Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dag syklus event


MrTiger

Anbefalte innlegg

Har en dagsyklus event som består av morgen, dag, kveld og natt.

har en mistanke at den ikke er riktig satt opp.. ser ikke poenget med og ha 

If time is at 6:45

får ikke opp noe valg som sier after...

noen som kan legge ut hvordan  du har satt den opp.

 

 

 

IMG_0191.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MrTiger skrev:

Så man bør bare ha "if time is at 6:45" i denne eventen...

Ja.

 

9 minutter siden, MrTiger skrev:

hvis det feks skulle komme et strømbrudd 6:40 og vare til 6:50, da vil jo ikke eventen starte....

Riktig. Hvis HomeSeer ikke kjører mellom kl 06:40 og 06:50, men har en trigger på 06:45 vil det ikke trigge. Men i alle tilfeller er det ikke nødvendig å sjekke om 06:45 kommer før kl. 09:00.

 

Hvis HS ikke kjører, så har du nok uansett andre problemer.

Da kan du forsøke å huke av "Include in power recovery" under Options.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MrTiger skrev:

Hadde håpet på at det fantes en "the time is after 6:45" som jeg hadde gått blipp av:)

 

Det finnes, men ikke som trigger. Da ville eventet ditt kjøre oftere enn hvert sekund mellom kl. 06:45 og 09:00.

 

Du kan imidlertid gå rundt det (hvis du på død og liv må, og det vil være svært sjeldent at du faktisk ), men du kan lage et Recurring Event som trigger hvert sekund, minutt, 5. minutt, etc. og da kan du bruke "AND IF time is after 06:45 AND IF time is before 09:00".

 

Men vær nå for alle himmelens makter sikker på at du legger til flere betingelser, som for eksempel "AND IF Device 'Dag syklus' is NOT Morning" slik at eventet faktisk ikke utfører kommandoer hvert sekund i over to timer.

 

 

 

6 minutter siden, Evelen skrev:

Ikke så kjent med HS events, men noe sånn burde funke ;)

If time is at 6:45
If time is at 6:46
If time is at 6:47

If time is at 6:48

 

(separate events, da else if og slikt vist ikke funker i HS)

Huff da! ?

Nei, det kan heldigvis gjøres på bedre måter. ;)

 

I HS er det riktignok ikke "Else" som kan ha andre hendelser (og det er strengt tatt heller ikke nødvendig), men man kan bruke "OR IF" til å lage separate triggere for de samme hendelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på eventen på bildet under er det med time after og before. La oss si at linjen med lampen med off ikke er der.

hva vil egentlig forskjellen med time after og before hvis jeg hadde byttet dette ut med en event med morgen(satt til 6.45 og slutter etter 2 timer.

 Du sier med time after og before vil eventen starte mange ganger, men vil det ikke også gjøre dette hvis det er en morgen event også...hvis du forstår.

IMG_0192.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du blander mellom triggere og betingelser....

 

En trigger som sagt det som setter eventet i gang, og ansees vanligvis å være "engangshendelser", f.eks. klokka er 07:00 eller det ble detektert bevegelse i stua).

 

En betingelse er det som begrenser triggeren øverst i eventet. F.eks. at det ble detektert bevegelse i stua, men i dette eventet er vi kun interessert i det som skjer mellom kl 19:00 og 22:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du nok rett i.

Når det gjelder den eventen rett over her så ser du at TRIGGEREN er lys sensoren. Nå står den på "IF node 2 lum. was set and have a value that is less than 50 lux"

lux måleren har en poll tid på 15min, så når klokken er 6.:45 skulle man tro at lyset blir satt på...men det skjer ikke.(alle kriterene er satt) eventen starter ikke for klokken er 6:45 OG

når lys sensoren tar en ny poll etter denne tiden. triggeren sier jo "was set", så det er vel kanskje ikke så rart. Er det en annen commando jeg kan bruke istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22 minutter siden, MrTiger skrev:

Ja, det har du nok rett i.

Når det gjelder den eventen rett over her så ser du at TRIGGEREN er lys sensoren. Nå står den på "IF node 2 lum. was set and have a value that is less than 50 lux"

lux måleren har en poll tid på 15min, så når klokken er 6.:45 skulle man tro at lyset blir satt på...men det skjer ikke.(alle kriterene er satt) eventen starter ikke for klokken er 6:45 OG

når lys sensoren tar en ny poll etter denne tiden. triggeren sier jo "was set", så det er vel kanskje ikke så rart. Er det en annen commando jeg kan bruke istedenfor?

 

Jeg er litt usikker på hva du egentlig ønsker å oppnå...

Vil du at kl 0645, så skal lyset slå seg på HVIS det er mindre enn 50 lux? Og hvis det er mer enn 50 lux så skal ikke noe skje (verken kl 06:45 eller senere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrTiger skrev:

ja. Men, hvis lux`en faller under 50 f.eks klokka 7:30 skal den slå seg på.

 

Er det viktig at hvis LUX er under 50 akkurat kl 0645, så må den slå på lyset? Eller er det "tidsnok" at den gjør det neste gang den poller (som vil si seneste kl 0700 med 15 min poll-interval) og klokka er etter 0645?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil gjøre omtrent det du vil.

Her har man 2 triggere:

1. Når klokka blir nøyaktig 06:45:00 så sjekker den hva lux-verdien er og slår på lyset hvis den er under 50 lux.

2. Når lux-verdien kommer under 50 lux, så sjekker den om klokka er mer enn 06:45 og slår i så fall på lyset.

 lys.PNG

 

Jeg ville nok heller gått for at lyset slår seg på ved neste polling etter kl 0645 (eller endre det til 0630, da vil jo lyset slå seg på senest 0645 hvis lux er under 50). :) 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det vel fungere med to eventer (eller or if)...

Den ene som sjekker akkurat 6:45 (tid er trigger) og som bruker LUX som betingelse.

Den andre sjekker LUX etter kl 6:45, der er LUX trigger og tid en betingelse...

 

Edit: for sen der altså ?

Endret av Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gaute skrev:

Da vil det vel fungere med to eventer (eller or if)...

Den ene som sjekker akkurat 6:45 (tid er trigger) og som bruker LUX som betingelse.

Den andre sjekker LUX etter kl 6:45, der er LUX trigger og tid en betingelse...

 

Riktig :) 

(mistenker at du skrev samtidig med meg, men godt å se at kloke hoder tenker likt! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.