Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Shelly EM for energimåling hovedinntak


Anbefalte innlegg

Er det noen som er gode på Shelly her?

Jeg har 80A 3-fas IT-nett, og har koblet opp to stk Shelly EM med 120A split-core sensorer for å få data på hver fase. Shelly får sin strøm fra en egen sikring i skapet.

MEN - målingen på L1, L2 og L3 viser feil - nesten dobbelt så høyt trekk i watt(6.8kW), som det tibber pulse viser (3.2kW).

Hvis forskjellen hadde vært en faktor på 1.73, så hadde jeg gjettet på at årsaken til feilen lå i at Shelly bruker innspenningen på EM (ca 241V) som spenningsreferanse, istedenfor de ca 139V som det er mellom L1/2/3 og jordingsnivå. 

 

Årsaken til dette eksperimentet med Shelly EM, er at jeg ikke har funnet fornuftige energimålere som støtter IT-nett. Alt ser ut til å være laget for TN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokerfjes skrev (7 minutter siden):

Årsaken til dette eksperimentet med Shelly EM, er at jeg ikke har funnet fornuftige energimålere som støtter IT-nett. Alt ser ut til å være laget for TN.

Du har jo Tibber Pulse?

Men hva er det egentlig du gjør? Måler du strøm og regner det ut selv? Siden du har 2?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Du har jo Tibber Pulse?

Men hva er det egentlig du gjør? Måler du strøm og regner det ut selv? Siden du har 2?

Tibber Pulse gir bare data for to faser. Jeg ønsker å måle alle tre for å se potensiell skjevbelastning på systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Du trenger bare måle på to faser i et IT nett. Den 3. er bare redundant informasjon.

Det må du nesten forklare nærmere....

SveinHa skrev (2 timer siden):

Skjevbelastning HAR du, spørs bare hvor mye...

 

Min Tibber gir meg strøm og spenning i alle 3 faser.

Så bra 🙂 - da har du sikkert en måler som støtter det, eller 400V TN-nett. Men det har ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokerfjes skrev (7 timer siden):

Det må du nesten forklare nærmere....

Strøm forsvinner ikke i løse luften. Når det går ut i en ledning så kommer samme strøm tilbake i en annen ledning. Måler en strøm ut av et batteri på pluss polen, så går samme strøm inn på batteriet på minus polen.

I et 3-fase IT anlegg så må strømmen som går ut av to av fasene, komme tilbake i den tredje fasen. Kwh tellere til e-verket har stort sett bare strømmåling i 2 faser og regner ut den tredje.

I et 3-fase TN nett kan en få strøm i N leder så der må en måle i alle tre fasene. Men en trenger ikke måle strømmen i N leder. Den er gitt av de tre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (49 minutter siden):

Strøm forsvinner ikke i løse luften. Når det går ut i en ledning så kommer samme strøm tilbake i en annen ledning.

Helt riktig og som et sidespor i tråden så er det dette prinsippet som gjør at jordfeilbrytere virker. Om strømmen som går ut av en ledning IKKE er lik den som kommer inn i den andre, evt. summen av de 2 andre, så viser det at der er en strømlekkasje. Overskrider lekkasjen 30mA slår jordfeilbryteren ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 minutter siden):

Helt riktig og som et sidespor i tråden så er det dette prinsippet som gjør at jordfeilbrytere virker. Om strømmen som går ut av en ledning IKKE er lik den som kommer inn i den andre, evt. summen av de 2 andre, så viser det at der er en strømlekkasje. Overskrider lekkasjen 30mA slår jordfeilbryteren ut.

Svakheten med IT nett er jo først og fremst det som skjer ved jordfeil. Har en selv og naboen jordfeil, men på forskjellige faser, så vil en få strøm mellom disse to anleggene via jord. Og da kan motstanden bli så stor at sikringer ikke slår ut, men det kan allikevel være en stor jordstrøm (hvis en IKKE har jordfeilbrytere).

I TN-nett kobler en jord sammen med N-leder og en unngår jordstrømmer som kan gå mellom to anlegg (eiendommer). En unngår også høg motstand mot jord pga dårlige jordspyd og tørrt terreng. Som regel vil en jordfeil i et TN anlegg føre til så stor strøm at sikringer slår ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (15 timer siden):

Strøm forsvinner ikke i løse luften. Når det går ut i en ledning så kommer samme strøm tilbake i en annen ledning. Måler en strøm ut av et batteri på pluss polen, så går samme strøm inn på batteriet på minus polen.

I et 3-fase IT anlegg så må strømmen som går ut av to av fasene, komme tilbake i den tredje fasen. Kwh tellere til e-verket har stort sett bare strømmåling i 2 faser og regner ut den tredje.

I et 3-fase TN nett kan en få strøm i N leder så der må en måle i alle tre fasene. Men en trenger ikke måle strømmen i N leder. Den er gitt av de tre andre.

Tanken med Shelly EM'ene var jo å logge fasene hver for seg over tid, for å få et inntrykk av skjevlast på kursene i skapet. Det har skjedd en del der siden det ble byttet ut for 20 år siden. Sekundært så håpte jeg å få korrekt forbruk i watt på hver fase, men det er kanskje ikke mulig med tre separate målere på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.