startet opp (som den gjør når strømmen kommer tilbake) for å skru dem på. Jeg sender forsåvidt PÅ-kommando til de andre også, bare for sikkerhets skyld.

Vet ikke hvordan det er med Aqara og Homey, men Fibaro sine smartplugger har en "Always on" som man kan sette i innstillingene på pluggen. Likeledes har de en "Restore state after power failure".

Skjermbilde 2022-08-25 kl. 15.35.26.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (14 minutter siden):

Fibaro sine smartplugger har en "Always on" som man kan sette i innstillingene på pluggen. Likeledes har de en "Restore state after power failure"

Ja, det er en av de (få) fordelene Fibaro Wall Plug faktisk har.

Mener AeoTec sine også har det, det finnes i det minste på Heavy Duty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (7 timer siden):

Vet ikke hvordan det er med Aqara og Homey, men Fibaro sine smartplugger har en "Always on" som man kan sette i innstillingene på pluggen. Likeledes har de en "Restore state after power failure".

Skjermbilde 2022-08-25 kl. 15.35.26.png

 

Aqara har ikke en slik modus, de defaulter til OFF etter strømbrudd. Det er en negativ ting, og i tillegg er de store og klumpete. Fordelen er lav pris og at de faktisk måler aktiv effekt. Fibaro-pluggene har mye bedre muligheter for oppsett, så det blir neppe flere Aqara-plugger for min del.

 

Apex-pluggene til Datek er også fine, men de måler dessverre bare apparent power, og innstillingsmulighetene via Homey er ikke-eksisterende. De har noen flere muligheter om man bruker Datek sin egen sentral, og kanskje også om man bruker Home Assistant e.l. Synes det er synd at de ikke heller velger å lage støtte for alle funksjoner også i f.eks Homey, man skulle jo tro det var mulig om de bare gadd.

 

mongojarle skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte noen av disse for test:

https://www.aliexpress.com/item/1005003444957152.html

 

5 stykk for 500kr ca.

 

De brukes her bare for overvåkning. Fungerer i zigbee2mqtt i hvertfall, og har innstilling for av/på når strømmen kommer tilbake.

 

image.png.10de598bb31c772383212bdd53fdaf10.png

 

Hmm. Litt skeptisk til kjøp av slikt fra Aliexpress, men det er vel muligens akkurat samme varen man kan få under andre merkenavn her i Norge. Jeg hadde i hvert fall ikke turt å sette dem på noe som drar mye strøm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (9 timer siden):

Litt skeptisk til kjøp av slikt fra Aliexpress

Ja, det bør du egentlig være.

 

mroek skrev (9 timer siden):

men det er vel muligens akkurat samme varen man kan få under andre merkenavn her i Norge

Det kan det være. Men det er det ingen garanti for.

 

Kineserne er ikke dumme, og det er i prinsippet to måter å tjene penger på:

1) Man selger den samme varen billigere enn vestlige land selger den. Det kan man gjøre fordi det plutselig "mangler" noen fra fabrikken, eller man jobber litt ekstra om natten.

2) Man selger en billigere kopi til langt lavere pris. Gode deler er faktisk relativt dyre, og vil stjele fra inntjeningen din. Derfor er det billigere å lage en kopi som ser lik ut men som har kjipere deler inni, så tjener du mer penger. Disse kan også selges for enda lavere pris for å være mer sikker på at de blir solgt.

 

Hva som er situasjonen vet man dessverre ikke. Men man kan åpne opp og sjekke.

 

Jeg liker denne videoen:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.