GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰
  • 0

Smart varmtvann vamtvannsbereder

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei,

Jeg har i dag ingen «smart» funksjonalitet i huset, men Þnsker Ä oppgradere til smart varmtvannstank som varmer vannet nÄr strÞmmen er billigst.

Er takknemmelig for rÄd rundt dette, dersom noen har erfaring!
Ønsker lĂžsning som faktisk er koblet til strĂžmpris – ikke bare «varmer pĂ„ natta» feks.

Takk!

11 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Hvis du har et smarthus, sÄ er det enkelt. Koble til et godt og kraftig relé (f.eks. AeoTec Heavy Duty Switch), sÄ kan du ordne resten i smarthuset.

Hvis du ikke har et smarthus, sÄ er det kanskje pÄ tide... ;) 

Det trenger ikke vĂŠre stort og komplisert.

• Like 1
  • Thanks 1
  • 0
Skrevet
Moskus skrev (20 timer siden):

Hvis du har et smarthus, sÄ er det enkelt. Koble til et godt og kraftig relé (f.eks. AeoTec Heavy Duty Switch), sÄ kan du ordne resten i smarthuset.

Hvilken lÞsning for smarthus vil vÊre beste Ä starte med? Vil gjerne slippe mÄnedlige kostnader for abbonement:-)

Kan koble pÄ varmtvannstank og Toshiba Signatur varmepumpe

Takk!

• 0
Skrevet
smaaart skrev (20 minutter siden):

Hvilken lĂžsning for smarthus vil vĂŠre beste Ă„ starte med?

"Best" er vanskelig. Hvilket bilmerke er best? Hvilket fotballag er best?

Jeg personlig liker HomeSeer. Utrolig fleksibelt, men likevel enkelt Ä bruke og stabilt i ÄÄÄÄrevis. HomeAssistant er et meget godt gratis-alternativ, men krever nok noe mer tid pÄ sikt. Enklere lÞsninger som ogsÄ er konfigurerbare er f.eks. Homey (ganske populÊr i disse tider) og hvis du vil slippe Ä styre sÄ mye med det finnes FutureHome der du kommer til et dekket bord (men muligens noe mer begrenset utvalg).

• 0
Skrevet

Homey Pro som "kula" nÄ heter er utsolgt i hele Europa (og vel sÄ det, sies det), men har stor bredde i integrasjoner og har et enkelt brukergrensesnitt. Angivelig er hovedkortet noe deprecated fra Athoms underleverandÞr.

• 0
Skrevet
Moskus skrev (PĂ„ 26.9.2022 den 12.27):

Kjenner du til om det er noe tilsvarende som AeoTec HD Switch for Zigbee (og ikke Z-wave)?

• 0
Skrevet (endret)

Tips:

Jeg har en 200 liters varmtvannstank med 2 varmeelement 750 og 1250 watt.

For Ä klare Ä holde meg i avgiftsklassen 0-2kW, har jeg koblet bort elementet pÄ 1250 slik at tanken kun er 750 watt.

Har automatisk pÄ slÄing av strÞm til tanken kl 22 slik at jeg bruker strÞm nÄr fastavgiften er lavest.

NÄr tanken er oppvarmet, dvs den ikke bruker strÞm (etter 4-6 timer), slÄr jeg av strÞmmen til tanken igjen.

FÞlger med pÄ prisene manuelt slik at jeg kan endre pÄ tiden for Ä slÄ pÄ tanken.

Jeg bruker Telldus  og en z-wave kontakt for Ä styre tanken.

Jeg kunne ha brukt et tidsur som slÄr pÄ tanken kl 22 og av kl 0400.

Endret av RoarG66
  • 0
Skrevet

Gode tips her. 

Noen som har fÄtt inn timesprisene fra Tibber inn i HA? Har forsÞkt tibber_custom HACS men fÄr til feilmelding at repositoryet ikke er kompatibelt. Hvilken lÞsning bruler dere andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.